• Anonym (Bbb)

Tröga vuxna styvbarn

Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

Alltså gör man så???

I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

• Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Bbb) skrev 2018-06-19 09:15:36 följande:

Ja exakt. Och fast jag testat detta med gömma deras Chiips etc massa ggr så hjälper det inte. Har jag gjort biskvier som står framme för chokladen ska svalna så kan dom va slut i ett nafs

Antar att dom är feta också?
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (Pia) skrev 2018-06-19 10:45:18 följande:

Antar att dom är feta också?

Den ena ja tyvärr. Datorspel läsk och pizzor.

Den andra tränar mkt

Men även min sambo har detta beteende!!! Och är fet
  • Anonym (Lax)

Gillade förslaget med laxermedel. Då kanske de också går ner något kilo på kuppen

• Anonym (iopå)

Din sambo och grabbarnas mamma har uppenbarligen misslyckats med att lära dem vanligt folkvett. Vad du kan göra åt saken? Inte så mycket... Bli särbo tills grabbarna flyttat ut eller se till att sambon din står upp för samma husregler som dig.

Min bonus har aldrig rensat kylen. Men däremot så var hon van från sin mamma att dela på saker, jag blev lite snopen när jag insåg att hon ogenerat nyttjade mina trosor, strumpor och rakhyvlar. Sen tömde hon gärna mina dyra schampon/balsam på en vecka (räcker 6 mån för mig). Fick snällt säga ifrån och informera om den ohygieniska biten, samt handla hem billigt schampo till henne, så var den saken ur världen.

Men ett lugnt och sansat samtal kan man komma en bit iallafall!

• Anonym (Jo)
    Teresia0407 skrev 2018-06-18 22:17:20 följande:
    I mitt hem respekterar man varandra, och har nån bakat tårta frågar man. Likadant med exempelvis läsk och annan okänd mat. Småkakor frågar dom aldrig om däremot! smile2.gif
    Du får köpa ett litet kylskåp med lås på.
    Samma här
  • Anonym (anne)

Klassiskt fall av olika familjekulturer. Spelar ingen roll att du betalar hälften av alla kostnader, ni har helt enkelt olika tankesätt. Jag tycker som du, min sambo tycker, eller tyckte förut, att det är fritt fram för alla i hushållet att ta av vad som finns. Samma när man är bortbjuden och hans son ogenerat tar för sig av större delen av kycklingspetten på buffén. Pinsamt. Jag tycker inte det är min sak att se efter att hans son vet hur man sköter sig på en buffé men min sambo är tyvärr blind för när sonen har brister i hur man beter sig borta. Att påpeka för honom vad sonen har gjort är inte heller någon idé för har han inte sett det själv så vet han inte om det verkligen har hänt. Suck.

• Anonym (Emma)

Men hur svårt kan det vara att fråga?

Jag är själv ett så kallat bonusbarn i två familjer. Är det något utöver det vanliga jag blir sugen på frågar jag alltid. Sunt förnuft. Är ju inte kul om någon bakat en kaka till sina vänner och behöva duka fram en påbörjad.

• Anonym (Birgit)

Hoppas grabbarna snart hittar en egen lägenhet,så slipper du dom.Annars flytta själv ut.

• Anonym (vem bestämmer?)

Det handlar om att ni haft olika kulturer i olika hem och nu har ni slagit ihop 2 kulturer. Du anser att ditt sätt är "rätt" men de andra verkar inte göra det. Då får man diskutera tills man hittar en lösning. Du kan inte begära att de ska ändra sig men de kanske inte heller kan begära att du ska göra det. Dock är det ju enklare om du bara sätter lappar på. 

I min familj (som är en "ny" familj) gör vi så att om jag tex vill ha resterna efter middagen till matlåda till jobbet så sätter jag mitt namn på. Annars kan det vara så att någon hungrig tonåring ätit upp. Vi har barn i olika åldrar och alla har olika tider med träning tex, olika behov och vi behöver inte alltid matlåda till jobbet, så hur ska ungarna veta vad de får ta och inte? Jo, man sätter lappar på! Om inga lappar finns = alla får ta. 

Dock frågar våra barn om de ser att vi har något ovanligt i kylen, som tex en tårta. Ingen skulle drömma om att ta första biten på en tårta utan lov, liksom. 

• Anonym (Hyfs)

Olika familjekulturer eller ej, dessa bonusbarn saknar ju hyfs och social kompetens. Man beter sig inte hur som helst när man är bortbjuden. Man slafsar inte i sig en nybakad tårta (som förstås är tänkt till något särskilt). Extrem dåligt uppfostrade eller mycket bristande intelligens? Jag hade inte stått ut.

Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn