• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • Anonym (Hmmm....)
    KillBill skrev 2018-03-31 16:21:54 följande:

Det finns många som anser att den heliga bibeln ska tolkas bokstavligen och att t.ex. kvinnliga präster står i strid med bibelns budskap eftersom det framgår av bibeln att kvinnan ska tiga i församlingen. Kan du hänvisa till stycket i bibeln där det framgår att fri tolkning gäller? Det finns nämligen en del präster i kyrkan som vägrar att viga samkönade par och som vägrar att samarbeta med kvinnliga präster som jag tror skulle behöva läsa det stycket.

Och därför har vi fjärmat oss från religionen, och vi vill inte ha tillbaka religiöst inflytande.
  • Anonym (Kikiki)
    _smart_ skrev 2018-03-31 16:43:14 följande:

Många? Majoriteten av kristna tycker nog inte så. Ett fåtal manliga präster motsätter sig kvinnliga präster idag. Och, med rätt frenesi kan man försöka hitta stöd för vad man vill, bara man letar tillräckligt länge och vrider och vänder på orden tillräckligt många gånger. Det är även därför det finns frikyrkor, som tycker sig ha upptäckt något i bibeln som alla vi andra verkar ha missat. Det sista du skriver har mer med de arbetsregler prästerna jobbar under, än vad som faktiskt står i bibeln.

Det pratas hela tiden om att det är "många" kristna som är fundamentalistiska och extremister (även fast det ens bara är 2 % av 6 milj som går i kyrkan regelbundet) medan det blundas för alla de tusentals muslimer som Säpo har koll på och de minst 50% (av 800.000) som har en extrem tolkning/utövande av religionen..

Frågan är hur kristna extremister kan anses vara "många" medan muslimer som är extremister anses vara få.
  • Anonym (Bismillah)
    KillBill skrev 2018-03-31 16:41:27 följande:

Men vad spelar det för roll? I praktiken är det ingen skillnad. Det finns fundamentalister och progressiva inom alla religioner.  Många kristna är av den uppfattningen att det som är skrivet i den heliga bibeln inte får tolkas och för dem spelar det ingen roll att instruktioner kring om bibeln får tolkas eller ej saknas i bibeln. 

Det spelar stor roll, för det är det som avgör hur mycket legitimitet en trosutövare har. Ju mer som explicit står skrivet i den heliga boken, desto mer kan den bokstavstroende hänvisa till. Är det bara en godtycklig tolkning av en trosutövare, blir det lättare att slå hål på argumenten. För en ateist kanske det är svårt att förstå, men mellan fanatiker och "vanliga" trosutövare spelar det stor roll. Islam tillåter egentligen inte "vanliga" trosutövare, även om praktiken kan se annorlunda ut.
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-30 23:51:44 följande:

Om du kollar inlägg 186 så ser du att frågan om böneutrop har provats rättsligt och det går inte att neka böneutrop pga att man stör sig på muslimer, är rädd för stt många muslimer är extremister o.s.v.

Däremot går det att neka böneutrop (eller klockringningar) om ljudet stör allmänheten mer än vad som kan betraktas som normalt i en tätort (som boende i en tätort får man räkna med vissa störningar).

Du tjatar på om samma sak som en trasig skiva, om att det har att göra med ljud/buller etc. Vad tråkigt för övrigt att du stör dig på muslimer och är rädd för att många är extremister. Jag och andra kan istället utgå från fakta och behöver inte "tro" och tycka saker. Frågan är iallafall inte hur det ser ut idag utan vad man tycker ang om det ska vara tillåtet. Har du ens koll på ämnet i tråden som du skriver i.

Obs! Tråden berör fråga angående böneutrop och muslimer och handlar inte om kristna och klockor.
  • _smart_
    Anonym (Kikiki) skrev 2018-03-31 16:56:59 följande:
    Det pratas hela tiden om att det är "många" kristna som är fundamentalistiska och extremister (även fast det ens bara är 2 % av 6 milj som går i kyrkan regelbundet) medan det blundas för alla de tusentals muslimer som Säpo har koll på och de minst 50% (av 800.000) som har en extrem tolkning/utövande av religionen..

Frågan är hur kristna extremister kan anses vara "många" medan muslimer som är extremister anses vara få.
    Ja jag ställer mig också verkligen frågande. I vår del av världen tror jag t o m att uttrycka sig i promille, skulle vara en överdrift om det handlar om "kristna extremister". Solig
  • Anonym (Kikiki)
    _smart_ skrev 2018-03-31 17:05:59 följande:

Ja jag ställer mig också verkligen frågande. I vår del av världen tror jag t o m att uttrycka sig i promille, skulle vara en överdrift om det handlar om "kristna extremister". 

Ja jag håller med
  • Anonym (Hmmm....)

"Andra vanliga förekommande tecken på sekulärfobi är det djupa hatet mot jämställdhet. Idéen om jämställdhet upplevs extra känslig då kvinnor som är uppväxta under patriarkala strukturer upplever sig själva ha lägre status och sämre förstånd än mannen. Därför avfärdar män och kvinnor i denna kultur jämställdhetsidéen som orealistisk och att den strider mot den ?naturliga? maktordning som gud har givit oss."

• KillBill
    Anonym (Kikiki) skrev 2018-03-31 17:04:47 följande:
    Du tjatar på om samma sak som en trasig skiva, om att det har att göra med ljud/buller etc. Vad tråkigt för övrigt att du stör dig på muslimer och är rädd för att många är extremister. Jag och andra kan istället utgå från fakta och behöver inte "tro" och tycka saker. Frågan är iallafall inte hur det ser ut idag utan vad man tycker ang om det ska vara tillåtet. Har du ens koll på ämnet i tråden som du skriver i.

Obs! Tråden berör fråga angående böneutrop och muslimer och handlar inte om kristna och klockor.

Var skriver jag att jag stör mig på muslimer och är rädd för att många är extremister?  Jag är inte mer orolig för muslimska fundamentalister än vad jag är för svenska nazister/ högerextrema nationalister

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Böneutrop!