• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Femblirsex14

Då var det tidiga vul gjort! Jag har sett ett hjärta slå och allt såg jättefint ut sade hon????! Dessutom fanns det en till hinnsäck som var tom! Så hade varit tvillingar! ????! Bf verkar bli den 21/10. Jag är gravid!! Är så glad ! Efter tre mf kan jag slappna liiite nu..,

• MammaTillTvå90
    Femblirsex14 skrev 2018-03-07 18:09:02 följande:

Då var det tidiga vul gjort! Jag har sett ett hjärta slå och allt såg jättefint ut sade hon????! Dessutom fanns det en till hinnsäck som var tom! Så hade varit tvillingar! ????! Bf verkar bli den 21/10. Jag är gravid!! Är så glad ! Efter tre mf kan jag slappna liiite nu..,

Vad härligt! Visst är det väl skönt att få se att det står rätt till där inne (:

Njut <3
  • Mamapolarbear
    Tiiffany skrev 2018-03-07 16:22:15 följande:

Jag mår illa konstant o det är svårt när jag samtidigt tar hand om vår 9 månaders bebis. Jag fick lergigan comp utskrivet av barnmorskan och det har funkat!

Tack för ditt tips :) Jag har lergigan (ej comp) utskrivet för ångestproblematik, som jag tagit vid behov i snart två år. Har tagit vid två tillfällen senaste veckan pga den extra ångesten jag fått av illamåendet, men har inte känt att illamåendet lugnat sig då heller :/ jag blir däremot så trött av lergigan att jag sover bort 14-15 timmar och därmed inte känner av illamåendet på ett bra tag (inte heller vaknar av det).

Får prata med barnmorskan och se vad vi kan göra.
  • Ungjw

Gravid i vecka 7. Ni som gjort VUL, vart får ni de?

Jag är inne i ett riktigt tvivelstadium! Kanske kan VUL hjälpa mig tänker jag.

Jag är 30 år och har en flicka på 14 år och en pojke på 7 år.

• MammaTillTvå90
    Ungjw skrev 2018-03-07 20:59:22 följande:

Jag frågade om VUL på inskrivningen och fick en tid en vecka efter det. Gjorde det på mvc :)
  • Frips
    Mamapolarbear skrev 2018-03-07 18:45:20 följande:
    Tack för ditt tips :) Jag har lergigan (ej comp) utskrivet för ångestproblematik, som jag tagit vid behov i snart två år. Har tagit vid två tillfällen senaste veckan pga den extra ångesten jag fått av illamåendet, men har inte känt att illamåendet lugnat sig då heller :/ jag blir däremot så trött av lergigan att jag sover bort 14-15 timmar och därmed inte känner av illamåendet på ett bra tag (inte heller vaknar av det).

Får prata med barnmorskan och se vad vi kan göra.
    Jag äter själv lergigan comp och min Mvc-sköterska sa att just comp innehåller koffein vilket snarare ger motsatt effekt, att man inte ska ta tabletterna för sent på dygnet för att eventuellt ha svårt att somna mot kvällen. Så prova Lergigan comp och se om du får en annan effekt än vad du får av Lergigan :) För mig funkar tabletterna bra men har insett att jag måste öka dosen och ta tre tabletter om dagen istället för två för annars är kvällarna förstörda av enorma illamåendet. 
  • Längtarefterdighelatiden
    Ungjw skrev 2018-03-07 20:59:22 följande:

Jag gjorde det privat och det kostade 600 kr. Jag hade två missfall i bagaget och ville inte skriva in mig på mvc förrän jag visste om det verkligen fanns nåt där. Det gör det! Så jag tyckte det var värt vartenda öre!
  • minipeach86
    Azerp skrev 2018-03-05 14:29:09 följande:
    Jag tar lactulose, annars står det helt stilla åt mig oxå. Läkaren tipsade om det och det står även i bipackssedeln att det är okej vid både graviditet och amning.
    tack för tips!! Barnmorskan jag träffade på inskrivningen i tisdags sa även att dulcolax är ett säkert kort! Nu ska det bli fart på magen =)
    Har PCOS och försökt sedan jan-17. Plussade på fjärde kuren Letrozol!
  • Mamapolarbear
    Frips skrev 2018-03-08 10:24:23 följande:
    Jag äter själv lergigan comp och min Mvc-sköterska sa att just comp innehåller koffein vilket snarare ger motsatt effekt, att man inte ska ta tabletterna för sent på dygnet för att eventuellt ha svårt att somna mot kvällen. Så prova Lergigan comp och se om du får en annan effekt än vad du får av Lergigan :) För mig funkar tabletterna bra men har insett att jag måste öka dosen och ta tre tabletter om dagen istället för två för annars är kvällarna förstörda av enorma illamåendet. 
    Ja, jag kan tänka mig att det kanske kan ge annan effekt av lergigan comp, men jag vågar inte testa. Koffein ökar ångestpåslaget (dricker alltså inte kaffe, te eller liknande pga ångesten) och jag tror att koffeinet skulle motverka syftet att lugna, vilket det stora syftet med lergigan är för mig. Jag ligger hellre på toalettgolvet och spyr, än ligger i sängen och känner hur huden brinner upp (fastän den inte gör det på riktigt) :/ Jag kan inte längre ta mina andra ångestdämpande, eftersom de inte är att rekommendera vid en graviditet, vilket då gör mig väldigt beroende av den lugnande och sövande effekten av lergian. tyvärr :( Ska ringa barnmorskan imorgon och se om hon har något annat hon kan hjälpa med! Jag ska även testa åksjukeband, och se ifall det kanske kan hjälpa? :) Tack för alla tips jag får! :) <3
  • Frips
    Mamapolarbear skrev 2018-03-08 13:53:22 följande:
    Ja, jag kan tänka mig att det kanske kan ge annan effekt av lergigan comp, men jag vågar inte testa. Koffein ökar ångestpåslaget (dricker alltså inte kaffe, te eller liknande pga ångesten) och jag tror att koffeinet skulle motverka syftet att lugna, vilket det stora syftet med lergigan är för mig. Jag ligger hellre på toalettgolvet och spyr, än ligger i sängen och känner hur huden brinner upp (fastän den inte gör det på riktigt) :/ Jag kan inte längre ta mina andra ångestdämpande, eftersom de inte är att rekommendera vid en graviditet, vilket då gör mig väldigt beroende av den lugnande och sövande effekten av lergian. tyvärr :( Ska ringa barnmorskan imorgon och se om hon har något annat hon kan hjälpa med! Jag ska även testa åksjukeband, och se ifall det kanske kan hjälpa? :) Tack för alla tips jag får! :) <3
    Nej det låter ju verkligen som den skulle ge dig fel effekt, så bäst att helt skippa Lergigan Komp :). Åksjukebanden har jag på mig alla dygnets timmar när jag inte är bland folk som inte vet om att jag är gravid, men tycker inte de hjälper nänmvärt tyvärr. Hoppas du får bättre resultat av dem :) <3
Svar på tråden BF oktober 2018