• Anonym (Bbb)

Tröga vuxna styvbarn

Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

Alltså gör man så???

I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

• Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn
  • Teresia0407

I mitt hem respekterar man varandra, och har nån bakat tårta frågar man. Likadant med exempelvis läsk och annan okänd mat. Småkakor frågar dom aldrig om däremot!

Du får köpa ett litet kylskåp med lås på.

• Teresia0407
    Anonym (Hämnden är ljuv) skrev 2018-06-18 22:15:28 följande:

Nästa gång någon har använt dina trosor säger du lite diskret "fy fan vad det svider och kliar i underlivet, nu står jag inte ut längre måste få något mot det här. Måste vara svamp eller nåt". Och händer det ofta kan du hänga dem på luftning och sen vika ihop dem och lägga dem i lådan.

• Anonym (Bbb)

Exakt, är man 22 och vuxen och tjänar egna pengar, så borde man lärt sig ta hänsyn!!!

Ska sno hans nya adidas skor i morgon och säga ? men dom stod ju bara där, trodde det var mina?. ?

Kommer gå med båtar till jobbet i morgon haha

• Anonym (ace)
    Teresia0407 skrev 2018-06-18 22:13:26 följande:
    Så då ska ts skrivkurs stå utan tårta för att hon har ett gemensamt hem? Haha har inte alla i den skrivkurs det? Eller kanske finns nån singel, ungkarl som skulle kunna fixa en tårta. Då är ts underkläder och skor också fritt fram att ta, för precis som mat ska man ha kläder och skor. Eller?
    Förlåt, låt mig förtydliga:
    Allt som finns i gemensamma utrymmen som kök, vardagsrum, mm är gemensamt. Det som finns i någons personliga utrymmen (tandborstglaset på toa, egen garderob osv) är inte för allmänt bruk.

Och ja, bakar man till något specifikt ändamål så får man väl öppna truten och tala om att "detta är inte till er/oss, det är till skrivkursen". Men det är trots allt både enklare och tydligare att skriva en lapp.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (ace) skrev 2018-06-18 22:33:19 följande:
    Allt som finns i gemensamma utrymmen som kök, vardagsrum, mm är gemensamt. Det som finns i någons personliga utrymmen (tandborstglaset på toa, egen garderob osv) är inte för allmänt bruk.

Och ja, bakar man till något specifikt ändamål så får man väl öppna truten och tala om att "detta är inte till er/oss, det är till skrivkursen". Men det är trots allt både enklare och tydligare att skriva en lapp.
    Eller så frågar man om lov innan man äter något som man själv inte införskaffat.
    Sunt förnuft, hyfs, kallas det. 

Det är trots allt skillnad på smöret och tårtan, det förstår väl folk ändå? Mina barn har alltid fattat att vissa saker tar man inte utan att fråga.
  • Anonym (Bbb)

Ja det är skillnad på smöret och tårtan!!!och ser man en nybakad sockerkaka som man inte själv gjort - så är inte hela den till EN person.

• Anonym (Bbb)

Aha- så allt som är i gemensamma rum får man ta hos er?

Ett dyrt införskaffat silverschampoo är allas och hälla på huvuden som om det vore luft?

Storasyrrans finskor i hallen får 9- åriga lillsyrran spela fotboll med?

Skumpan som 20 åringen fick på studenten som står på kylning i kylskåpet kan jag ta med ut och vaska på Stureplan?
  • Anonym (Pia)

Låter som ett gäng bonnläppar.

• Anonym (Bbb)
    Anonym (Pia) skrev 2018-06-19 01:36:45 följande:

Låter som ett gäng bonnläppar.

Ja exakt. Och fast jag testat detta med gömma deras Chiips etc massa ggr så hjälper det inte. Har jag gjort biskvier som står framme för chokladen ska svalna så kan dom va slut i ett nafs
  • sextiotalist

Vi har en helt annan inställning, här har vi kunnat lämna privata saker i alla rum, mat i kylen och alla har respekterat detta (även sambons två äldre barn har inte haft några problem med detta, de har ju också fått ha sina saker i fred, även om de varit i gemensamma utrymmen eller i kylskåpet).
    Här har vi alltid checkat av när något tas ur kylen, rätt skönt, då alla har kunnat använda kylskåpet, även för det man köpt för egna pengar (tänker främst på den yngre generationen)
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn