• Anonym (Bbb)

Tröga vuxna styvbarn

Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

Alltså gör man så???

I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

• Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (x) skrev 2018-06-23 15:56:31 följande:
    Snicksnack, tror du att sambon skulle gå med på det?
    De är vuxna.

Inga småbarn.

• Anonym (x)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-06-23 16:52:55 följande:
    De är vuxna.

Inga småbarn.
    Har inte med saken att göra.
    Jag hade inte slängt ut mina ungar i den åldern för att min sambo "kräver" det. 

Jag har idag en 20-åing boende hemma och en äldre som är utflugen. Men inte för att jag slängde ut honom. Han var 22 när han fick sin första lägenhet efter fyra år i kön. Idag är bostadsbristen så stor att nog inte många under 25 får ett förstahandskontrakt, inte utan kontakter iaf.
  • Ess
    Anonym (iopå) skrev 2018-06-23 13:20:36 följande:
    Den ack så älskvärda mamman (som bonus gör allt för) slängde ut henne första gången när hon var 13-14 år, efter det här hon bott majoriteten av tiden hos oss. Sen hon blev 17 så har hon sovit typ två nätter hos mamman. Bonus är 20 år.
    Det är nog läge för henne att se sig om efter eget nu.
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (anne) skrev 2018-06-21 19:52:31 följande:
    Nej, har ni inga gemensamma barn så är det nog dumt att utsätta sig mer för dessa respektlösa människor. 
    Det där med att baka biskvier, det är att kasta pärlor till svin tänker jag. De har ju ingen aning om vad bakning innebär. Du kunde ha rört ihop lite socker, smör och kakao och ställt fram i en skål åt dom, det hade vart sak samma för dom tror jag. 
    OMG haha huvet på spiken. Lagar jag hemmagjorda köttbullar säger dom inte oj vad gott, utan tycker deras pappa skulle "laga" mamma scans istället. Verkligen pärlor för ..... sv-in... 
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (x) skrev 2018-06-21 19:58:32 följande:
    Ny i tråden men med massor av erfarenhet.

Flytta, du kommer inte ångra dig.
    E det så?.. 
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-06-22 16:25:46 följande:

Men jisses.

Kasta ut idioterna.

Vuxna människor ska bete sig annars är det ut..så kan de försörja sig själva!

Fast om bio-föräldern vill ha dom kvar och tycker dom beter sig helt normalt,, så kan inte bonus-föräldern kasta ut. Jag = bonusförälder
    Då får jag kasta ut mig själv! Skrikandes
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (iopå) skrev 2018-06-22 12:51:09 följande:
    Vi har backat och gett henne sitt space i några år nu. Samtidigt som vi i vardagen pratat mycket och eget ansvar, ekonomi, vikten av studier/jobb. Jag är stolt över att hon kommit så långt i utvecklingen som hon har, att hon tex har jobb. Nu är nästa steg för henne att stå på egna ben, hoppas det blir snart för allas skull.
    iopå - du har stulit min tråd Cool hehe
  • Ess
    Anonym (Bbb) skrev 2018-06-28 00:28:16 följande:
    Fast om bio-föräldern vill ha dom kvar och tycker dom beter sig helt normalt,, så kan inte bonus-föräldern kasta ut. Jag = bonusförälder
    Då får jag kasta ut mig själv! Skrikandes
    Det beror ju på vems boendet är, eller om det är gemensamt inskaffat. 

Fast jag hade inte flyttat utan mitt första steg hade varit att dela alla gemensamma kostnader i 4 delar och själv betalt en av dem. Mina privata utgifter hade jag ju själv betalt som tex min bil osv. Men sen hade jag naturligtvis inte lånat ut bilen eller annat som var mitt privata.
    Nu är jag sån som hatar laga mat, så jag hade inte haft några problem att bara göra åt mig själv och skita i resten.

• Anonym (iopå)
    Anonym (Bbb) skrev 2018-06-28 00:29:47 följande:

iopå - du har stulit min tråd  hehe

Jag ber så mycket om ursäkt! Det var inte alls min mening, råkade bara ryckas med lite i denna hjärtefråga.

Har du något att sätta emot ekonomiskt? Isf tycker jag att du ska testa Ess idé innan du flyttar ut! Det vore ju för trist om relationen skulle krascha.
  • ventilera mera
    Ess skrev 2018-06-28 09:03:10 följande:
    Det beror ju på vems boendet är, eller om det är gemensamt inskaffat. 

Fast jag hade inte flyttat utan mitt första steg hade varit att dela alla gemensamma kostnader i 4 delar och själv betalt en av dem. Mina privata utgifter hade jag ju själv betalt som tex min bil osv. Men sen hade jag naturligtvis inte lånat ut bilen eller annat som var mitt privata.
    Nu är jag sån som hatar laga mat, så jag hade inte haft några problem att bara göra åt mig själv och skita i resten.
    Detta. Jag har sjukt svårt att fatta att man bor fyra vuxna i ett hushåll och två personer drar det ekonomiska lasset... och en av de som gör det är inte ens förälder.
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn