• Anonym (Bbb)

Tröga vuxna styvbarn

Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

Alltså gör man så???

I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

• Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn
  • Anonym (Qw)
    Anonym (Bbb) skrev 2018-06-30 23:53:37 följande:

Jag hade  tjejfest hemma för en vecka sedan,  köpte massa mat och dricka, även alkoholfritt. En oöppnad 10-pack med burkläsk stod kvar på golvet efteråt. När jag skulle ställa bort den idag, så var det en läsk kvar. Dom har alltså brutit upp förpackning och bälgat i sig - utan att fråga. 

Visst en del här tycker att allt som finns hemma ska delas av alla. Men jag har sagt sååå många gånger innan att man frågar först.  Nu blev jag så arg på hans barn att jag röt till. Då ställer sig sambon upp och skriker till mig "NU RÄCKER DET". Han säger inget till sina barn. 

Har verkligen ingen lust att göda hans barn och att min ekonomi sinar.

Ts du behöver säga ifrån. Idag är 1 juli, en perfekt dag att börja ett nytt liv. Från och med idag så betalar alla vuxna sina egna utgifter och 25% av gemensamma kostnader (hyra, el osv). Kan/vill de vuxna barnen inte betala så får deras förälder göra det, inte du. Tar man något som tillhör en annan person så får man ersätta det.

De beter sig illa för att de kan. Deras pappa försvarar deras beteende. Ok, vill han ha det så, så får han betala. Börja med läsken.

Det är inte du som är snål eller ogin. Det är din sambo och hans barn som tar dina grejor utan att fråga och tycker att du ska försörja dem och betala för dem.
  • Anonym (Li)

Jag hade glatt tagit för mig utav deras grejer varje gång de kom hem med något, till exempel godis chips eller alkohol, sådant som killar i 20 års åldern köper hem. Slukat så mycket jag orkar bara för att. Sedan leka dum när de blivit tjuriga.

• ulfina
    Ess skrev 2018-07-01 08:29:59 följande:

Skrik tillbaks att du fan inte har lust att betala för hans vuxna arbetsföra barn, att antingen betalar de dig för det de tagit annars får han göra det. Sen i fortsättningen så ska de ge fan i dina grejer. 

Ta allt och lte till när du ändå är uppe i varv. Det är inga småbarn det gäller utan de kan gott få höra att de är snyltare och att du är riktigt jävla trött på dem och vad dig anbelangar kan de hoppa åt helvete.

Haha underbart
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (Qw) skrev 2018-07-01 13:42:01 följande:

Ts du behöver säga ifrån. Idag är 1 juli, en perfekt dag att börja ett nytt liv. Från och med idag så betalar alla vuxna sina egna utgifter och 25% av gemensamma kostnader (hyra, el osv). Kan/vill de vuxna barnen inte betala så får deras förälder göra det, inte du. Tar man något som tillhör en annan person så får man ersätta det.

De beter sig illa för att de kan. Deras pappa försvarar deras beteende. Ok, vill han ha det så, så får han betala. Börja med läsken.

Det är inte du som är snål eller ogin. Det är din sambo och hans barn som tar dina grejor utan att fråga och tycker att du ska försörja dem och betala för dem.

Amen på den!
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (Li) skrev 2018-07-01 13:54:01 följande:

Jag hade glatt tagit för mig utav deras grejer varje gång de kom hem med något, till exempel godis chips eller alkohol, sådant som killar i 20 års åldern köper hem. Slukat så mycket jag orkar bara för att. Sedan leka dum när de blivit tjuriga.

Exakt! Nu får de fan va nog!
  • Zaxika

Tycker det känns jättesvårt att råda i det här. Låter som att detta är påväg att avsluta er relation?

• Anonym (Bbb)
    Zaxika skrev 2018-07-02 00:09:39 följande:

Tycker det känns jättesvårt att råda i det här. Låter som att detta är påväg att avsluta er relation?

Eller så är det ett svepskäl för att jag är förbannat tröttpå vårt liv!?

Han åkte upp köpte nya läsk idag, sambon alltså.

Hans barn klarade sig igen
  • Anonym (anne)
    Anonym (Bbb) skrev 2018-07-02 00:11:57 följande:

Låt det vara mellan dom. Huvudsaken att du inte går back på dom. Men kan han baka biskvier?
  • Anonym (Qw)
    Anonym (anne) skrev 2018-07-02 17:13:00 följande:

Låt det vara mellan dom. Huvudsaken att du inte går back på dom. Men kan han baka biskvier?

Jag håller med här. Låt sambon själv välja om han vill ta striderna med "barnen" eller kompensera dig.

Annars kommer han inte fatta.

Nästa gång de äter upp det du bakar får han baka... eller åka till stans finaste konditori och handla.

Ts, gör inte det att du blir lite sugen på att ställa dig och baka? ;)
  • Zaxika
    Anonym (Bbb) skrev 2018-07-02 00:11:57 följande:

Ja, det kan säkert vara så att din upplevelse färgas av att du har tröttnat rejält på att ha det på det här sättet? Alla vill ju känna sig älskade och respekterade, och deras beteende är ju ganska egoistiskt..

Trots att barnen är myndiga, så kommer nog föräldra-barn relationen att kvarstå. Det krävs nog att de flyttar hemifrån för att de ens ska börja reflektera över hur dyrt saker och ting är.

Här hemma har vi två tonåringar, och de vet att de ska fråga om chips, glass, godis innan de hugger in... men det gör mest att de väntar med att äta snacks tills de är ensamma hemma och då tar för sig. Lämnar allra helst paketen/förpackningarna tomma kvar i skåpen...

Jag har nog hittills hanterat det såhär:
    - köp endast hem till helgen (finns det inte hemma så går det inte att ta av)
    - gömma ev läsk, godis, chips på olika ställen t ex i tvättrummet
    - pinnglass kan man gömma inuti tomma broccolipåsar eller liknande i frysen, har hittills fungerat bra

I ditt fall (om du vill fortsätta med sambon) så hade jag nog skaffat ett låsbart skåp för mina grejer. Och bett sambon prata med sina barn om att det är dags för de att bidra ekonomiskt eller lägga upp en plan för att flytta hemifrån.
  • Mytilio

Jag blir så provocerad av detta!!
    Vill du rädda relationen kanske ni ska bli särbos tills hans "ungar" flyttat ut? 
    Jag känner flera par med barn sedan tidigare som varit särbo medan barnen vuxit upp och sedan flyttat ihop och skapat sitt liv tillsammans......

Bara en tanke :) 
    Stå på dig tycker jag, det där beteendet är inte ok varken från din sambo eller killarna.

• Anonym (Bbb)
    Nymphaea skrev 2018-07-20 00:54:46 följande:

Hur har det gått, TS?

Våra värderingar är sååå olika att jag mer och mer funderar på att bo själv

Detta äter upp vår relation. BLAND ANNAT.
  • Nymphaea
    Anonym (Bbb) skrev 2018-08-29 11:44:19 följande:
    Våra värderingar är sååå olika att jag mer och mer funderar på att bo själv

Detta äter upp vår relation. BLAND ANNAT.
    Kan inte säga annat än att jag förstår dig. Jag hade blivit galen.

Tror du blir mycket lyckligare som särbo, om ni ska vara tillsammans.
  • Anonym (H)
    Anonym (Bbb) skrev 2018-06-18 21:30:21 följande:

Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

Alltså gör man så???

I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

?E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile... ?

Vad har ni gjort då? Har vissa ätit bara tillbehör ?
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (H) skrev 2018-08-29 16:27:45 följande:

?E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile... ?

Vad har ni gjort då? Har vissa ätit bara tillbehör ?

Då har min sambo avstått från laxen
  • Anonym (Jo)
    Zaxika skrev 2018-07-02 00:09:39 följande:
    Tycker jag med
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn