• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Anonym (DG)

Hej alla:)

Idag va jag på inskrivning, det första som hände var att hon ville väga mig, jag förklarade snabbt att jag helst inte ville bli vägd men att om hon måste så vill jag inte veta vikten, hon förstod och jag fick väga mig med ryggen mot visaren:) vi pratade sedan rätt länge om just min viktfobi och hon tyckte det var jättebra att jag sa till så att jag inte börjar vikthetsa under min graviditet.

Hon frågade också om vi funderat på fosterdiagnostik och jag svarade att jag ville ha KUB och hon svarade då får ni det, helt utan krig! Jag trodde jag skulle behöva verkligen kriga för det men nä:)

Mina värden va toppenbra och mitt blodtryck perfekt, känner mig som ett skolboksexempel förutom att jag har PCO-S och inte borde vara gravid alls av mig själv;)

En riktigt bra dag måste jag säga!

• Femblirsex14
    Frips skrev 2018-02-27 10:15:50 följande:

Vi var på tidigt UL igår (gick in i vecka 8 då, 7+0) för att se om graviditeten var normal och att ett litet hjärta slog. I november bekräftades ett MA för oss, då i v 8+6, vilket gjort oss väldigt orolig över denna graviditet. Tur nog syntes en liten plutt där inne med ett hjärta som slog fint och bra, och det är en så enorm lättnad att nu kunna börja känna sig glad över denna graviditet, även om hjärnspökena fortfarande är kvar eftersom det fortfarande är tidigt i graviditeten, men skönt att se det där hjärtat slå vilket det inte gjorde i höstas när vi gick på ultraljud. 

Vid undersökningen kunde läkaren även se en cysta som ligger bredvid graviditeten, och hon trodde att det kunde bero på att ett ägg till hade släppts och att denna blåsa hade bildats och blivit en cysta (tror jag att hon menade, jag var inte riktigt fokuserad nog och kunde ta in information) och min fråga är om någon här inne varit med om samma sak i tidigare graviditet? Det här har inte hänt mig innan och jag blir såklart lite orolig, även om hon sa att den såg harmlös ut och att den ska kollas upp under graviditeten. Den kunde högst troligen också vara borta vid KUB... 

Va underbart att den lilla mår bra! Jag vet exakt känslan och ska själv på vul om 8 dagar. Är så sjukt orolig och vill bara få det klart. Världen kommer rasa samman om det inte finns ngt där . Har väl alla symptom utom illamående. Mår bara lite illa innan frukost. Det är nog det som oroar mig. Hur mår du?
  • Butterfly88

Skrev ett inlägg häromdan men kan inte hitta det nu så försöker igen.

Enligt Preglife är jag i v 5+1 med första barnet. Blir 30 år. Är överviktig. Här diabetes typ 2 som behandlas bra med Metformin och högt blodtryck som jag inte längre behandlas för då dom läkemedeln inte skulle tas under graviditet enligt min läkare. Jag har ju inte dom bästa förutsättningarna så jag har börjat noja som fan över missfall. Känner inget illamående men har ont i brösten och drömmer mycket så tror att allt är ok än så länge. Ska träffa läkaren på vårdcentralen imorgon för att kolla blodtrycket och ska på hälsosamtal hos barnmorskan i mitten på mars. Finns det nån undersökning eller prov jag kan be om för att stilla min oro?

• sannnnajj

Hej! En jobbig dag igår, for på jobbet gick på toaletten där jag upptäcker blod.. Tänkte direkt missfall, va in på vul och man såg hinnsäck och något litet som tyder på foster, men den sitter lite långt ner. Har gjort 3 st shcg sånt där blodprov där hcg har ökat. Nytt VUL imorgon jag är sjukt nervös eftersom de inte såg någon hjärtaktivitet är i 6+1 idag enligt ultraljud..

Någon som har varit med om detta och kan lugna mig lite??

• Frips
    Femblirsex14 skrev 2018-02-27 18:29:33 följande:
    Va underbart att den lilla mår bra! Jag vet exakt känslan och ska själv på vul om 8 dagar. Är så sjukt orolig och vill bara få det klart. Världen kommer rasa samman om det inte finns ngt där . Har väl alla symptom utom illamående. Mår bara lite illa innan frukost. Det är nog det som oroar mig. Hur mår du?
    Ja det känns fantastiskt! Åh förstår din oro och just känslan av att "bara få det överstökat"... Jag tycker det känns så tråkig att jag hittills inte kan glädjas över den här graviditeten fullt ut, att jag inte vågar ta den till mig just för att om något händer framöver så ska jag på något vis "vara beredd" på dåliga nyheter. Vi längtar så enormt efter denna lilla bebis och blivande storasyster också. Igår fick vi hem tidsbokning både för KUB och RUL, och jag tror att jag kommer känna mig orolig fram tills RUL är gjort och positiva besked är givna, men jag hoppas såklart att jag känner mig mindre orolig innan dess :)

Jag hoppas av hela mitt hjärta att det finns något litet där inne som har ett fint litet hjärta som slår när ni går på ert VUL <3

Jag har väl egentligen alla symtom man kan ha (liten överdrift):

Gravt illamående dygnet runt, tar medicin för att dämpa det.
    Molvärk 
    Galet trött om dagarna
    Finnig
    Väldigt ömma bröst, och då mest vårtgården
    Metallsmak i munnen som kommer och går, men när jag tänker efter var det nog snarare i samband med BIM och någon vecka efter. 
    Mycket flytningar
    Ja och säkert mer än det här jag rabblat upp...

Just illamåendet tror jag inte du behöve oroa dig över alls, det är ju så individuellt och är nog lika vanligt att man har ett illamående som att man inte har det. Både min syster och svägerska har båda varit gravida två gånger var och inte i någon av graviditeterna har de haft minsta illamående, medan jag varit gravid tre gånger och alla gånger haft enormt jobbigt illamående. Jag tror och hoppas det kommer gå bra för er :D <3
  • Anonym (DG)

Hejsan!

Idag är jag orolig, jag går in i vecka 9 nu och mina symtom har lugnat ner sig kraftigt... jag har lite molvärk och fortfarande hög sexlust (till sambons förtjusning) men resten har blivit mycket mildare, svullnaden över magen har gått ner och jag känner mig nästan platt? Brösten är lite känsliga men förut kändes dom verkligen spända och superkänsliga:/

Jag kände mig verkligen supergravid fram till nu och nu känner jag mig nästan som vanligt? Någon mer som upplever ett skifte i symtomen?

• MammaTillTvå90
    Anonym (DG) skrev 2018-02-28 09:48:00 följande:

Hejsan!

Idag är jag orolig, jag går in i vecka 9 nu och mina symtom har lugnat ner sig kraftigt... jag har lite molvärk och fortfarande hög sexlust (till sambons förtjusning) men resten har blivit mycket mildare, svullnaden över magen har gått ner och jag känner mig nästan platt? Brösten är lite känsliga men förut kändes dom verkligen spända och superkänsliga:/

Jag kände mig verkligen supergravid fram till nu och nu känner jag mig nästan som vanligt? Någon mer som upplever ett skifte i symtomen?

Samma Här! Är gravid i v 8, 9 på torsdag.. nästan alla symtom har lugnat sig. Ska på bil på tisdag.. känns som en evighet dit! Jag har typ redan ställt in mig på att det är kört. Men så läser jag samtidigt om de so. Här haft symtom som har kommit och gått hela graviditeten. Håller tummarna för oss alla!
  • Anonym (DG)
    MammaTillTvå90 skrev 2018-02-28 10:10:10 följande:

Samma Här! Är gravid i v 8, 9 på torsdag.. nästan alla symtom har lugnat sig. Ska på bil på tisdag.. känns som en evighet dit! Jag har typ redan ställt in mig på att det är kört. Men så läser jag samtidigt om de so. Här haft symtom som har kommit och gått hela graviditeten. Håller tummarna för oss alla!

Det verkar som om det är rätt vanligt att symtomen avtar, kroppen vänjer sig tydligen vid hormonerna och reagerar inte lika kraftigt längre, jag valde att inte göra VUL, ska göra KUB test så blir ändå ultraljud snart ( även om det känns som en evighet)

Men det är klart att man blir orolig:/ du måste berätta hur det gick sen på ditt VUL:)
Svar på tråden BF oktober 2018