• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Vildros81
    Anonym (Syskon) skrev 2018-07-10 00:07:05 följande:
    I liggdelen behövs nästan inga ytterkläder. Till sonen som är född hösten 2015 körde vi ombonad vagn med fårskinn, Filt och sen en tunn ull eller fleeceoverall. De allra kallaste dagarna satte jag på även något varmare ullställ under men det var först i januari typ. Mitt hetaste tips är att ta det som det kommer och köpa efter behov. Testa dig fram. Min son var varm som bebis så filt och fårskinn räckte långt.
    Strålande, då vet jag. Tusen tack för förklaringen!
  • Anonym (J)

Hej, hur går det för er? Har någon av er gjort glukosbelastningen? Jag gjorde den förra veckan och mitt fastevärde var 0,2 för högt.. Annars så stegrade bara värdet till 6.0 och sen sjönk det till 5.8. Fick diagnosen graviditetsdiabetes iallafall och har nu fått en skitcool blodsockermätare som jag ska mäta sockret med 5 gånger om dagen. Det kommer antagligen minskas med tiden för jag har inte haft något mer avvikande glukosprov och långtidsglukoset var normalt.. Men det kommer bli TUL 1-2 gånger och antagligen igångsättning i 38+-någonting.

Jag hade också SF 27 i 27+0 så jag ligger på övre kurvan. Jag är 28+0 idag. Har gått upp 4 kilo totalt nu och börjar få mer och mer ont i fogarna.. :(

Tycker att sparkarna är mer regelbundna men lilltjejen har definitivt hyper-dagar och lugna dagar.. Idag är hon t.ex lugn (jag har ändå känt henne under dagen men mindre) men igår sparkade hon 24/7. Någon annan som har fosterrörelser som varierar så, från dag till dag? 

Kramis {#emotions_dlg.flower}

• Mamapolarbear
    Anonym (J) skrev 2018-07-17 19:36:04 följande:

Hej, hur går det för er? Har någon av er gjort glukosbelastningen? Jag gjorde den förra veckan och mitt fastevärde var 0,2 för högt.. Annars så stegrade bara värdet till 6.0 och sen sjönk det till 5.8. Fick diagnosen graviditetsdiabetes iallafall och har nu fått en skitcool blodsockermätare som jag ska mäta sockret med 5 gånger om dagen. Det kommer antagligen minskas med tiden för jag har inte haft något mer avvikande glukosprov och långtidsglukoset var normalt.. Men det kommer bli TUL 1-2 gånger och antagligen igångsättning i 38+-någonting.

Jag hade också SF 27 i 27+0 så jag ligger på övre kurvan. Jag är 28+0 idag. Har gått upp 4 kilo totalt nu och börjar få mer och mer ont i fogarna.. :(

Tycker att sparkarna är mer regelbundna men lilltjejen har definitivt hyper-dagar och lugna dagar.. Idag är hon t.ex lugn (jag har ändå känt henne under dagen men mindre) men igår sparkade hon 24/7. Någon annan som har fosterrörelser som varierar så, från dag till dag? 

Kramis 

Det är samma för mig med rörelserna. I förrgår var hen väldigt aktiv och på kvällen kunde jag känna väldigt mycket sparkar i två timmar innan hen lugnade sig och jag kunde få somna. Igårkväll blev jag lite orolig eftersom jag vara hade känt ?mildare? rörelser, dock ?hela? dagen. Nu är det full rulle igen :)

I förra veckan, vecka 25, hade jag gått upp nästan 7 kg och hade ett SF-mått på 23 (just på medelkurvan). Vägde mig nu och såg att jag gått ner 0.8kg sen dess! Vet ni om jag behöver oroa mig för det, eller är det normalt? Bebisen sparkar ju på som vanligt där inne, så det borde ju inte vara någon fara. :/
  • Anonym (J)
    Mamapolarbear skrev 2018-07-19 11:10:08 följande:

Det är samma för mig med rörelserna. I förrgår var hen väldigt aktiv och på kvällen kunde jag känna väldigt mycket sparkar i två timmar innan hen lugnade sig och jag kunde få somna. Igårkväll blev jag lite orolig eftersom jag vara hade känt ?mildare? rörelser, dock ?hela? dagen. Nu är det full rulle igen :)

I förra veckan, vecka 25, hade jag gått upp nästan 7 kg och hade ett SF-mått på 23 (just på medelkurvan). Vägde mig nu och såg att jag gått ner 0.8kg sen dess! Vet ni om jag behöver oroa mig för det, eller är det normalt? Bebisen sparkar ju på som vanligt där inne, så det borde ju inte vara någon fara. :/

Oroa dig ej! 8 hekto kan vara något så enkelt som lite mat och bajs, haha.. :) Jag pendlar också hela tiden! Om något så är det din kära bebis som snor näring av mamma! ;) <3
  • Anonym (J)

Någon annan som känner stickningar/ilningar neråt och konstant kissnödighet? Kan bebisen fixera sig i vecka 29 redan? :o

• Mamapolarbear
    Anonym (J) skrev 2018-07-19 11:19:09 följande:

Oroa dig ej! 8 hekto kan vara något så enkelt som lite mat och bajs, haha.. :) Jag pendlar också hela tiden! Om något så är det din kära bebis som snor näring av mamma! ;) <3

Så är det säkert :) blev bara så förvånad, när jag haft stadig viktuppgång varje vecka, att plötligt inte ha gått upp något alls, utan tvärtom :) skönt att få höra att det inte är något konstigt! Tack
  • Anonym (J)

I och med graviditetsdiabetesen har jag nu varit på TUL och bebisen väger 1375g vilket är några procent större för sin vecka men normalt. :) Vi pratade också om att sätta igång mig i vecka 37-38+-någonting! :)

• Vildros81

Äntligen har min lilla kula börjat växa och jag tror att jag för första gången har känt en väldigt tydlig fot i sidan! Helt underbart! Jag har däremot inte kunnat lista ut hur det lilla knytet ligger någon gång, så jag vet inte alls om jag klappar på ett huvud, en rumpa, en fot eller bara vatten.

Hur är det för er andra? Kan ni känna vilken ställning barnet ligger i eller vilka kroppsdelar som trycker på inifrån? Från vilken vecka har ni i så fall kunnat det?

• Myrsine

Vad roligt! Ja, jag tycker mig känna skillnad på om det är en fot eller ryggen i alla fall. En fot blir ju mer markant.

Vilken vecka är du i?

• Myrsine

Vad roligt! Ja, jag tycker mig känna skillnad på om det är en fot eller ryggen i alla fall. En fot blir ju mer markant.

Började kännas rätt tydligt runt v 26.

Vilken vecka är du i?

Svar på tråden BF oktober 2018