• familjefar12

Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven

Vad tycker ni om SD? jag har själv börjat få upp ögonen för detta parti som i min mening inte längre präglas av rasism utan av en mer konservativ syn på samhället och politiken? 

Jag funderar på¨att rösta på dom men är fortfarande osäker då kritiken mot dom är stark, vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven
  • baralillatant
    familjefar12 skrev 2018-07-11 10:22:32 följande:

Vad tycker ni om SD? jag har själv börjat få upp ögonen för detta parti som i min mening inte längre präglas av rasism utan av en mer konservativ syn på samhället och politiken? 

Jag funderar på¨att rösta på dom men är fortfarande osäker då kritiken mot dom är stark, vad tycker ni?

Har du läst partiprogrammet?

Har du gjort några valkompasser?
  • familjefar12
    Padirac skrev 2018-07-11 11:32:27 följande:

Den som tror att det finns en noll-tolerans mot rasism inom SD bör ta del av vad partiledningen säger. - enstaka fall av spridande av ?rasism, nazism eller antidemokratiska idéer? inte leder till uteslutning

Expo har kommit över en inspelning från ett möte 2013 där Åkesson, Karlsson, Jomshof och Bylund pratar om saken med Sverigedemokraterna i VästSverige.

Citat från expo nedan

expo.se/2013/11/s%C3%A5-talar-sd-internt-om-nolltoleransen

"I oktober förra året lanserade Jimmie Åkesson den så kallade nolltoleransen mot rasism i ett mejl till partiets medlemmar.

?I vårt parti finns inget utrymme för extremister, rasister, rättshaverister eller andra med ett personligt behov av politiska eller privata utsvävningar? och ?Från och med nu råder nolltolerans och arbetet med att städa upp i leden ges högsta prioritet.?

I mars i år hade Sverigedemokraterna i Västsverige ett möte med riksdagsledamöterna Richard Jomshof, och Mattias Karlsson samt Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund. Samtliga från partiets riksorganisation. I en bandinspelning från mötet, som Expo Idag tagit del av, framgår det att de tre fick frågor om vad som är tillåtet att säga inom partiet utan att bryta mot ?nolltoleransen?. Från riksorganisationen poängterades att enstaka fall av spridande av ?rasism, nazism eller antidemokratiska idéer? inte leder till uteslutning.

? jag tror inte att man behöver vara orolig som vanlig medlem, om man bara använder det sunda förnuftet och försöker att inte kontinuerligt lyfta fram rasistiska, nazistiska, antidemokratiska idéer, tankar, artiklar och så vidare, sa Mattias Karlsson."

I inspelningen som Expo refererar till säger Bylund att 'nolltoleransen' inte är en fråga om en förändrad politik utan en fråga om nya sätt att uttrycka sig.Kräks

"På mötet framkom flera exempel på hur partiet inte tar avstånd från åsikter i sig, utan hur de framförs. Riksdagsledamoten Richard Jomshofs budskap internt är att utåt ska politiken ?paketeras in på ett sätt som är tilltalande?:

? Tänk er för i alla lägen. Tyvärr måste man lägga band på sig själv. Jag kan tycka att det är lite odemokratiskt men det är så verkligheten ser ut.

Linus Bylund sammanfattade Sverigedemokraternas ?nolltolerans?:

? De som absolut är bäst på att motarbeta oss och bäst på att bokstavligt talat springa riksdagspartiernas, Expos och andras ärenden. De är de som gapar PK [politiskt korrekt red.anm.] så fort man inte uttrycker sig tölpigt. Jag vill poängtera det. De är de bästa partiarbetarna för de andra partierna. De som inte begriper skillnaden mellan glidning av politik och att man börjar uttrycka sig på ett annat sätt."

www.foi.se/press--nyheter/nyheter/nyhetsarkiv/2018-05-14-den-digitala-kampen---autonoma-rorelser-pa-natet.html  

Enligt Totalförsvarets forskninginstitut är expo en del av den autonoma vänstern där man bland annat kan finna AFA. Att då använda Expo som källa är inte trovärdigt om du ska kritisera deras politik. 

Dom som blir avslöjade rasister osv inom partiet är ju för det första lokala fritidspolitiker utan någon som helst anknytning till partistyrelsen. För det andra - varför är du mer intresserad av att försöka få det att låta som att de har en dold agenda, på mycket lösa grunder, snarare än att diskutera och bemöta deras politik.
  • familjefar12
    Padirac skrev 2018-07-11 11:32:27 följande:

Den som tror att det finns en noll-tolerans mot rasism inom SD bör ta del av vad partiledningen säger. - enstaka fall av spridande av ?rasism, nazism eller antidemokratiska idéer? inte leder till uteslutning

Expo har kommit över en inspelning från ett möte 2013 där Åkesson, Karlsson, Jomshof och Bylund pratar om saken med Sverigedemokraterna i VästSverige.

Citat från expo nedan

expo.se/2013/11/s%C3%A5-talar-sd-internt-om-nolltoleransen

"I oktober förra året lanserade Jimmie Åkesson den så kallade nolltoleransen mot rasism i ett mejl till partiets medlemmar.

?I vårt parti finns inget utrymme för extremister, rasister, rättshaverister eller andra med ett personligt behov av politiska eller privata utsvävningar? och ?Från och med nu råder nolltolerans och arbetet med att städa upp i leden ges högsta prioritet.?

I mars i år hade Sverigedemokraterna i Västsverige ett möte med riksdagsledamöterna Richard Jomshof, och Mattias Karlsson samt Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund. Samtliga från partiets riksorganisation. I en bandinspelning från mötet, som Expo Idag tagit del av, framgår det att de tre fick frågor om vad som är tillåtet att säga inom partiet utan att bryta mot ?nolltoleransen?. Från riksorganisationen poängterades att enstaka fall av spridande av ?rasism, nazism eller antidemokratiska idéer? inte leder till uteslutning.

? jag tror inte att man behöver vara orolig som vanlig medlem, om man bara använder det sunda förnuftet och försöker att inte kontinuerligt lyfta fram rasistiska, nazistiska, antidemokratiska idéer, tankar, artiklar och så vidare, sa Mattias Karlsson."

I inspelningen som Expo refererar till säger Bylund att 'nolltoleransen' inte är en fråga om en förändrad politik utan en fråga om nya sätt att uttrycka sig.Kräks

"På mötet framkom flera exempel på hur partiet inte tar avstånd från åsikter i sig, utan hur de framförs. Riksdagsledamoten Richard Jomshofs budskap internt är att utåt ska politiken ?paketeras in på ett sätt som är tilltalande?:

? Tänk er för i alla lägen. Tyvärr måste man lägga band på sig själv. Jag kan tycka att det är lite odemokratiskt men det är så verkligheten ser ut.

Linus Bylund sammanfattade Sverigedemokraternas ?nolltolerans?:

? De som absolut är bäst på att motarbeta oss och bäst på att bokstavligt talat springa riksdagspartiernas, Expos och andras ärenden. De är de som gapar PK [politiskt korrekt red.anm.] så fort man inte uttrycker sig tölpigt. Jag vill poängtera det. De är de bästa partiarbetarna för de andra partierna. De som inte begriper skillnaden mellan glidning av politik och att man börjar uttrycka sig på ett annat sätt."

www.foi.se/press--nyheter/nyheter/nyhetsarkiv/2018-05-14-den-digitala-kampen---autonoma-rorelser-pa-natet.html  

Enligt Totalförsvarets forskninginstitut är expo en del av den autonoma vänstern där man bland annat kan finna AFA. Att då använda Expo som källa är inte trovärdigt om du ska kritisera deras politik. 

Dom som blir avslöjade rasister osv inom partiet är ju för det första lokala fritidspolitiker utan någon som helst anknytning till partistyrelsen. För det andra - varför är du mer intresserad av att försöka få det att låta som att de har en dold agenda, på mycket lösa grunder, snarare än att diskutera och bemöta deras politik.
  • familjefar12
    baralillatant skrev 2018-07-11 12:32:38 följande:
    Har du läst partiprogrammet?

Har du gjort några valkompasser?
    Ja jag matchar med dom i allt jag gör, dock skulle jag vilja höra vad ni andra i forumet tycker om saken. Själv är jag politiskt intresserad och gillar att diskutera :))
  • familjefar12
    Dr Love skrev 2018-07-11 11:34:11 följande:

Några punkter att fundera över:

Deras grundideologi är nationalismen. Kan vara bra att fundera över vad det innefattar.
    I principprogrammet pratar de mycket om att det är eftersträvansvärt att så många i befolkningen som möjligt tillhör den svenska nationen, vilket inte är samma sak som att tillhöra den svenska staten. Allt är väldigt luddigt formulerat och oklart definierat. Exakt vad menar SD att "svenskhet" är och varför spelar det roll?
    Det leder iaf, titt som tätt, till den här sortens uttalanden: https://twitter.com/richardjomshof/status/878266874592710656
    De vill inskränka aborträtten.
    Uttalar sig ofta kritiskt till HBTQ-rörelsen och deras rätt att gifta sig/adoptera.
    Har den absolut sämsta miljöpolitiken.
    https://www.naturskyddsforeningen.se/val2018/partierna-kliver-framat-i-miljopolitiken
    Vill minska asylmottagandet och sänka biståndet.
    Partiets representanter uttalar sig i större utsträckning, rasistiskt, homofobt, antisemitiskt och misogynt än andra partier. Är också oftare kriminella.
    Dagens lagstiftning inskränker också aborträtten. Det enda SD vill är att förändra tidsgränsen för abort till det som anses normen i EU. Majoriteten av alla aborter sker ändå innan vecka 12 så det är ju främst ett etiskt ställningstagande.

Angående homoadoptioner är det inte en fråga som dom driver då det pågår en intern debatt om hur partiet ställer sig i frågan så det är ju inte relevant. 

Vad menar du med den absolut sämsta miljöpolitiken? Precis som liberalerna förordar dom internationella samarbeten. Det är både billigare och åstadkommer mer.

SD vill öka biståndet så att människor slipper fly till Sverige. Regeringen och moderaterna drog in flyktingbiståndet för att istället hjälpa de rika flyktingarna som hade råd att ta sig till Sverige. Vad är mest humant?

Kan du nämna en högt uppsatt partiföreträdare som i ett formellt sammanhang gjort så? DVS inte personer som blivit uteslutna ur partiet för sina uttalanden. 

Ekroth begick ett brott och blev utesluten trots sin ledande position inom partiet. Vad mer kan man begära?
  • familjefar12
    Padirac skrev 2018-07-11 11:37:26 följande:
    Har S och M börjat säga saker som att Zlatan rör sig osvenskt?

Eller har S och M börjat säga saker som att "enstaka fall av spridande av ?rasism, nazism eller antidemokratiska idéer" är OK?

Eller har S och M börjat dölja rasism bakom ett nytt vokabulär?

SD är och förblir ett rasistiskt parti med nazistiska rötter så länge de inte byter ut  partiledning, principprogram och politik.

Menar du att partiet som heter Sverigedemokraterna är odemokratiska? förlåt, men det låter mer som en konspirationsteori än ett rationellt argument.

Ja jag tycker att de gör det. Genom att anamma identitetspolitiken och tala om rasism på ett intellektuellt ovärdigt vis gör dom det. Dom menar att alla vita människor är rasistiska oavsett om de vet om det eller inte och det finns inget dom kan göra åt det. Det är som arvsynden som finns i berättelsen om Adam och Eva.

Det påstås också att det inte finns någon rasism mot vita, vilket är ett intellektuellt haveri då det innebär att mörkhyade personer är oförmögna att diskriminera andra människor - just därför att de är mörkhyade.

Vilka är dom riktiga rasisterna?
  • Mandel
    Padirac skrev 2018-07-11 11:37:26 följande:
    Har S och M börjat säga saker som att Zlatan rör sig osvenskt?

Jag är blond och blåögd och rör mig väldigt osvenskt enligt utländska människor. Är de rasister då?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • familjefar12
    baralillatant skrev 2018-07-11 12:31:41 följande:
    Det här tror jag är kärnan i varför SD har blivit stora.

Dom som röstar på SD har en alla hatar oss därför håller vi ihop mentalitet. Man vill inte höra andra åsikter eller fakta. Man känner sig lite tuff när man står på sig.

Okunskap är farligt, du bör öppna upp lite mer och checka av om du verkligen har torrt på fötterna i ditt val.

Mvh
    Det jag tycker är ännu farligare än okunskap är att förespråka kunskap under falskflagg. Du kritiserar SD - men utan några vettiga argument. Du stämplar bara partiet utan någon grund att stå på. Jag har inga problem med att ändra åsikt, men om jag ska göra det kommer jag inte göra det för att folk kallar SD:are saker som är applicerbart på dom själva.
  • Crash Man

Även jag som sverigedemokrat anser att partiet inte är rumsrent, dock är det främst på lokal nivå som stolpskotten finns. Av den anledningen har jag inte röstat på SD i kommunvalet, dock kommer jag göra det i år på grund av att det planeras ett moskébygge i min hemstad.

Jag röstar på SD av följande anledningar.

1. Det är det enda parti som motsätter sig invandringen till Sverige. Jag är i regel inte emot invandring, men när invandring sker av den skalan det gör utan att regeringen har några framtidsplaner hur invandrarna ska integreras är inte hållbart.

2. SD är det enda partiet som inser att islam är en motkultur. Islam är inte på något vis en fredlig eller accepterande religion. Enligt pew-researsch center uppskattas det till att ungefär 40% av världens muslimer stödjer sharialagar där stening av homosexuella och dödsstraff för de som lämnar islam. Detta är ett område där svenskar bör vakna upp.

3. SD är det enda partiet som vill lämna EU. även om EU har sina fördelar så ogillar jag den politiska utvecklingen som försigår inom EU. Vi bör göra som britterna och lämna skiten.

• hockeyfrun25
    Dr Love skrev 2018-07-11 11:34:11 följande:

Några punkter att fundera över:

Deras grundideologi är nationalismen. Kan vara bra att fundera över vad det innefattar.
    I principprogrammet pratar de mycket om att det är eftersträvansvärt att så många i befolkningen som möjligt tillhör den svenska nationen, vilket inte är samma sak som att tillhöra den svenska staten. Allt är väldigt luddigt formulerat och oklart definierat. Exakt vad menar SD att "svenskhet" är och varför spelar det roll?
    Det leder iaf, titt som tätt, till den här sortens uttalanden: https://twitter.com/richardjomshof/status/878266874592710656
    De vill inskränka aborträtten.
    Uttalar sig ofta kritiskt till HBTQ-rörelsen och deras rätt att gifta sig/adoptera.
    Har den absolut sämsta miljöpolitiken.
    https://www.naturskyddsforeningen.se/val2018/partierna-kliver-framat-i-miljopolitiken
    Vill minska asylmottagandet och sänka biståndet.
    Partiets representanter uttalar sig i större utsträckning, rasistiskt, homofobt, antisemitiskt och misogynt än andra partier. Är också oftare kriminella.
    För att svara lite kort på ditt inlägg. I partiets princippogram finns ett helt avsnitt om svenskhet, och vad det innebär enligt partiet. Där står det bland annat att alla som vill bli en del av den svenska gemenskapen ska kunna bli det. Oavsett vad du kommer ifrån. Sverigedemokraterna är kulturnationalister, inte etnonationalister. Stor skillnad. 

SD vill sänka abortgränsen till v12 resp v18, vilket inte alls är anmärkningsvärt eller inskränkt utan fullt rimligt. Majoriteten av alla aborter som görs har dessutom redan gjorts innan v12. 

SD vill att alla som diskriminerar/skadar/hotar personer pga deras sexuella läggning ska straffas hårt för det. 

SD vill sänka biståndet till skurkstater såsom palestina, kina och nordkorea etc. De vill ju fortfarande rikta bistånd till länder i nöd som använder pengarna väl. 
Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven