• Ninha

Letrozol

Jag ska börja min första dos med letrozol.

Jag tycker de känns som att mensen kanske kommer ikväll och undrar om någon har nån erfarenhet om man räknar denna dag som dag 1 då och kan ta första tabeltten på morgonen på dag 3?

Eller det kanske inte är SÅÅÅ noga?

Hade inte en tanke på att fråga läkaren detta :/

Ska ju visserligen ringa nör mensen kommer men inte säkert de hinner ringa upp mig innan jag behöver börja.

• Svar på tråden Letrozol
  • GlitterLina
    ettplustre skrev 2018-04-18 21:43:20 följande:

Detta kanske är en dum fråga men fördröjer/påskyndar Letrozol ägglossning? Lever i samkönad relation och försöker bli gravida genom insemination men har haft helgkollision tre månader i rad nu, när kliniken är stängd.

Läkaren beslutade att vi ska prova med Letrozol + Ovitrelle nästa cykel. Spontant känns det dumt att mixtra med en fullt fungerande kropp för övrigt (har regelbundna cykler på 27-29 dagar + positiva äl-test varje månad vi testat, men på lördagar då..). Någon med erfarenhet av detta?

Jag tycker att det påskyndat äl..

Spontant tycker jag nig inte du ska mixtra me din cykel om den e regelbunden, för oftast när man har regelbunden cykel så har man äl..
  • Trullis82
    ettplustre skrev 2018-04-18 21:43:20 följande:

Detta kanske är en dum fråga men fördröjer/påskyndar Letrozol ägglossning? Lever i samkönad relation och försöker bli gravida genom insemination men har haft helgkollision tre månader i rad nu, när kliniken är stängd.

Läkaren beslutade att vi ska prova med Letrozol + Ovitrelle nästa cykel. Spontant känns det dumt att mixtra med en fullt fungerande kropp för övrigt (har regelbundna cykler på 27-29 dagar + positiva äl-test varje månad vi testat, men på lördagar då..). Någon med erfarenhet av detta?

Alltså Letrozol gör så att man får ägg. Jag har haft en cykel på 40-42 o inga ägg. Så sedan start med Letrozol har jag cykel på 28 o får två ägg men ingen lossning. Så nu e det prat om att jag ska börja med Ovitrelle men det gör man bara när man ser ett ägg. Jag har bara ätit en tablett i två cykler så frågan e om jag kanske ska ta en halv den kommande cykeln..

Alla behöver ju inte Ovitrelle, men Letrozol gör så man får ägg inte äl. Normalt sköter kroppen lossningen själv.

Hoppas det går vägen för er.... lycka till
  • karllesson
    Trullis82 skrev 2018-04-18 21:31:44 följande:
    Min läkare sa att kan du inte tänka dig att få tvillingar så ska du inte ha sex. Finns inga garantier för att det bara e ett ägg som befruktas utan risken är precis lika stor att båda äggen blir befruktade.

Kan du tänka dig att få tvillingar så kör på

Jag har fått två ägg båda gångerna o valt att inte fortsätta. Min man håller på o dö

Låset är liksom på
    Jaha okej. Jag kan tänka mig tvillingar så vi ska köra på :D spännande.
    Haha, jaa okej! Det förstår jag då :D
  • ettplustre
    GlitterLina skrev 2018-04-19 07:22:20 följande:

Jag tycker att det påskyndat äl..

Spontant tycker jag nig inte du ska mixtra me din cykel om den e regelbunden, för oftast när man har regelbunden cykel så har man äl..

Nej jag känner så också men samtidigt så lär det dröja bra länge innan risken för helgkollision försvinner.. Det är ju inte alls samma läkemedel öht men tog Primolut för knappt ett år sen för att skjuta på mensen och cyklerna efter var normala direkt så jag försöker väl resonera så, att det löser sig. Svårt!

Alternativet har varit att göra vul och ev. ta Ovitrelle för att kunna inseminera före helgen. Vi gjorde så denna månad men vul på cd 10 (tisdag) visade follikel på 12 mm och då ville barnmorskan att vi skulle vänta in naturlig äl istället.

Tack för ditt svar! :)
  • ettplustre
    Trullis82 skrev 2018-04-19 07:25:12 följande:

Alltså Letrozol gör så att man får ägg. Jag har haft en cykel på 40-42 o inga ägg. Så sedan start med Letrozol har jag cykel på 28 o får två ägg men ingen lossning. Så nu e det prat om att jag ska börja med Ovitrelle men det gör man bara när man ser ett ägg. Jag har bara ätit en tablett i två cykler så frågan e om jag kanske ska ta en halv den kommande cykeln..

Alla behöver ju inte Ovitrelle, men Letrozol gör så man får ägg inte äl. Normalt sköter kroppen lossningen själv.

Hoppas det går vägen för er.... lycka till

Men Letrozol bör väl göra något för tillväxthastighet/mognad också tänker jag? Eller annars förstår jag inte syftet med att jag ens blivit rekommenderad detta.. Fick inte ens prata med läkaren utan bm gav mycket lite info om detta :(

Får helt enkelt hoppas på att mensen blir någon dag tidig så kanske kroppen löser detta själv.

Tack för svar och lycka till!
  • Trullis82
    ettplustre skrev 2018-04-19 10:22:24 följande:

Men Letrozol bör väl göra något för tillväxthastighet/mognad också tänker jag? Eller annars förstår jag inte syftet med att jag ens blivit rekommenderad detta.. Fick inte ens prata med läkaren utan bm gav mycket lite info om detta :(

Får helt enkelt hoppas på att mensen blir någon dag tidig så kanske kroppen löser detta själv.

Tack för svar och lycka till!

Jo men absolut. Så är det ju säkert. För om äggen inte växer kan man ju få den medicinen oxå men ju fler tabletter man tar desto högre risk att det bli många ägg. Som det nu blir på mig fast jag bara tar en tablett
  • Trullis82

Dagen ul visade att ett ägg försvunnit o nu var det bara ett kvar o det är på 43,3mm alltså ganska stort.

Så på måndag ska jag tillbaka o se så det oxå försvunnit.

Skickar med en bild som jag tycker är ganska häftig. Det är på måndagens ul. Så se man mina ägg

• GlitterLina
    Trullis82 skrev 2018-04-19 12:46:43 följande:

Dagen ul visade att ett ägg försvunnit o nu var det bara ett kvar o det är på 43,3mm alltså ganska stort.

Så på måndag ska jag tillbaka o se så det oxå försvunnit.

Skickar med en bild som jag tycker är ganska häftig. Det är på måndagens ul. Så se man mina ägg

Häftigt!

Så de svarta hålen på varsin sida är alltså äggen?
  • Trullis82
    GlitterLina skrev 2018-04-19 13:09:50 följande:

Häftigt!

Så de svarta hålen på varsin sida är alltså äggen?

Ja, precis.... lite häftigt. Det där är ju inte jätte vanligt att man får chans att se
  • karllesson

Hur går det för er? :)
    Jag hade "glad gubbe" i lördags och i går. Vi hade sex i onsdags, fredags kväll och igår på dagen, hann inte i lördags och idag jobbar vi olika tider så vi ses inte förrän sent ikväll :( Tror ni det kan ta sig ändå? Känner mig så osäker på när man helst ska ha sex för att det ska gå vägen? Spermierna lever ju förhoppningsvis ett par dygn.. min läkare rekommenderade oss att ligga i helgen och vi har ju gjort det 2/3 dagar... men eftersom jag hade två ägg så kanske ett skulle släppa idag sa han, och det hinner vi inte pricka in :/ När brukar ni ha sex vid äl?

Svar på tråden Letrozol