• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Migas

Tänkte jag skulle uppdatera här då det var ett tag sen jag skrev nu, inte haft ork att skriva men har försökt att hänga med i tråden ändå.

Jag hade första delen av inskrivningen/hölsosamtalet den 23 februari och de tog då prover på hb, ferritinvärde och sköldkörteln. Jag hade tydligen ett riktigt bra hb men ett dåligt ferritinvärde så har redan fått börja med järntabletter. Jag var dock inte förvånad då det var likadant när jag var gravid med dottern.

Ska ta bm och ta resten av proverna och göra den sista delen av inskrivningen på fredag. Då kommer jag även att lämna blodprover för KUB då vi väljer att göra det även denna gång. Det verkar som att mitt landsting gör KUB senare än många andra, då vi tidigast kan göra det från vecka 12+6, så fick inte tid förrän i vecka 13+2. Känns som att många andra får göra det i vecka 12 eller 13. Jag har inte denna eller tidigare gång hört något om att man behöver fasta innan blodproven för KUB.

Jag har aldrig träffat någon läkare i tidigare graviditeter i samband med inskrivningen men antar att man kan göra det om man har en medicinsk bakgrund som kräver det men tror inte att det är något som är standard.

Hur mår alla andra nu? Själv är jag illamående av och till och ingen större matlust. Jag kan vara sugen på något för att sen äta det och inte alls vilja äta det. Det går dock bättre med lättare mat eller kall mat än tyngre fetare mat. Jag känner mig även helt slut om dagarna och lättare yr om jag håller igång för mycket på en gång.

• Migas
    minipeach86 skrev 2018-03-20 22:09:27 följande:

Jag drömmer också heeeela nätterna, ibland så knäppa grejer att jag undrar hur mitt huvud kan rymma alla de grejerna 

Nu undrar jag två saker!

1) när man lämnar blodprov för KUB, är det några speciella riktlinjer då? Att man ska vara på fastande mage, att man ska ha varit uppe ett visst antal timmar, att det ska vara på morgonen eller annat?

2) läkarbesöket man får/kan få hos MVC efter inskrivning (får alla det?), är det en vanlig sittning typ som hos husläkaren eller är det alltid en gynundersökning? 

Jag tror inte att det finns några som helst riktlinjer för när man ska lämna prov inför KUB. Inget som jag hört talas om varken denna eller förra gången iaf.
  • Ebo88
    Migas skrev 2018-03-21 20:19:31 följande:

Jag tror inte att det finns några som helst riktlinjer för när man ska lämna prov inför KUB. Inget som jag hört talas om varken denna eller förra gången iaf.

Jag var och lämnade prov inför kub igår. Dom vill ha proverna ca 1 vecka innan själva kub för att kunna få fram alla provsvar från testerna. Det är för att man ska kunna få svar samma dag man gör själva kubet
  • paam

Jag fick träffa läkare efter inskrivning men det är för att jag har medicinsk bakgrund med celiaki & blodpropp. Fick då göra VUL & se hjärtat slå så fint, var då i v 10 (9+1)

Blödde idag, nu i v 11 (10+5) och är livrädd. Har självklart varit i kontakt med BM som bad mig avvakta och som tur är har det inte kommit mer blod men nu känns kub så himla långt bort, vill se att allt fortfarande är bra med vår älskling..

• Migas
    Ebo88 skrev 2018-03-21 20:27:56 följande:

Jag var och lämnade prov inför kub igår. Dom vill ha proverna ca 1 vecka innan själva kub för att kunna få fram alla provsvar från testerna. Det är för att man ska kunna få svar samma dag man gör själva kubet

Jo, det var jag medveten om, jag syftade mer på tidpunkt på dygnet, fasta innan osv. Jag ska lämna proverna redan imorgon samtidigt som de tar övriga proverna, även fast det är mer än en vecka tills vi ska göra kub.
  • Ebo88
    Migas skrev 2018-03-22 19:02:28 följande:

Jo, det var jag medveten om, jag syftade mer på tidpunkt på dygnet, fasta innan osv. Jag ska lämna proverna redan imorgon samtidigt som de tar övriga proverna, även fast det är mer än en vecka tills vi ska göra kub.

Det spelar ingen roll. Du kan ta blodprover närsom och hursomhelst, inga specifika restriktioner
  • Migas
    Ebo88 skrev 2018-03-22 19:22:37 följande:

Det spelar ingen roll. Du kan ta blodprover närsom och hursomhelst, inga specifika restriktioner

Precis och det var min poäng i inlägget jag skrev till minipeach86 även om det kanske blev lite oklart.
  • MalinStj

Hej!

kul att denna tråden finns! Ibland känner man sig jävligt ensam & inte vill tjata hål i folks huvud för det är inte alltid så kul för icke gravida att lyssna på en gravid-hjärna ????

Såg att nån skrivit att man kunnat höra hjärtljud tidigt om man köper en sådan grej (tappade ordet!) som man kan använda själv hemma? Jag är i vecka 11, 10+2 ????

• familjenl

Usch. Idag har jag fått lite ljusrosa flytningar. Inte haft det i tidigare graviditeter så nu är jag orolig! Är i 10+5 idag och såg ett hjärta som slog i 7+0... Hoppas och ber att det inte händer något mer!

• MammaTillTvå90
    familjenl skrev 2018-03-26 17:23:01 följande:

Usch. Idag har jag fått lite ljusrosa flytningar. Inte haft det i tidigare graviditeter så nu är jag orolig! Är i 10+5 idag och såg ett hjärta som slog i 7+0... Hoppas och ber att det inte händer något mer!

Åh nej vad läskigt! Men det är säkert ingen fara. Det är vanligare än man kan tro att "blöda" i början av graviditeten.. prata med din bm vettja!

Håller tummarna på att det inte blir mer.
Svar på tråden BF oktober 2018