• Anonym (Bbb)

Tröga vuxna styvbarn

Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

Alltså gör man så???

I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

• Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn
  • Anonym (anne)

Det är ju lätt att hamna i gnällfacket när man är den som tycker att man måste fråga och säga till, de andra framstår som de generösa som tycker att man delar på allt "broderligt". Jag stod länge inte ut med den känslan tills jag vände på det, det är klart att det är enkelt att dela broderligt när det inte drabbar dom på något sätt. Att det blir obroderligt för mig vill man inte tänka på för det är enklast för dom. 
    Jag får rätta mig själv lite för självklart snyltar man inte på kakor utan att fråga, oavsett familjekultur, och du har ju talat om för dom att du inte vill att de gör det, det kan inte ingå i någon familjekultur att man inte respekterar andras önskemål. Däremot kan ju tanken om att all mat är gemensam vara god om det funkar för alla. Här funkar det inte för dig. Hade de tre bott själva hade det bara drabbat dem själva och de hade varit lika goda kålsupare alla tre så de hade kunnat skratta åt det, och ingen av dem bakar väl så de fattar inte den grejen. En påse chips kan man ju bara köpa en ny, det ligger inte så mycket själ och hjärta i själva inköpet av påsen. 
    Ett tips är att du låter sambon lida lite, gömmer hans chipspåsar och öl så att han som är deras uppfostrare får känna av vad det innebär. Då kanske du får lite mer stöd av honom i fortsättningen. Han vill väl bara ha det enkelt och enklast för honom är om hans barn kan få äta dina kakor bäst de vill. 

• Anonym (lappen)

Problemet är nog att du sätter lappar ibland och ibland inte och det gör det såklart otydligt vad som är ok att ta och inte. Du skriver att du måste sätta lappar om RÖR EJ för att kakan/godiset/maten ska vara ifred. (Jag gissar att den lämnas ifred då efter vad som står i ts och det är ju bra.) Men - då blir det ju så att när du inte sätter en lapp så tror de att det är fritt fram. För det är ju ingen lapp på!

Antingen får du prata med dem klart och tydligt att ALDRIG NÅGONSIN röra godsaker som du köpt eller bakat, och gör de det så får de ersätta - åka till affären på en gång eller ställa sig och baka.

Eller så får du sätta lappar varje gång.

(Själv tycker jag såklart att man frågar om andras godsaker, men alla är uppväxta i olika hem.)

• Anonym (Konsekvent)

Väldigt elak kommentar om deras intelligens. Men, de är garanterat inte "tröga". Däremot är de säkert vana vid att man får ta av allt som finns hemma. Sambon gör samma sak så det är ganska tydligt att de inte delar din åsikt om att du har egenrätt på allt du köper och tillagar. Har du själv suttit ned och pratat med sambons barn om situationen och att du önskar att de frågar innan de tar av det du har köpt eller lagat? Sambon din verkar direkt trög och alternativt elak eftersom du har pratat med honom och han struntar i det.

• Anonym (iopå)

Idag är jag arg på min vuxna bonus (och maken såklart). Hon jobbar deltid, bor hemma gratis och lyfter inte ett finger för att hjälpa till eller städa undan efter sig själv. Hon bränner sina pengar på skräp och gnäller över hur fattig hon är (eh, 8000 kr på nöjen är väl bra?).

Iallafall, mensen min kom igång igårkväll (syndaflod×2) och när jag ska ta mig en nattbinda sent på kvällen... gissa vad? Jo skitungen har tagit alla!!! Utan att ens säga till. Fy fan vad taskigt. Jag fick en härligt sömnlös natt med massa springturer till toan för att inte nya sängen skulle bli förstörd...

Jäkligt svårt att dela boende med någon man inte fått vara med och uppfostra.

• Anonym (anne)
    Anonym (iopå) skrev 2018-06-20 09:07:58 följande:

Idag är jag arg på min vuxna bonus (och maken såklart). Hon jobbar deltid, bor hemma gratis och lyfter inte ett finger för att hjälpa till eller städa undan efter sig själv. Hon bränner sina pengar på skräp och gnäller över hur fattig hon är (eh, 8000 kr på nöjen är väl bra?).

Iallafall, mensen min kom igång igårkväll (syndaflod×2) och när jag ska ta mig en nattbinda sent på kvällen... gissa vad? Jo skitungen har tagit alla!!! Utan att ens säga till. Fy fan vad taskigt. Jag fick en härligt sömnlös natt med massa springturer till toan för att inte nya sängen skulle bli förstörd...

Har du talat om det för henne? 
  • Anonym (Hmm...)

Lev som särbo tills hon flyttat hemifrån så slipper du skitungen och hon slipper dig!
  • Anonym (anne)
    Anonym (Hmm...) skrev 2018-06-20 09:45:55 följande:
    Lev som särbo tills hon flyttat hemifrån så slipper du skitungen och hon slipper dig!
    Tänk att det ska vara lättare att göra en bodelning än att lära en unge att visa hänsyn!
  • sextiotalist

Du kunde tagit hennes favorittröja eller något, äsch det var elakt, men kanske hennes favorithandduk.
  • Anonym (Samma lika)
    Anonym (Bbb) skrev 2018-06-18 21:30:21 följande:

Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

Alltså gör man så???

I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

Exakt så är det hos oss också. Makens söner, som bor hos oss på heltid i ungefär samma ålder som dina bonusbarn, äter allt de vill om det inte finns en lapp. Det är flera sådana hemma just nu eftersom vi ska ha födelsedagsfika. Vis av erfarenhet gör jag så numera annars står man där med så gott som tomma kaklådor när man ska duka fram. Även jag har svårt att fatta detta eftersom man när jag var ung och bodde hemma alltsid frågade om man fick ta något som var ut över det vanliga. Om man inte köpt det själv skulle man anta att det var nånon annans. Min man har istället haft principen att barnen får ta av allt hemma "allt mitt är ert" - och såklart stått utan ibland när det varit gäster hemma eller han ska ta med något till jobbet (tex en tårta han bakat som han upptäckte att någon tagit en bit av när han skulle ta med den till jobbet).

Så skönt att jag inte är ensam och smatidig trist att det är fler som är lika ouppfostrade!
  • Anonym (Samma lika)
    Anonym (ace) skrev 2018-06-18 21:37:56 följande:

I mitt barndomshem och i mitt "vuxna" hem så är allt gemensamt om det inte är specifikt uppmärkt som "tillhör mamma/pappa/etc".
    För mig verkar det ohyfsat och ogint att ha "mitt" och "ditt" i en familj.

Så att ta av en tårta som TS ska bjuda någon på utan att fråga är helt OK enligt dig? Är det inte mer ogint och ego att bara ta?
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn