• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Erna90
    MammaTillTvå90 skrev 2018-03-16 07:06:35 följande:

Är det någon här som väntar sitt 3e barn?

Jag upplever att jag har blivit så stor om magen redan. Vet att det är tarmar som är svullna osv men jag kan inte ens ha mina mjukisbyxor på mig längre då jag upplever att det blir tight i midjan. Är bara i v11 och har börjat använda gravid byxor..

En kollega till mig som vet att jag är gravid säger att "snart får du berätta för chefen. Det där kommer du inte att kunna dölja länge till "

Har hört att man blir större med 3e. Men så här fort!?

Väntar nr 2 "bara" men upplever att jag blivit stor väldigt fort. Nästan lika stor nu 11+0 som i vecka 18+2 med sonen!! Går och drar in magen på jobbet då jag inte vill berätta innan påsk. Här ultraljud 27e och ska berätta för familjen i påsk. Orolig dock då jag haft ett missfall innan men hoppas på bra svar
  • MammaTillTvå90
    Glädje skrev 2018-03-16 11:21:15 följande:

Jag är gravid med tredje barnet, har vissa dagar jätte svullen mage så mina tex jeans inte passar och andra dagar är jag mest öm i magen och kan inte ha jeans pga det. Är i vecka 8+2 bara men gissar att jag får köpa gravid byxor ganska snart.

Har idag haft väldigt ont i magen, som stick eller hugg i ena sidan av magen och är väldigt nervös över det.. har ett privat KUB ultraljud om en månad så känns olidligt länge kvar att vänta.. någon annan som har ont i magen då o då, är det växtvärk?

Annars är jag inne på tredje veckan av illamående nu, spytt några gånger när det inte hjälpt att äta nåt för illamåendet.. mår illa varje förmiddag och varje kväll..

Är sugen på en dold Facebook grupp för oss som har ny okt/nov men som inte kommit med i de andra..någon som är sugen?

Jag har växtvärk till och från. Inte lika mycket som de första veckorna. Nu känner jag mest av det när jag vaknar på nätterna för att kissa :P men det är inte så att det gör jätteont. Mer som svag mensvärk. Men jag har tidigare haft så ont att jag har varit nära på att ta Alvedon. Så det kan kännas i magen när det växer, inget konstigt alls :)
  • MammaTillTvå90

Känner mig en aning förvirrad... gjorde ett VUL när jag var i v8+5. Då såg man ett foster med ett tickande hjärta. Han sa "du har gått 8+5" vilket stämde med mina beräkningar också. Sen tog han ut instrumentet.

Jag frågade om allt såg bra ut och då så frågade han om jag ville se och det ville jag ju.. han stoppade in den igen och fick då fram 9+0.

Jag har sedan jag plussade misstänkt att det kan vara två där inne... nu blir jag lite fundersam på om han kollade på två olika foster? Vet att tvillingar kan växa i olika takt samt att man kan bli gravid när man redan är gravid (vid ett tidigt stadie) har tvillingar både på min sida och pappans sida.

Ska tillägga att han stoppade in den första gången (vul alltså) i bara några sek så han har inte "letat" där inne.. Min syster som har burit på tvillingar säger att hon känner igen sig i min graviditet.. vad tror ni? ????

• familjenl

Nu var det längesen jag skrev. Hur mår ni alla?

Ni som ska göra kub. Vilken vecka kommer ni vara i vid ultraljudet? Står ju att det ska göras i vecka 10-12 men jag har fått tid på 12+2. Är det för att vården räknar hela veckor? :)

Längtar så mycket efter kub och att få göra det offentligt sen. Så svårt att dölja min svullna mage. Tredje barnet och ser ut att vara i vecka 20 vissa dagar trots att jag bara är i vecka 10. Hehe

• familjenl
    minipeach86 skrev 2018-03-16 12:03:15 följande:

Hej tjejer!

I onsdags var vi på VUL igen för att följa upp min förstorade äggstock och se så allt övrigt såg bra ut.. och där var en pytteliten gullig minibebis på 2,4 cm som sprattlade till med både armar och ben <3 Det var magiskt! Var då i 9+0. Vi har KUB inbokat i 11+0 så nu räknar man ner dagarna... sen ska vi berätta för familjen i påsk om allt fortfarande är okej. 

Har tänkt lite på hudvård mm, hur tänker och känner ni kring det? Man får ju bra information om vad man ska äta och inte äta, hur man kan tänka kring träning osv.. men hudvård, smink, hårfärg, nagellack osv..? Det har ingen sagt något om och det känns som man får snoka upp egen info kring det. Jag har egentligen bara uppfattat att man framförallt ska undvika retinol och A-vitamin i krämer, och att om man färgar håret i blonda toner som gravid kan det bli gult pga hormoner... kan inte ni dela er kunskap och hur ni resonerar kring sådant här? =) 

Ha en fin dag alla! <3

Det finns för lite vetenskapliga bevis för mycket av det andra verkar det som. Jag brukar googla t.ex. "gravid hårfärg 1177" så får man upp vad vården säger och rekommenderar iaf. Hårfärg är okej men det finns för få studier så de skriver att man inte kan veta att det inte påverkar negativt och de skriver att många väntar till efter vecka 12 med sådant. Jag har vid tidigare graviditeter valt att färga håret med toning istället för färg för att det är mildare. Och t.ex. kört på eko nagellack som innehåller betydligt mindre farliga ämnen än vanliga.

Smink använder jag som vanligt. Men tror nog att du kommer få olika svar på frågan ;) så var och en får väl avgöra vad som känns okej att använda. (Jag brukar som sagt googla på 1177 mycket. Skönt att veta vad vården säger. ) Eller fråga barnmorskan. :)
  • jesssicahansen

Hej på er!

Jag måste höra med er, drömmer någon av er hemskt jobbiga drömmar? Jag är idag i vecka 7+5 och inatt drömde jag Igen att jag började blöda och fick missfall. Drömt det 2 gånger nu :(

Annars brukar jag drömma om min man att han tex är otrogen, och dom där drömmarna är så otroligt jobbig och får mitt psyke att spela sig ett spratt.

Mår riktigt dåligt när jag vaknar när jag drömt såhär..

Drömmarna om min man minns jag sen förra graviditeten också..

• Längtarefterdighelatiden
    familjenl skrev 2018-03-18 07:11:37 följande:

Ni som ska göra kub. Vilken vecka kommer ni vara i vid ultraljudet? Står ju att det ska göras i vecka 10-12 men jag har fått tid på 12+2. Är det för att vården räknar hela veckor? :)

Längtar så mycket efter kub och att få göra det offentligt sen. Så svårt att dölja min svullna mage. Tredje barnet och ser ut att vara i vecka 20 vissa dagar trots att jag bara är i vecka 10. Hehe

Jag ska göra kub på dag 12+3. Känner som du att det ska bli skönt att göra det så att det kan bli officiellt sen. Förutsatt att det inte visar på nåt tråkigt förstås...
  • paam

Jag ska göra kub i 12+4. Går ut offentligt efter det om allt fortfarande ser bra ut med vår lilla ostkrok <3

De på jobbet har redan listat ut det pga min svullna mage så jag vet precis hur du känner!
  • MammaTillTvå90

Här mås det bra! Illamåendet börjar avta (: själv då?

Jag kommer att vara i v12+6. Har också funderat på att göra det officiellt efter det om det ser ok ut där inne :)

Väntar också mitt tredje och magen får många fundersamma blickar redan..
  • Jennie1987

Hej alla härliga!

Jag undrar om ni upplevt att symtomen minskat runt vecka 10? Jag är idag i vecka 10 (9+4) och har förut känt av hemskt mycket växtvärk, ömma bröst, extrem trötthet (!!!!), känslig för lukter, lättare illamående, kissande på nätterna. Men den ca 3 dagar tillbaks har symtomen minskat mer och mer. Jag kan känna av liiite i brösten om jag kommer åt dom. Men annars känner jag mig väldigt ogravid.

Blir nojig och tänker direkt att kroppen snart kommer stöta ut min graviditet.. :(

Hur har ni upplevt det? Har ni haft kvar symtomen hela tiden, eller har det ändrats?

Lite orolig :(

Svar på tråden BF oktober 2018