• familjefar12

Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven

Vad tycker ni om SD? jag har själv börjat få upp ögonen för detta parti som i min mening inte längre präglas av rasism utan av en mer konservativ syn på samhället och politiken? 

Jag funderar på¨att rösta på dom men är fortfarande osäker då kritiken mot dom är stark, vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven
  • nihka
    familjefar12 skrev 2018-07-11 10:22:32 följande:

Vad tycker ni om SD? jag har själv börjat få upp ögonen för detta parti som i min mening inte längre präglas av rasism utan av en mer konservativ syn på samhället och politiken? 

Jag funderar på¨att rösta på dom men är fortfarande osäker då kritiken mot dom är stark, vad tycker ni?

Det kanske är din syn på vad som är rasism som har förskjutits till att passa SDs definition? Om du känner dig samhörig med SD så rösta på dem. Jag tycker det är jättebra att partier som SD finns så människor som gillar deras värderingar kan samlas där så man slipper dem i de övriga partierna där de en gång fanns.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Bjoer

Men familjefar12, om du nu menar att det är konspirationsteorier att SD skulle vara rasistiska och att de inte är värre än andra partier, hur kommer det sig då att de ens behöver en uttalad nolltolerans för rasism, nazism osv? Hur kommer det sig att de "enstaka rötägg" som finns i partiet alltid handlar om rasism och nazism? När det inte gör det i andra partier. Frågan är ju varför det ens finns ett behov av att utesluta rasister. Som dessutom ibland sitter i riksdagen. Jag menar, andra partier har folk som visar kuken på fester eller har skitiga bilar när de för miljöpolitik mot just sånt. Men för SD är det nästan uteslutande rasistiska problem. Och ofta! Men det är bara sammanträffanden då, eller?

Dagens partiledning har ju dessutom varit med ända sen partiet var rasistiskt och nazistiskt. Vad får dig att tro att det faktiskt har ändrat åsikt? Ett välputsat principprogram?

Jag vet inte, men för mig känns det naivt om man inte fattar att SD är ett rasistiskt parti. Själva partiet alltså, inte de som röstar på dem.

• tobbe01
    NiMi12 skrev 2018-07-11 16:42:16 följande:
    Gemenskap? Där de gör skillnad på män och kvinnor? Sambeskattningen tex. I dagsläget tjänar kvinnor fortfarande mindre än männen. Gissa vem som då går vinnande ur en sambeskattning...just det, männen.

Jag ser ingen gemenskap i det.

Trygghet? trygghet på jobbet är de ju inte heller för eftersom de röstar mot nollvision inom dödsolycker på arbetet. Arbetsmiljöarbetet drabbas. Det är väl ingen trygghet?

Tillit? Har du missat alla de riksdagsledamöter som under den här mandatperioden har blivit dömda för brott. Ger det tillit?

Nä, läs på och se den stora bilden först.
    Om en manlig och kvinnlig sjuksköterska jobbar jämsides.....har han då mer betalt?
  • Hanky Panky

Gillar inte att dom är främlingsfientliga.
    Gillar inte att dom vill sänka abortgränsen.
    Gillar inte att dom inte tycker homosexuella ska få skaffa barn.

Röstar man SD slår man alla kvinnor man känner rakt i ansiktet. Sina döttrar, sina systrar, sin fru.

Så gillar man inte kvinnor, invandrare och homosexuella är det absolut ett toppenparti.

• NiMi12
    tobbe01 skrev 2018-07-11 16:51:34 följande:

Om en manlig och kvinnlig sjuksköterska jobbar jämsides.....har han då mer betalt?

Du missförstår mig, män har oftare ett högre betalt arbete. Inte att de skulle ha samma typ av arbete.
  • LillaTjockaBertil

Jag ser Sverigedemokraterna som ett populistiskt parti som fortfarande kämpar med att bryta med sina rasistiska/nynazistiska rötter. Man har kommit en bit på vägen men har fortfarande en del kvar att rensa ut. Såvida det inte finns närinslivstoppar som kan sponsra partiet mot att man röstar på ett visst sätt i en specifik fråga tenderar SD att rösta mot sittande regeringskonstellation oavsett var man har sagt sig stå i frågan tidigare. Detta gör det lätt för mig att göra kopplingen att kaos gynnar SD och då försöker givetvis SD påverka besluten mot en negativ samhällsutveckling eftersom att man inte verkar bry sig om man kraschar den svenska välfärdsstaten så länge man får makten i slutändan.

Så gör att sammanfatta kan jag förstå att det låter lockande med SDs retorik men på det hela taget anser jag att SD fortfarande är långt ifrån regeringsdugligt.

• Nimzay

Gillar en del av deras politik och kommer förmodligen rösta på dem i höst men känner mig samtidigt kluven, delvis för att jag är en väldigt tillitslös och lite misstänksam person och därmed har svårt att känna tillit till något politiskt parti alls över huvud taget, samt delvis för att jag upplever det som att grunden i deras politik handlar om att känna gemenskap i sitt land och jag känner om jag ska vara helt ärlig ingen vidare gemenskap med de här jävla människorna i det här jävla landet
    GråterGråterGråter

• SnapphaneTomten
    För mig blir det definitivt en röst på Sverigedemokraterna i höst.
    Från att ha varit Moderatväljare sedan 2010, så har verkligen tappat tilliten för dem andra 7 riksdagspartierna. Vallöfte efter vallöfte brutet, kappvändning efter kappvändning - tillslut får man som väljare nog.
    Nu bekräftar alla riksdagspartierna, förutom Vänsterpartiet, Sverigedemokraternas världsbild och verklighetsbeskrivning. Bland annat genom att anamma en mer restriktiv invandringspolitik, lägga mer fokus på trygghetsfrågor, men också genom att flera av alliansens partiledare går rakt ut och säger att de misslyckats i 8 år. 

Att rösta på samma partier som satt Sverige i den sitsen som den befinner sig i nu och tro att de kan ta oss ur den - det är som att tro på en missbrukare som säger "bara en sil till".

#SD2018
  • Dr Love
    familjefar12 skrev 2018-07-11 16:29:37 följande:
    Det blir ingen extra arbetsbelastning då försvinnande få aborter görs efter vecka 12. 

Hur är det integritetskränkande att ha vecka 12 som gräns? risken för komplikationer ökar efter vecka 12, så om något är det ett beslut taget för mödrarnas egen hälsa. 

Du drar debatten till sin spets genom att använda irrelevanta uttryck som exempelvis "integritets kränkande". Menar du på riktigt att abortlagstiftningen i en stor del av EU är integritetskränkande?

Jag nämner Israel därför att du konstant försöker antyda att SD är nazister, rasister osv. jag tycker att det är viktigt att poängtera i detta fall.

På vilket sätt är det en sopig klimatpolitik? har du något överhuvudtaget som kan styrka det?

Du kan ju titta tillbaka själv och reflektera över huruvida du källhänvisat i de fall du kritiserat politiken
    Ca 7% av alla aborter görs mellan vecka 12-18, klart att det blir en extra belastning. Men framförallt, vad är poängen? Hur skulle ett sådant beslut främja mödrahälsan?
    Det är integritetskränkande att behöva redogöra för varför man tar ett beslut rörande sin egen kropp när det bara rör personen i fråga och ingen annan.

Ja en abortlagstiftning som tvingar kvinnor att redogöra för anledningen till sin abort kränker deras integritet. Du tar ifrån dem deras autonomi och rätten att bestämma över sin egen kropp. Vi har redan en abortlagstiftning som tar hänsyn till fostret. Vad vinner vi på att sänka gränsen?

Jag förstår ändå inte vad deras syn på Israel har med saken att göra. Låter som argumentet: "jag har en svart kompis, därför kan jag inte vara rasist".
    Misstanken om att SD skulle vara fullt av rasister har florerat sedan de klev ur bombarjackorna och in i kostymerna på 2000-talet. SD har hela tiden hävdat att så inte alls var fallet men gång på gång uppdagas ändå det ena anskrämliga uttalandet efter det andra; oftast när de var fulla, trodde att de var anonyma el liknande. SDs respons på uppdagandet av sådana uttalanden är inte heller tacksam.

Något som styrker att klimatpolitiken är kass? Länken! Jag hade ju med den från första början.

Ingen på ett forum källhänvisar varenda grej de säger (inte heller du). Jag källhänvisar i allmänhet rena siffror och när källor efterfrågas.
Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven