• Anonym (Bbb)

Tröga vuxna styvbarn

Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

Alltså gör man så???

I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

• Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn
  • Anonym (anne)
    Anonym (iopå) skrev 2018-06-22 12:51:09 följande:
    Vi har backat och gett henne sitt space i några år nu. Samtidigt som vi i vardagen pratat mycket och eget ansvar, ekonomi, vikten av studier/jobb. Jag är stolt över att hon kommit så långt i utvecklingen som hon har, att hon tex har jobb. Nu är nästa steg för henne att stå på egna ben, hoppas det blir snart för allas skull.
    Du är nog som vilken tonårsförälder som helst, bara det att du inte har den där självklara kärleken er emellan. Hade hon varit ditt barn så hade ni bara haft varandra, eller hur man nu ska uttrycka det, nu är hon inte din och ni skulle i princip kunna byta ut varandra från en dag till en annan. I princip, men i praktiken  gör man nog inte det ändå efter så lång tid med varandra, men skulle du vilja så skulle du kunna välja att aldrig mer se henne, på ett helt annat sätt än du kan, eller gör med ditt egna barn. Nu har du barn med hennes pappa och då finns där en annan anledning till att du inte kommer att försvinna. Inte för att du är förälder men för att du har barn med hennes pappa.
    Du är trött på henne som vilken tonårsförälder som helst. Du väljer dina strider, som vilken tonårsförälder som helst, fast förmodligen väljer du bort ännu mer strider eftersom hon kan avfärda dig hur lätt som helst med att du inte är hennes mamma, och det behöver hon inte ens säga, för det vet du redan. Det gör dig ännu tröttare, att inte kunna ta alla strider som du skulle ha gjort om du var hennes mamma. Men du känner stolthet. Jag tror att du har kämpat mycket för henne genom åren. Jag tror att vilken tonårsförälder som helst kan önska att deras barn ska flytta snart, för allas skull. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (x) skrev 2018-06-22 16:34:29 följande:
    Det kan hon inte göra. Hon får helt enkelt flytta själv.
    Klart att hon kan kasta ut vuxna människor ur hennes boende.

Hon bor där också, hon betalar för hyra mm.

Så jo ge uppsägningstid och så får de dra.
  • Anonym (iopå)
    Anonym (anne) skrev 2018-06-22 23:48:30 följande:

Du är nog som vilken tonårsförälder som helst, bara det att du inte har den där självklara kärleken er emellan. Hade hon varit ditt barn så hade ni bara haft varandra, eller hur man nu ska uttrycka det, nu är hon inte din och ni skulle i princip kunna byta ut varandra från en dag till en annan. I princip, men i praktiken  gör man nog inte det ändå efter så lång tid med varandra, men skulle du vilja så skulle du kunna välja att aldrig mer se henne, på ett helt annat sätt än du kan, eller gör med ditt egna barn. Nu har du barn med hennes pappa och då finns där en annan anledning till att du inte kommer att försvinna. Inte för att du är förälder men för att du har barn med hennes pappa.

Du är trött på henne som vilken tonårsförälder som helst. Du väljer dina strider, som vilken tonårsförälder som helst, fast förmodligen väljer du bort ännu mer strider eftersom hon kan avfärda dig hur lätt som helst med att du inte är hennes mamma, och det behöver hon inte ens säga, för det vet du redan. Det gör dig ännu tröttare, att inte kunna ta alla strider som du skulle ha gjort om du var hennes mamma. Men du känner stolthet. Jag tror att du har kämpat mycket för henne genom åren. Jag tror att vilken tonårsförälder som helst kan önska att deras barn ska flytta snart, för allas skull. 

All tid och energi jag lagt på henne genom åren... Men nu ger jag upp. Hon ser oss inte som en familj och inget vi säger eller gör verkar kunna få henne att ändra åsikt. Hon kan inte ens sträcka sig så långt som att äta middag med oss. Nej, ursäkter om att kanske det ska umgås med kompisar, sen kryper hon ner i källaren och stannar där tills vi lagt oss, 10 minuter senare så kommer hon upp och lagar mat... Vi duger till gratis tak över huvudet och när hon blir bjuden på saker, men i övrigt är vi inte vatten värda i hennes ögon. Här hon inte flyttar innan sommaren är över så slänger jag ut henne.
  • Anonym (anne)
    Anonym (iopå) skrev 2018-06-23 12:04:41 följande:

All tid och energi jag lagt på henne genom åren... Men nu ger jag upp. Hon ser oss inte som en familj och inget vi säger eller gör verkar kunna få henne att ändra åsikt. Hon kan inte ens sträcka sig så långt som att äta middag med oss. Nej, ursäkter om att kanske det ska umgås med kompisar, sen kryper hon ner i källaren och stannar där tills vi lagt oss, 10 minuter senare så kommer hon upp och lagar mat... Vi duger till gratis tak över huvudet och när hon blir bjuden på saker, men i övrigt är vi inte vatten värda i hennes ögon. Här hon inte flyttar innan sommaren är över så slänger jag ut henne.

Bor hon hos mamman också? Hur gammal är hon? Ja, gratis är alltid gott.
  • Anonym (iopå)
    Anonym (anne) skrev 2018-06-23 12:55:49 följande:

Bor hon hos mamman också? Hur gammal är hon? Ja, gratis är alltid gott.

Den ack så älskvärda mamman (som bonus gör allt för) slängde ut henne första gången när hon var 13-14 år, efter det här hon bott majoriteten av tiden hos oss. Sen hon blev 17 så har hon sovit typ två nätter hos mamman. Bonus är 20 år.
  • Anonym (g)
    Anonym (Moa) skrev 2018-06-18 22:01:28 följande:
    Jag blev så jäkla less på en av hans barn som alltid bara tog allt... Så när hon köpt hem energidryck tog jag dom (och gömde dom i skafferiet) när hon gnällde sa sambon bara hade du skrivit namn.. När hon sa nej sa han bara skyll dig själv du tar ju allting annat utan att fråga. Haha.. Det blev bättre med henne efter det I alla fall. Nu har hon flyttat hemifrån men av de som bor hemma är en hopplös... Jag kan gömma saker men nog fan letas det fram.. Är det gömt borde man verkligen begripa att det faktiskt inte är ok att äta... Men det tas allt möjligt... Hittade mina trosor används på golvet nere på toan.. Men faaan underkläder kan man väl I alla fall få ha ifred
    Detta är rent av patetiskt av dig som är en vuxen människa! 
  • Anonym (anne)
    Anonym (iopå) skrev 2018-06-23 13:20:36 följande:

Den ack så älskvärda mamman (som bonus gör allt för) slängde ut henne första gången när hon var 13-14 år, efter det här hon bott majoriteten av tiden hos oss. Sen hon blev 17 så har hon sovit typ två nätter hos mamman. Bonus är 20 år.

Usch, sorgligt. Ja, ställa ultimatum är inte fel. Har hon jobb är det dags att inte gratisbo. Pappan gör henne en björntjänst som inte ställer krav som på en vanlig familjemedlem.
  • Anonym (anne)
    Anonym (g) skrev 2018-06-23 13:32:32 följande:

Detta är rent av patetiskt av dig som är en vuxen människa! 

Vad är patetiskt?
  • Anonym (g)
    Anonym (anne) skrev 2018-06-23 14:22:02 följande:
    Vad är patetiskt?
    vad är opatetiskt?
  • Anonym (x)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-06-23 11:45:40 följande:

Klart att hon kan kasta ut vuxna människor ur hennes boende.

Hon bor där också, hon betalar för hyra mm.

Så jo ge uppsägningstid och så får de dra.

Snicksnack, tror du att sambon skulle gå med på det?
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn