• familjefar12

Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven

Vad tycker ni om SD? jag har själv börjat få upp ögonen för detta parti som i min mening inte längre präglas av rasism utan av en mer konservativ syn på samhället och politiken? 

Jag funderar på¨att rösta på dom men är fortfarande osäker då kritiken mot dom är stark, vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven
  • The Maniac

Om mindre än 2 månader finns ett valresultat att förhålla sig till. Just nu talar mycket för att SD kan bli ungefär lika stora som M och S.

Med detta valresultat kommer det bli mycket mycket svårt att få igenom en budget om SD stöder ett annat alternativ.

Det kommer bara finnas 2 alternativ:

1. Sjuköver-regering
    2. Regering som samverkar med SD.

• Padirac
    The Maniac skrev 2018-07-12 22:45:31 följande:
    Om mindre än 2 månader finns ett valresultat att förhålla sig till. Just nu talar mycket för att SD kan bli ungefär lika stora som M och S.

Med detta valresultat kommer det bli mycket mycket svårt att få igenom en budget om SD stöder ett annat alternativ.

Det kommer bara finnas 2 alternativ:

1. Sjuköver-regering
    2. Regering som samverkar med SD.
    3 nyval
    under tiden regerar S +MP på befintlig budget
  • The Maniac
    Padirac skrev 2018-07-12 22:50:47 följande:
    3 nyval
    under tiden regerar S +MP på befintlig budget
    Ja, nyval kan vara ett bra alternativ. Då bör väljarna få ta ställning till realistiska regeringsalternativ.
  • Padirac
    The Maniac skrev 2018-07-12 22:59:09 följande:
    Ja, nyval kan vara ett bra alternativ. Då bör väljarna få ta ställning till realistiska regeringsalternativ.
    ja, ett nyval pekar säkert ut den riktning som Sverige kommer regeras i under en längre tid framöver. Blocken behöver brytas upp och snacken om valsvek behöver ersättas av en nyanserad debatt om att det handlar om att ge och ta, kompromissa.
  • PiperHalliwell

Är tjej, 30 år, har universitetsexamen, är feminist och bisexuell. Varför jag nämner detta är för att det finns en felaktig bild av Sverigedemokraternas väljare som lågutbildade och i huvudsak män... typ folk som fyller i "livets hårda skola" under rubriken utbildning...

Jag är vänster ekonomiskt (bland annat) i grunden men jävligt invandringskritisk. Märk väl att jag icke skriver eller menar *invandrarkritisk*... för det är nåt helt annat. Mina åsikter har i princip noll med "ras" eller något "vi/dom" att göra. Det handlar däremot om saker som ekonomi. Kriminalitet. Trygghet. Integration. Allt utom just rasse-/nasse-grejen, egentligen...

Så jag är också kluven. SD har inte allt. Det har inget parti för mig. Men de törs ta i frågor om invandring och integration (som andra partier sen sakta, sakta börjar närma sig...) och det uppskattar jag. Så min röst går till SD även detta val. Det är en markering från min sida.

• The Maniac
    Padirac skrev 2018-07-12 23:08:09 följande:
    ja, ett nyval pekar säkert ut den riktning som Sverige kommer regeras i under en längre tid framöver. Blocken behöver brytas upp och snacken om valsvek behöver ersättas av en nyanserad debatt om att det handlar om att ge och ta, kompromissa.
    Blocken är redan uppbrutna, men genom DÖ kan partierna fortsätta låtsas som de fortfarande finns.

Syftet med nyval är givetvis att bilda nya block.
  • Padirac
    The Maniac skrev 2018-07-12 23:20:45 följande:
    Blocken är redan uppbrutna, men genom DÖ kan partierna fortsätta låtsas som de fortfarande finns.

Syftet med nyval är givetvis att bilda nya block.
    jag hoppas att det blir mer som i Finland med regeringsbildning, inga block
  • nihka
    PiperHalliwell skrev 2018-07-12 23:16:04 följande:

Är tjej, 30 år, har universitetsexamen, är feminist och bisexuell. Varför jag nämner detta är för att det finns en felaktig bild av Sverigedemokraternas väljare som lågutbildade och i huvudsak män... typ folk som fyller i "livets hårda skola" under rubriken utbildning...

Jag är vänster ekonomiskt (bland annat) i grunden men jävligt invandringskritisk. Märk väl att jag icke skriver eller menar *invandrarkritisk*... för det är nåt helt annat. Mina åsikter har i princip noll med "ras" eller något "vi/dom" att göra. Det handlar däremot om saker som ekonomi. Kriminalitet. Trygghet. Integration. Allt utom just rasse-/nasse-grejen, egentligen...

Så jag är också kluven. SD har inte allt. Det har inget parti för mig. Men de törs ta i frågor om invandring och integration (som andra partier sen sakta, sakta börjar närma sig...) och det uppskattar jag. Så min röst går till SD även detta val. Det är en markering från min sida.

Intressant att du uppskattar SDs integrationspolitik med tanke på att de inte ens har någon.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Dr Nail

Jag har funderat och bestämt mig för att rösta på SD för första gången. Inte för att jag tror att de är speciellt kompetenta, utan tvärtom: jag vill se detta land brinna.

• Dr Love
    PiperHalliwell skrev 2018-07-12 23:16:04 följande:

Det är inte alls en felaktig bild. Majoriteten av SD-sympatisörer är lågutbildade män.

Vad menar du med att det handlar om ekonomi, kriminalitet och trygghet? Går det dåligt för Sverige inom någon av de områdena?
    Hur ställer du dig till lika människovärde och den humanistiska nedprioritering som SD gör?
Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven