• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Migas
    Anonym (J) skrev 2018-09-30 10:07:27 följande:

BF den 9:e men igångsättning imorgon. :)

Lycka till med igångsättningen och hoppas att det går smidigt så att du får träffa liten snart  
  • Mamapolarbear
    FochP skrev 2018-09-29 21:02:39 följande:

Hur har det gått för alla?

Någon som har fött ännu?

Min bebis är beräknad till den 27/10, så jag har nog ett litet tag kvar innan det är dags för förlossning för mig. Men det är spännande att vi äntligen är inne i ?rätt? månad! Min man sa igår att det ju inte är säkert för oss att det blir en oktoberbebis, eftersom vi är beräknade i slutet av månaden. Jag har hela tiden varit inställd på att vi säkert kommer gå över tiden, men har inte tänkt alls att det ingen blir en oktoberbebis då (smart-ass)! Haha! Vad hjärnan kan luras. November funkar ju lika bra, men nu har jag ju gått i 8 månader med inställningen att oktober är vår bebismånad, så det blev en liten ?mind-fuck?. Vi får se när vår lilla bebis behagar att titta ut.

Ska bli så spännande att följa alla födslar i oktober genom denna tråd :)
  • Migas
    Mamapolarbear skrev 2018-10-01 10:02:21 följande:
    Min bebis är beräknad till den 27/10, så jag har nog ett litet tag kvar innan det är dags för förlossning för mig. Men det är spännande att vi äntligen är inne i ?rätt? månad! Min man sa igår att det ju inte är säkert för oss att det blir en oktoberbebis, eftersom vi är beräknade i slutet av månaden. Jag har hela tiden varit inställd på att vi säkert kommer gå över tiden, men har inte tänkt alls att det ingen blir en oktoberbebis då (smart-ass)! Haha! Vad hjärnan kan luras. November funkar ju lika bra, men nu har jag ju gått i 8 månader med inställningen att oktober är vår bebismånad, så det blev en liten ?mind-fuck?. Vi får se när vår lilla bebis behagar att titta ut.

Ska bli så spännande att följa alla födslar i oktober genom denna tråd :)
    Riktigt spännande att vi är inne i rätt månad nu och att det snart är dags  

Jo, det är lite intressant vad hjärnan kan luras ibland bara för att man är inställd på ett datum i en månad och inte tänker på att man kanske hamnar i en annan månad om man föder för tidigt eller går över. Vi skulle ju kunna ha fått en septemberbebis (även om man enbart räknar 3v innan), men även vi kan ju få en novemberbebis om vi går över exakt två veckor Så lite lurigt det där då vi ändå är så inställda på en oktoberbebis  
  • FochP
    Vildros81 skrev 2018-09-30 08:51:04 följande:
    Jag har BF i slutet av månaden, så för mig är det en bra bit kvar än. Däremot har jag börjat oroa mig lite för att det kan dra igång när som helst eftersom graviditeten har blivit så otroligt mycket tyngre den sista tiden. Jag har ofta väldigt långa sammandragningar då magen är stenhård. Ibland gör de ont, ibland inte. Illamåendet har kommit tillbaka, jag sover väldigt lätt och vaknar hela tiden samt har näsblod flera gånger om dagen, kroppen känns otroligt tung, konditionen är katastrofal och magen är i vägen hela tiden.

Så jag har börjat förbereda mig nu: graviditetsväskan är packad, förlossningssbrev skrivet, alla inköp tvättade och i helgen ska jag montera och bädda spjälsängen. Tänkte även sätta igång med andningsövningar och läsa på mer inför förlossningen under veckan.

Hur mår ni andra? När har ni BF? Hur förbereder ni er inför förlossningen?
    Jag har BF 10 oktober, så det är rätt nära nu. Jag har sammandragningar, oftast på kvällen och natten, kommer rätt tätt, men gör inte direkt ont.
    Barnmorskan sa att det inte behöver vara ett tecken på att förlossningen startar snart, då man kan ha så här länge.
    Känner mej också väldigt tung nu och promenaderna går långsamt, svårt att sova känner jag igen.
    Vi har också packat väska, skrivit brev osv. Känner oss ganska redo, om man man nu kan bli helt redo för en förlossning
  • Erna90

BF 5:e som gäller här. Känns dock som jag gått över tiden eftersom storebror var 16 dagar tidig, vi var därför inställda på att lillebror skulle dyka upp i september istället. Ont till och från, mycket sammandragningar och en del förvärkar. Lite av slemproppen kommer då och då sedan någon vecka tillbaka. Denna väntan alltså...

• Erna90

Nu har det blivit bebis för oss. 3e oktober tittade lillebror ut, 2 dagar tidigare än beräknat <3

• Anonym (J)
    Erna90 skrev 2018-10-06 08:01:19 följande:

Nu har det blivit bebis för oss. 3e oktober tittade lillebror ut, 2 dagar tidigare än beräknat <3

Den 2:a kom våran dotter via igångsättning (hade BF den 9:e). Så himla mysigt!!! Grattis <3
  • Anonym (Vecka 38)

En fråga till alla: Hur har era fosterrörelser förändrats när tiden till förlossningen närmar sig?

Tidigare har min lilla tjej varit väldigt aktiv. Jag har inte ens hunnit fundera över när jag senast kände fosterrörelser för hon har nästan alltid varit igång. Men sen jag gick in i vecka 37 (36+0) har rörelserna minskat väldigt mycket. Numera tar det flera timmar efter att jag har gått upp innan jag känner något alls och det går ofta 3-5 timmar mellan rörelserna. Dessutom känner jag numera bara en buff, men aldrig en serie rörelser eller ett mönster. Jag förstår att min dotter har allt mindre utrymme i magen, men det är ändå otäckt att fosterrörelserna kan minska så mycket så snabbt. Har ni andra varit med om samma sak? Hur känns era bebisar?

Jag var på sjukhuset för ett par dagar sen och allting såg normalt ut. Men det är svårt att släppa oron när fosterrörelser är det enda man har att gå på för att känna sig säker att bebisen mår bra.

• Trolletsunge
    Anonym (Vecka 38) skrev 2018-10-06 17:41:55 följande:

En fråga till alla: Hur har era fosterrörelser förändrats när tiden till förlossningen närmar sig?

Tidigare har min lilla tjej varit väldigt aktiv. Jag har inte ens hunnit fundera över när jag senast kände fosterrörelser för hon har nästan alltid varit igång. Men sen jag gick in i vecka 37 (36+0) har rörelserna minskat väldigt mycket. Numera tar det flera timmar efter att jag har gått upp innan jag känner något alls och det går ofta 3-5 timmar mellan rörelserna. Dessutom känner jag numera bara en buff, men aldrig en serie rörelser eller ett mönster. Jag förstår att min dotter har allt mindre utrymme i magen, men det är ändå otäckt att fosterrörelserna kan minska så mycket så snabbt. Har ni andra varit med om samma sak? Hur känns era bebisar?

Jag var på sjukhuset för ett par dagar sen och allting såg normalt ut. Men det är svårt att släppa oron när fosterrörelser är det enda man har att gå på för att känna sig säker att bebisen mår bra.

Jag har också en väldigt livlig tjej i magen. Men sedan några veckor tillbaka har sparkarna avtagit och blivit mer buffar och att hon sträcker sig. Vid två tillfällen (sedan det blivit sådana rörelser) har vi åkt in till förlossningen och gjort ctg då hon inte haft någon kraft i rörelserna. Det har alltid varit bra och sist sa de till oss att vi aldrig ska känna oss dumma eller i vägen för att vi kommer in, för det är så lätt för dem att kolla upp att allt är okej och min oro släpper. Det är på gott och ont med aktiv bebis då man blir så orolig när de har en lugnare dag. Men jag tror nog det bara är att hon är lite tröttare och inget du behöver oroa dig över. Men mitt råd är att ändå ringa in om du är orolig. Det är bara så skönt att ha den möjligheten och inte behöva oroa sig sen. För mig har det iaf varit superskönt. Ligger du förresten på vänster sida när du väntar på rörelser? De sa till mig att ligga på vänster sida och vara helt avslappnad och som utsträckt så bebis får plats att sträcka ut sig.

När har du bf? Jag har den 18e och haft ett väldigt tryck neråt idag och en del sammandragningar. Men haft så till och från senaste kanske tre veckorna.
  • Trolletsunge

Hej! Jag har inte skrivit här sedan i början. Men jag hoppas att alla har haft bra graviditeter och jag kan tänka mig att er längtan är enorm nu!

Tänkte kolla hur alla känner i magen? Speciellt ni som är förstföderskor, och ni som fått barn innan får gärna dela med er av era erfarenheter kring första tecken?

Såklart är alla förlossningar individuella men jag kan bara inte låta bli att söka efter svar på om det närmar sig ????. Alltså kanske inte tecken på att förlossningen är på g. Men tänk om man bara hade en känsla att det börjar om ett par dagar..! Jag har tex haft mycket sammandragningar, till och från, de senaste tre veckorna. Har ibland extremt tryck neråt, det har jag tex idag. Magen är kanske inte direkt lös men den har varit mer åt det hållet än något annat de senaste veckorna. Är superförkyld sedan några dagar tillbaka.

Hur känner ni er?

Svar på tråden BF oktober 2018