• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Helmut2
    Mamapolarbear skrev 2018-08-25 12:24:05 följande:

Min hickar också flera gånger om dagen, säkert kring 4-5 som din. Jag upplever också att min lilla krabat är lite segare vissa dagar, men enligt min barnmorska är det ingen fara så länge det inte är extrem skillnad och inte minskar i frekvens (ska känna 10 rörelser på två timmar). Vår bebis är ganska aktiv, så när jag blir orolig pga lugnare rörelser så räknar jag ändå upp 10 enskilda rörelser på oftast mindre än en timme...

Jag går också lite upp och ner i vikt under graviditeten, men barnet tar det den behöver, så det är bara vi som går ner i vikt istället... inte så bra när man som du och jag redan var liten från början (jag hade just fått upp mitt BMI på 20), men det ska inte vara någon fara sa min barnmorska. Mitt SF-mått låg igår på 28 (är i vecka 30+6 idag) och första mätningen i v 25 låg den på 23. Så länge du följer din kurva behöver du inte oroa dig! Vissa magar är mindre och vissa är större, helt normalt.

Jag är beräknad till 27/10, så är i samma fas som du i din graviditet.

Ja det är ju nästan samtidigt :) ja precis så länge man följer sin kurva så ska man vara nöjd är rädd att tappa i mått och att jag äter för lite kalorier. Men dEt är säker som du säger han har troligen växt som han ska och därför snott lite av mig. Satsar på att få tillbaka kilot innan tisdag så äter som en häst nu, men måste ju samtidigt tänka på sockret.

Skönt att fler har riktigt hickiga barn :) ja jag brukar göra en kick count ca 2 ggr om dagen, brukar sällan vara mer än 30 min innan 10 rörelser passerat. Går det 2 timmar ska man ju söka förlossningen, detta dock enl finska riktlinjer, Sverige har inga officiella. Enl mina barnmorskor är det normalt att inte känna på ett par timmar men det är INTE normalt för mig, sökte i v 25 när jag inte känt på 3 timmar och det Har aldrig hänt sen dess. Såklart kom han igång så snabbt dopplern kom på :)

Men alla är olika man får lära sig sin egen bebis rytm
  • Mamapolarbear

Hej alla, jag är nu i vecka 33 (32+3) och mår inte sådär superbra direkt. Mycket illamående igen, bebisen trycker uppåt mycket så jag får inte i mig så mycket mat per måltid heller (men äter väldigt ofta nu!). Jag känner tydligt att det inte finns mycket plats för varken blåsa, tarmar, magsäck eller lungor. Det märks helt enkelt på kroppen att den inte är som den brukar. Jag sover väldigt dåligt också, är det fler som har detta problem? Hur gör ni för att få sova bättre? Jag försöker samla upp massor av kuddar runt mig, och har en sån där gravidkudde att krama/ha under magen och mellan benen, men får ändå inte riktigt någon direkt kvalitetssömn. Är helt slut om dagarna på jobbet och efter jobbet kan jag knappt göra något mer än ligga på soffan/sängen och läsa bok/vila. Vilket är väldigt frustrerande.

Hur mår ni andra?

Helmut2 skrev 2018-08-25 14:48:16 följande:
    Ja det är ju nästan samtidigt :) ja precis så länge man följer sin kurva så ska man vara nöjd är rädd att tappa i mått och att jag äter för lite kalorier. Men dEt är säker som du säger han har troligen växt som han ska och därför snott lite av mig. Satsar på att få tillbaka kilot innan tisdag så äter som en häst nu, men måste ju samtidigt tänka på sockret.

Skönt att fler har riktigt hickiga barn :) ja jag brukar göra en kick count ca 2 ggr om dagen, brukar sällan vara mer än 30 min innan 10 rörelser passerat. Går det 2 timmar ska man ju söka förlossningen, detta dock enl finska riktlinjer, Sverige har inga officiella. Enl mina barnmorskor är det normalt att inte känna på ett par timmar men det är INTE normalt för mig, sökte i v 25 när jag inte känt på 3 timmar och det Har aldrig hänt sen dess. Såklart kom han igång så snabbt dopplern kom på :)

Men alla är olika man får lära sig sin egen bebis rytm
    Enligt min barnmorska är det 10 rörelser på 1 timme som gäller. Så om du känner dem inom 30 min är du ju helt klart "säker" och har en livlig liten krabat som du lever med :) Hur gick det hos din barnmorska då? Kändes det bra efter vikt och mått-koll?
  • Helmut2
    Mamapolarbear skrev 2018-09-05 08:54:07 följande:

Hej alla, jag är nu i vecka 33 (32+3) och mår inte sådär superbra direkt. Mycket illamående igen, bebisen trycker uppåt mycket så jag får inte i mig så mycket mat per måltid heller (men äter väldigt ofta nu!). Jag känner tydligt att det inte finns mycket plats för varken blåsa, tarmar, magsäck eller lungor. Det märks helt enkelt på kroppen att den inte är som den brukar. Jag sover väldigt dåligt också, är det fler som har detta problem? Hur gör ni för att få sova bättre? Jag försöker samla upp massor av kuddar runt mig, och har en sån där gravidkudde att krama/ha under magen och mellan benen, men får ändå inte riktigt någon direkt kvalitetssömn. Är helt slut om dagarna på jobbet och efter jobbet kan jag knappt göra något mer än ligga på soffan/sängen och läsa bok/vila. Vilket är väldigt frustrerande.

Hur mår ni andra?

Enligt min barnmorska är det 10 rörelser på 1 timme som gäller. Så om du känner dem inom 30 min är du ju helt klart "säker" och har en livlig liten krabat som du lever med :) Hur gick det hos din barnmorska då? Kändes det bra efter vikt och mått-koll?

Jobbigt. Nej det låter ju som du gör rätt, massa kuddar och en såndär gravdkudde. Tittade på en från domo men inte köpt än, sover också bra fortfrande som tur är.

Jo tack det gick bra. Jag hade SF mått 30 som jag satsat på, lite i överkant men nästan hellre det än underkant. Lyckades gå upp mitt extra kilo men nu går det nog trögt igen. Har slutat väga mig annat än hos bm, om sf måttet ökar och han växer så tänker jag att det får va, jag äter ju en massa så han borde få det han behöver.

Imorgon ska jag på tul 32+4/5. Någon annan som ska/har varit?
  • Anonym (J)
    Helmut2 skrev 2018-09-10 17:34:29 följande:
    Jobbigt. Nej det låter ju som du gör rätt, massa kuddar och en såndär gravdkudde. Tittade på en från domo men inte köpt än, sover också bra fortfrande som tur är.

Jo tack det gick bra. Jag hade SF mått 30 som jag satsat på, lite i överkant men nästan hellre det än underkant. Lyckades gå upp mitt extra kilo men nu går det nog trögt igen. Har slutat väga mig annat än hos bm, om sf måttet ökar och han växer så tänker jag att det får va, jag äter ju en massa så han borde få det han behöver.

Imorgon ska jag på tul 32+4/5. Någon annan som ska/har varit?
    Jag har varit på TUL två gånger hitills pga. graviditetsdiabetes. Först vägde lilltjejen 1,4 och i vecka 32 vägde hon 2,4 ungefär. Hon är 5% "för stor" :)

Jag går inte upp i vikt alls trots graviditetsdiabetes och en bebis som är över medel! Mitt SF är också på övre kurvan. Slappna av, var glad åt att du inte går upp! :D
  • Helmut2
    Anonym (J) skrev 2018-09-10 17:53:08 följande:

Jag har varit på TUL två gånger hitills pga. graviditetsdiabetes. Först vägde lilltjejen 1,4 och i vecka 32 vägde hon 2,4 ungefär. Hon är 5% "för stor" :)

Jag går inte upp i vikt alls trots graviditetsdiabetes och en bebis som är över medel! Mitt SF är också på övre kurvan. Slappna av, var glad åt att du inte går upp! :D

Ja jag har ju också diabetes. Men jättefint långtidsssocker och mina socker som jag ju tar 7 ggr om dagen håller sig bra. Du klarar dig också utan medicin?

Jag går nog inte upp delvis pga diabetes, äter mycket lchf likande men försöker få in lite kolhydrater och massa fett! Har ändå gått upp 8-9 kilo hittills nu så är nöjd.

Konstigt kollade tabeller nu inför tul och enl dem är 1,7 ungefär normalt i v 32, trodde också ca 2 var normalt. 5% ?för stor? är ju ingenting det är ju inom marginalen. En obstretiker sa till mig förra veckan att tul v 32 dock är ?värdelöst? det som betyder något är det i v 38, det avgör ju om man tex sätter igång tidigare.
  • Anonym (J)
    Helmut2 skrev 2018-09-10 18:12:10 följande:
    Ja jag har ju också diabetes. Men jättefint långtidsssocker och mina socker som jag ju tar 7 ggr om dagen håller sig bra. Du klarar dig också utan medicin?

Jag går nog inte upp delvis pga diabetes, äter mycket lchf likande men försöker få in lite kolhydrater och massa fett! Har ändå gått upp 8-9 kilo hittills nu så är nöjd.

Konstigt kollade tabeller nu inför tul och enl dem är 1,7 ungefär normalt i v 32, trodde också ca 2 var normalt. 5% ?för stor? är ju ingenting det är ju inom marginalen. En obstretiker sa till mig förra veckan att tul v 32 dock är ?värdelöst? det som betyder något är det i v 38, det avgör ju om man tex sätter igång tidigare.
    Jepp! Har ett långtidsglukos på 30mmol och jag är i princip aldrig över 8 (ibland fuskar jag och dricker oboy med macka och då har jag kaaanske råkat få 8.3, hahah). Jag tar sockret 3 ggr/vecka, ge och ta. Ibland 4, ibland 3. Ska du också bli igångsatt pga. diabetesen? Jag har bedömning för igångsättning den 27:e September som blandannat grundar sig i diabetesen men också min oro över att sluta käka blodförtunnande. :)

Jag har gått upp kanske 3. Slutade gå upp efter vecka 25. :) Jag är lite överviktig sen innan och då är det tydligen mycket vanligt att man inte går upp något för att bebisen har så mycket resurser att äta av! :D
  • Helmut2

Oj 30 är skitbra! Hade 32 men då hade jag ju varit på min lågkolhydrat diet i 3-4 v. Hade aldrig ens vågat lukta på oboy eller en macka hade 8.7 en gång efter böngryta, inga kolisar till. Lchf gäller här men funkar fint. Bäbis på tul idag -8% vilket kan stämma bra med min gentik, vägde själv 2 kg v 38 och är ganska kort och smal.

Dock ligger han fortfrande i säte.

någon annan vars barn fortsatt är i säte v 33? Rädd för att något ska vara fel även in jag vet att man ofta inte hittar någon orsak.

Hur går det för er andra?

• Helmut2

Just det! Sätts igång senast 40+6 har de sagt, tänker de gäller även om bebisen faktiskt är normalstor. Men nu kanske det blir KS pga säte men har ju ett par v på sig till att vända sig rätt

• Erna90

Redan vecka 36+5 här, galet vad tiden går fort! Går verkligen fortare när man har fullt upp med jobb och barn 1!

Någon annans mage som börjat krångla? Tkr jag varit dålig i magen till och från en lägre tid nu, men idag har det verkligen varit katastrof! Nästan känns som magsjuka (fast bara bakvägen).. Mest luft som är problemet men även varit dålig i magen, som tur är är det värst på kvällarna och ändå funkat bra på jobbet!

• Anonym (J)
    Helmut2 skrev 2018-09-11 18:14:59 följande:

Just det! Sätts igång senast 40+6 har de sagt, tänker de gäller även om bebisen faktiskt är normalstor. Men nu kanske det blir KS pga säte men har ju ett par v på sig till att vända sig rätt

Ja, 40+6 är det nationella gränsen för graviditetsdiabetiker vad jag har förstått. Däremot så ska jag försöka bli igångsatt i vecka 38-39 :) Jag har tid för bedömning och förlossningsplanering då vi schemalägger en igångsättning den 27:e september!
Svar på tråden BF oktober 2018