Böneutrop!
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Det finns många som anser att den heliga bibeln ska tolkas bokstavligen och att t.ex. kvinnliga präster står i strid med bibelns budskap eftersom det framgår av bibeln att kvinnan ska tiga i församlingen. Kan du hänvisa till stycket i bibeln där det framgår att fri tolkning gäller? Det finns nämligen en del präster i kyrkan som vägrar att viga samkönade par och som vägrar att samarbeta med kvinnliga präster som jag tror skulle behöva läsa det stycket.
Många? Majoriteten av kristna tycker nog inte så. Ett fåtal manliga präster motsätter sig kvinnliga präster idag. Och, med rätt frenesi kan man försöka hitta stöd för vad man vill, bara man letar tillräckligt länge och vrider och vänder på orden tillräckligt många gånger. Det är även därför det finns frikyrkor, som tycker sig ha upptäckt något i bibeln som alla vi andra verkar ha missat. Det sista du skriver har mer med de arbetsregler prästerna jobbar under, än vad som faktiskt står i bibeln.
Men vad spelar det för roll? I praktiken är det ingen skillnad. Det finns fundamentalister och progressiva inom alla religioner. Många kristna är av den uppfattningen att det som är skrivet i den heliga bibeln inte får tolkas och för dem spelar det ingen roll att instruktioner kring om bibeln får tolkas eller ej saknas i bibeln.
Om du kollar inlägg 186 så ser du att frågan om böneutrop har provats rättsligt och det går inte att neka böneutrop pga att man stör sig på muslimer, är rädd för stt många muslimer är extremister o.s.v.
Däremot går det att neka böneutrop (eller klockringningar) om ljudet stör allmänheten mer än vad som kan betraktas som normalt i en tätort (som boende i en tätort får man räkna med vissa störningar).
Ja jag ställer mig också verkligen frågande. I vår del av världen tror jag t o m att uttrycka sig i promille, skulle vara en överdrift om det handlar om "kristna extremister".
"Andra vanliga förekommande tecken på sekulärfobi är det djupa hatet mot jämställdhet. Idéen om jämställdhet upplevs extra känslig då kvinnor som är uppväxta under patriarkala strukturer upplever sig själva ha lägre status och sämre förstånd än mannen. Därför avfärdar män och kvinnor i denna kultur jämställdhetsidéen som orealistisk och att den strider mot den ?naturliga? maktordning som gud har givit oss."
Läsvärt: asikt.dn.se/asikt/debatt/sekularfobi-bland-invandrare-maste-bemotas/
Var skriver jag att jag stör mig på muslimer och är rädd för att många är extremister? Jag är inte mer orolig för muslimska fundamentalister än vad jag är för svenska nazister/ högerextrema nationalister