• Anonym (Bbb)

Tröga vuxna styvbarn

Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

Alltså gör man så???

I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

• Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn
  • Anonym (Qw)
    Ess skrev 2018-06-28 09:03:10 följande:

Det beror ju på vems boendet är, eller om det är gemensamt inskaffat. 

Fast jag hade inte flyttat utan mitt första steg hade varit att dela alla gemensamma kostnader i 4 delar och själv betalt en av dem. Mina privata utgifter hade jag ju själv betalt som tex min bil osv. Men sen hade jag naturligtvis inte lånat ut bilen eller annat som var mitt privata.

Nu är jag sån som hatar laga mat, så jag hade inte haft några problem att bara göra åt mig själv och skita i resten.

Ts, der här tycker jag är ett bra förslag! Du betalar dina privata kostnader, ex bil och då är den din och inget de andra vuxna kan låna utan vidare. Alla gemensamma hushållskostnader delas på 4. Då får du pengar kvar som du kan spara och lägga undan för atr kunna skaffa ett eget boende om några år ;) eller så fattar sambon eller de vuxna barnen galoppen och tar tag i problemet.
  • Anonym (Bbb)

Jag hade  tjejfest hemma för en vecka sedan,  köpte massa mat och dricka, även alkoholfritt. En oöppnad 10-pack med burkläsk stod kvar på golvet efteråt. När jag skulle ställa bort den idag, så var det en läsk kvar. Dom har alltså brutit upp förpackning och bälgat i sig - utan att fråga. 
    Visst en del här tycker att allt som finns hemma ska delas av alla. Men jag har sagt sååå många gånger innan att man frågar först.  Nu blev jag så arg på hans barn att jag röt till. Då ställer sig sambon upp och skriker till mig "NU RÄCKER DET". Han säger inget till sina barn. 
    Har verkligen ingen lust att göda hans barn och att min ekonomi sinar.

• Ess
    Anonym (Bbb) skrev 2018-06-30 23:53:37 följande:

Jag hade  tjejfest hemma för en vecka sedan,  köpte massa mat och dricka, även alkoholfritt. En oöppnad 10-pack med burkläsk stod kvar på golvet efteråt. När jag skulle ställa bort den idag, så var det en läsk kvar. Dom har alltså brutit upp förpackning och bälgat i sig - utan att fråga. 
    Visst en del här tycker att allt som finns hemma ska delas av alla. Men jag har sagt sååå många gånger innan att man frågar först.  Nu blev jag så arg på hans barn att jag röt till. Då ställer sig sambon upp och skriker till mig "NU RÄCKER DET". Han säger inget till sina barn. 
    Har verkligen ingen lust att göda hans barn och att min ekonomi sinar.

Skrik tillbaks att du fan inte har lust att betala för hans vuxna arbetsföra barn, att antingen betalar de dig för det de tagit annars får han göra det. Sen i fortsättningen så ska de ge fan i dina grejer. 
    Ta allt och lte till när du ändå är uppe i varv. Det är inga småbarn det gäller utan de kan gott få höra att de är snyltare och att du är riktigt jävla trött på dem och vad dig anbelangar kan de hoppa åt helvete.
  • Kusin Krakel

Jag anser inte att man tar av en nybakt kaka spm någo annan bakar utan att fråga den som bakat först. Och givetvis tar man inte två laxbitar på bjudningen om det finns en per person.

Hur gör de sedan i en sån situation? Äter de upp sina två fiskbitar och ser på när två andra gäster bara får äta potatis? Jag tycker att ett sådant misstag borde man inte göra mer än en gång, det borde vara tilkräckligt genant första gången för att man inte ska göra om det igen sen.

• modsey

Det är nog olika i olika familjer. När jag växte upp var vi inte tvungna att be om lov, om det bar något speciellt mina föräldrar skulle ha så sa de bara till om det så vi visste. Så har vi även i vår familj nu.

Maken däremot är uppväxt som du i det avseendet så vi hade en del friktioner om det, men der var ju rätt lätt att lösa ändå med kommunikation.

• Pope Joan II
    Kusin Krakel skrev 2018-07-01 09:06:44 följande:

Jag anser inte att man tar av en nybakt kaka spm någo annan bakar utan att fråga den som bakat först. Och givetvis tar man inte två laxbitar på bjudningen om det finns en per person.

Hur gör de sedan i en sån situation? Äter de upp sina två fiskbitar och ser på när två andra gäster bara får äta potatis? Jag tycker att ett sådant misstag borde man inte göra mer än en gång, det borde vara tilkräckligt genant första gången för att man inte ska göra om det igen sen.

Rätt konstig människa som inviterar till bjudning och ställer fram varsin portionsbit lax på bordet. Nästan så man kan tro att det rör sig om en trög styvförälder. 
  • Pope Joan II
    modsey skrev 2018-07-01 09:25:17 följande:

Det är nog olika i olika familjer. När jag växte upp var vi inte tvungna att be om lov, om det bar något speciellt mina föräldrar skulle ha så sa de bara till om det så vi visste. Så har vi även i vår familj nu.

Maken däremot är uppväxt som du i det avseendet så vi hade en del friktioner om det, men der var ju rätt lätt att lösa ändå med kommunikation.

I vår familj behöver ingen be om lov och vi vuxna är heller inte uppväxta under sådana förhållanden. Det har fungerat utmärkt bra ändå. Å andra sidan har vi inte haft tillställningar som barnen inte varit välkomna att delta i, så alla har alltid varit lika medvetna om vad som är på gång. Vid alla övriga tillfällen så finns det mer att köpa, mer att laga och ibland är det jag som tar sista biten och äter eller dricker upp något och ibland är det någon annan (behöver inte ens vara en familjemedlem). 
  • Ess

Nu har vi aldrig haft detta problemet varken med hans tidigare barn, våra egna, eller med oss vuxna. Vi har alltid respekterat andras saker och frågat innan vi tar något. 

När det gäller barn så är det självklart att de får käka mellis osv efter skolan. Men som i ts fall där de är 4 vuxna som delar boende, där anser jag att det är helt andra regler som gäller. Jag tycker att de kan införa att alla köper sin mat och sina snacks.

Alla som anser att det är okej att bara roffa åt sig allt som finns hemma. Tycker ni det är okej att era barn bara lever på glass, eller ni kan inte ha sådant hemma?

• modsey
    Ess skrev 2018-07-01 11:15:16 följande:

Nu har vi aldrig haft detta problemet varken med hans tidigare barn, våra egna, eller med oss vuxna. Vi har alltid respekterat andras saker och frågat innan vi tar något. 

När det gäller barn så är det självklart att de får käka mellis osv efter skolan. Men som i ts fall där de är 4 vuxna som delar boende, där anser jag att det är helt andra regler som gäller. Jag tycker att de kan införa att alla köper sin mat och sina snacks.

Alla som anser att det är okej att bara roffa åt sig allt som finns hemma. Tycker ni det är okej att era barn bara lever på glass, eller ni kan inte ha sådant hemma?

Måste säga att det aldrig varit ett problem hos
  • Ess
    modsey skrev 2018-07-01 11:50:43 följande:
    Måste säga att det aldrig varit ett problem hos
    Inte här heller och då har vi ändå inte uppfostrat dem och legat efter dem för att de inte ska ta och länsa rubbet. Alla har besuttit normalt folkvett och inte bara tagit för sig.
    Jag tvivlar på att det funkat speciellt bra om ts styvbarn skulle flytta ihop och dela bostad med en eller flera kompisar. 
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn