• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Migas
    Charlizee skrev 2018-10-09 15:43:19 följande:
    Den ena kom en vecka innan dvs innan utsatt datum för snitt, har blivit snittad med båda så den här gången blir det snitt oavsett.

Har du några känningar? Jag har haft mycket sammandragningar sedan vecka 25 och barnet har legat fixerat och lååångt ned i ca 4 veckor. Är väl allt sammantaget och nu dessa mensvärk liknande känningar som gör mig lite stressad...
    Jag känner väl som en molande mensvärk av och till sen ett tag tillbaka, men inget annat som jag kan koppla ihop med att förlossningen skulle kunna vara på g tyvärr   Mensvärken ligger ju där oavsett om jag haft sammandragningar eller inte, så hade nog varit lite mer hoppfull om den stannat kvar pga sammandragningar. 

Jag tror inte ens min bebis var fixerad i vecka 37+4, åtminstone minns jag inte att hon sa att den var det, vilket jag tänker att hon borde ha gjort om den var det. Nytt bmbesök på tisdag i 39+4 om liten inte har fått för sig att titta ut innan dess. Är på 39+0 idag och det känns tungt att vänta just nu då dottern kom på 38+3 och min magkänsla trodde att denna skulle komma då också eller tidigare  

FochP skrev 2018-10-12 10:14:37 följande:
    Samma här, jag undrar också om man kan veta om det närmar sej.
    Jag har en del sammandragningar (gör inte ont, men känns lite obehagligt)
    Jag var på kontroll igår och det verkade inte vara supernära som jag förstod det. (Inte öppnats något) Kan hända att jag blir igånsatt då jag är kort och inte bör gå över tiden så mycket (är beräknad till idag)
    För övrigt så har jag senaste tiden blivit svullen i läppar och näsa, har läst att det kan bli så nära förlossningen, tryck neråt.
    Med förra barnet så kände jag bara lite ökad mensvärk kvällen innan samt att jag mådde mer illa på kvällen en tidigare (hade sen några veckor tillbaka haft illamående som kom hastigt under dagen och sen försvann). På morgonen vid tre var jag tvungen att gå upp och kräkas och sen somnade jag om till fem då det var dags igen och då gick vattnet. Så kan inte påstå att jag hade några speciella tecken som jag då kopplade ihop med att förlossningen var på gång. Denna gång har jag bara molande mensvärk och illamående av och till, så heller ingen tecken på att det är på gång trots att jag är i vecka 39+0 idag, men tror ju att det startar när man minst anar det.

Det var nytt för mig att man inte får gå över så mycket om man är kort, är det för att barnet riskerar att bli för stort då eller?  
  • Anonym (J)
    Migas skrev 2018-10-12 10:42:34 följande:
    Det var nytt för mig att man inte får gå över så mycket om man är kort, är det för att barnet riskerar att bli för stort då eller?  
    Undrar också, haha???? Aldrig hört talats om det någonsin
  • malino

Hej!

Hade BF 10/10 så här gått över 2 dagar idag. Haft molande mensvärk och blodiga lite slemmiga flytningar hela dagen. Vet inte om detta är ett tecken på att det närmar sig, typ slemproppen eller om det betyder att jag håller på att öppna mig. Men skönt att något händer eftersom jag inte känt något förut.

Någon som känner igen sig?

• FochP
    Migas skrev 2018-10-12 10:42:34 följande:
    Jag känner väl som en molande mensvärk av och till sen ett tag tillbaka, men inget annat som jag kan koppla ihop med att förlossningen skulle kunna vara på g tyvärr   Mensvärken ligger ju där oavsett om jag haft sammandragningar eller inte, så hade nog varit lite mer hoppfull om den stannat kvar pga sammandragningar. 

Jag tror inte ens min bebis var fixerad i vecka 37+4, åtminstone minns jag inte att hon sa att den var det, vilket jag tänker att hon borde ha gjort om den var det. Nytt bmbesök på tisdag i 39+4 om liten inte har fått för sig att titta ut innan dess. Är på 39+0 idag och det känns tungt att vänta just nu då dottern kom på 38+3 och min magkänsla trodde att denna skulle komma då också eller tidigare  

FochP skrev 2018-10-12 10:14:37 följande:
    Samma här, jag undrar också om man kan veta om det närmar sej.
    Jag har en del sammandragningar (gör inte ont, men känns lite obehagligt)
    Jag var på kontroll igår och det verkade inte vara supernära som jag förstod det. (Inte öppnats något) Kan hända att jag blir igånsatt då jag är kort och inte bör gå över tiden så mycket (är beräknad till idag)
    För övrigt så har jag senaste tiden blivit svullen i läppar och näsa, har läst att det kan bli så nära förlossningen, tryck neråt.
    Med förra barnet så kände jag bara lite ökad mensvärk kvällen innan samt att jag mådde mer illa på kvällen en tidigare (hade sen några veckor tillbaka haft illamående som kom hastigt under dagen och sen försvann). På morgonen vid tre var jag tvungen att gå upp och kräkas och sen somnade jag om till fem då det var dags igen och då gick vattnet. Så kan inte påstå att jag hade några speciella tecken som jag då kopplade ihop med att förlossningen var på gång. Denna gång har jag bara molande mensvärk och illamående av och till, så heller ingen tecken på att det är på gång trots att jag är i vecka 39+0 idag, men tror ju att det startar när man minst anar det.

Ja precis, barnet kan bli för stort i förhållande till mitt bäcken, som kan vara för trångt för att jag är kort. Men på läkarbesöket jag gjorde i veckan trodde hon inte att jag var för trång, att man ändå testar att föda vaginalt. 
  • FochP
    Anonym (J) skrev 2018-10-12 13:15:23 följande:
    Undrar också, haha???? Aldrig hört talats om det någonsin
    Men jag är rätt kort och då kan det vara så att man har ett trångt bäcken. 
    (Det behöver inte vara så)
    Blir då barnet för stort för en själv kan det hända att det inte kommer ut. 
    Nu trodde inte läkaren att jag hade det, men tyckte inte att jag borde gå över tiden för mycket. 
    Jag får testa att föda vaginalt och se om bebisen kan komma ut, lite nervöst faktiskt, annars får dom snitta om det inte skulle fungera.
  • Anonym (J)
    FochP skrev 2018-10-13 20:44:50 följande:

Men jag är rätt kort och då kan det vara så att man har ett trångt bäcken. 

(Det behöver inte vara så)

Blir då barnet för stort för en själv kan det hända att det inte kommer ut. 

Nu trodde inte läkaren att jag hade det, men tyckte inte att jag borde gå över tiden för mycket. 

Jag får testa att föda vaginalt och se om bebisen kan komma ut, lite nervöst faktiskt, annars får dom snitta om det inte skulle fungera.

Låter mkt konstigt av läkaren att anta något sådant utan att ge dig en röntgen, haha. Riktigt långsökt.
  • FochP
    Anonym (J) skrev 2018-10-13 21:18:00 följande:
    Låter mkt konstigt av läkaren att anta något sådant utan att ge dig en röntgen, haha. Riktigt långsökt.
    Jag förstår inte riktigt vad som är kul. Jag kan ju inte göra så mycket än att anta att dom vet dom gör. Har fått träffa flera läkare om detta. Dom har sagt samma sak och det verkar inte vara vanligt att man röntgar idag då det inte är en pålitlig metod.
  • FochP

I natt gick mitt vatten. Förvånad Var inne på förlossningen i morse. 
    Men inga täta och kraftiga värkar än, så bara att vänta.
    Jag hoppas verkligen att det kommer igång av sej själv, så att jag slipper igångsättning.

• Migas
    FochP skrev 2018-10-14 15:42:18 följande:

I natt gick mitt vatten.  Var inne på förlossningen i morse. 

Men inga täta och kraftiga värkar än, så bara att vänta.

Jag hoppas verkligen att det kommer igång av sej själv, så att jag slipper igångsättning.

Spännande, då kanske vi får barn på samma datum, sitter med värkar som börjar bli täta och regelbundna. Har pratat med förlossningen och vi är välkomna in när vi känner att vi vill
  • Trolletsunge
    Anonym (Vecka 38) skrev 2018-10-10 03:11:53 följande:

Exakt samma för mig! Ja, det är första. Och jag känner mig också ganska lugn. Jag var mer orolig innan jag var gravid än vad jag är nu. Nu tänker jag att allting löser sig. Jag förlitar mig på vården. Man vet ändå inte hur det blir, så det är ingen idé att försöka planera så mycket mer än förlossningsväskan. Har du gått profylaxkurs eller förberett dig på något annat sätt? Många tipsar om olika böcker, bla Föda utan rädsla. Har du läst någon som du tycker varit bra?

Precis! Allt löser sig på ett eller annat vis och är bättre att försöka vara lugn inför fl.

Nej jag har inte gått någon profylax (gått kurserna som ingår via mitt bb, en om förlossning och en om efter barnet fötts) men läst lite om tekniken. Har läst de flesta artiklar som går att hitta i preglife-appen. Tycker det fanns en del bra där om att förbereda sig mentalt. Hört om ?Föda utan rädsla? men aldrig läst den. Har du gått någon kurs eller så?
Svar på tråden BF oktober 2018