• familjefar12

Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven

Vad tycker ni om SD? jag har själv börjat få upp ögonen för detta parti som i min mening inte längre präglas av rasism utan av en mer konservativ syn på samhället och politiken? 

Jag funderar på¨att rösta på dom men är fortfarande osäker då kritiken mot dom är stark, vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven
  • Maya84
    KillBill skrev 2018-07-11 21:33:56 följande:

Här kan ni läsa om Jimmie Åkessons vidriga syn på kvinnor som genomgår en abort. Jimmie Åkesson dömer kvinnor som gjort abort för att tillhöra fallerande familjer..
    omni.se/s-kritik-mot-akessons-abortforslag-respektlost/a/zL1pqr

Oavsett om detta förslag är "vidrigt" eller inte, så är det det minsta problem Sverige måste ta itu med idag, när Sverige håller på att falla sönder. Du vet att Danmark, Norge och Finland har 12veckors gräns? Dom är ju så kvinnofientliga där eller hur?

SD är det enda parti som inte har någon skuld till varför Sverige idag ser ut som det gör. Etablissemanget ser BARA SD som det "stora hotet" för Sveriges framtid samtidigt som otryggheten ökar för varje dag och abortlagar känns inte som något hot.
    Ingen av de andra partierna verkar våga prata om problemen, och samtidigt så dör människor som flugor i Malmö, 15 min från mig.
    Handgaranter sprängs i papperskorgar, ambulanspersonal kan inte göra sitt jobb, polisbilar och ambulans får sten kastade på sig, polisen uppmanar unga tjejer att stanna hemma på kvällarna och färga håret (!), för att polisen förlorat kontrollen,
    Gruppvåldtäkter läser man om nästan dagligen, polisen får lägga ner utredningar om våldtäkt på små barn i brist på resurser, människor dör väntan på vård (i högkonjunktur), män med anknytning till IS finns inte tid att hitta eller utvisa, (därav fick 5 människor offras på drottninggatan),bilar brinner i förorterna, invandrare som flytt terror och förföljelse i sitt hemland får nu utstå samma sak i Sverige.

I början av 90-talet fanns 3 utanförskapsområden, idag finns nästan 200. Samtidigt importerar vi problem som barngiftermål, könsstympning, hedersvåld. Det finns inte ett end parti som tagit upp dessa problem förutom SD har, och ändå är vi "rasister" som vill sätta sig emot att detta fullständigt tar över. Sen har jag läst SD partiprogram och jag ser inget läskigt med det, förutom att jag inte håller med om att homosexuella ska inte ska få gifta sig i kyrkan tex eller att gränsen vid abort ska sänkas några veckor (sen undrar jag vem fan vill ha kyrkligt bröllop nuförtiden ändå, men det är ju självklart en smaksak...)
  • Maya84
    themia skrev 2018-07-11 22:55:17 följande:

En drös nya konton här som alla ska rösta på SD.
    En gammal god teknik som SD-folket använder sig av för att ge sken av de är många fler.
    Det är tyvärr tekniskt möjligt att ha flera konton och ständigt starta nya.

Haha ja så är det säkert! Det har såklart inte mycket att göra med att människor är i allmänhet oroliga för framtiden. Vi tycker också det är skitsamma om förorter brinner, polis och ambulans ej kan ta sig dit pga stenkastning, att våldtäkter har blivit lika vanligt som horoskopen, att vi skickar ut broschyrer om barngiftermål, att gamla damer rånas och mördas för att sedan hittas i en soptunna, att människor dör som flugor i gängskurningar på öppen gata, att invandrare som flytt krig och förförelse nu får utstå samma sak här mm mm. Det kan man ju omöjligt reta upp sig på! Sen att det finns ett parti som vågar ta upp dessa frågor är ju också ren ondska!
  • tobbe01
    NiMi12 skrev 2018-07-11 18:46:10 följande:
    Du missförstår mig, män har oftare ett högre betalt arbete. Inte att de skulle ha samma typ av arbete.
    OM det är så att fler män har högavlönade arbeten så beror det väl på att de utbildat sig och kämpat sig till det? Många kvinnor har förmånen att kunna välja att jobba deltid när barnen är små JUST för att dom har en man som tjänar bra.
  • tobbe01

TÄNK så mkt känslor och engagemang SD väcker. Det är vad som gör ett parti till ett vinnande dito.

• KillBill
    Maya84 skrev 2018-07-12 00:28:51 följande:
    Oavsett om detta förslag är "vidrigt" eller inte, så är det det minsta problem Sverige måste ta itu med idag, när Sverige håller på att falla sönder. Du vet att Danmark, Norge och Finland har 12veckors gräns? Dom är ju så kvinnofientliga där eller hur?

SD är det enda parti som inte har någon skuld till varför Sverige idag ser ut som det gör. Etablissemanget ser BARA SD som det "stora hotet" för Sveriges framtid samtidigt som otryggheten ökar för varje dag och abortlagar känns inte som något hot.
    Ingen av de andra partierna verkar våga prata om problemen, och samtidigt så dör människor som flugor i Malmö, 15 min från mig.
    Handgaranter sprängs i papperskorgar, ambulanspersonal kan inte göra sitt jobb, polisbilar och ambulans får sten kastade på sig, polisen uppmanar unga tjejer att stanna hemma på kvällarna och färga håret (!), för att polisen förlorat kontrollen,
    Gruppvåldtäkter läser man om nästan dagligen, polisen får lägga ner utredningar om våldtäkt på små barn i brist på resurser, människor dör väntan på vård (i högkonjunktur), män med anknytning till IS finns inte tid att hitta eller utvisa, (därav fick 5 människor offras på drottninggatan),bilar brinner i förorterna, invandrare som flytt terror och förföljelse i sitt hemland får nu utstå samma sak i Sverige.

I början av 90-talet fanns 3 utanförskapsområden, idag finns nästan 200. Samtidigt importerar vi problem som barngiftermål, könsstympning, hedersvåld. Det finns inte ett end parti som tagit upp dessa problem förutom SD har, och ändå är vi "rasister" som vill sätta sig emot att detta fullständigt tar över. Sen har jag läst SD partiprogram och jag ser inget läskigt med det, förutom att jag inte håller med om att homosexuella ska inte ska få gifta sig i kyrkan tex eller att gränsen vid abort ska sänkas några veckor (sen undrar jag vem fan vill ha kyrkligt bröllop nuförtiden ändå, men det är ju självklart en smaksak...)

Men varför ska sekulariserade Sverige anpassa sin abortlagstiftning till länder vars abortlagstiftning har påverkats av kyrkans makt? 

Parallellt med att SD kraftigt vill inskränka möjligheten att själv fatta beslut över en abort så vill SD att vårdpersonal på svenska sjukhus ska kunna vägra att hjälpa en patient med en abort eller med preventivmedel genom att hänvisa till sin religiösa tro (t.ex. kristna eller muslimska tro).

Varför vill SD att religionens makt över det svenska samhället ska öka? Jag tycker att det är en skrämmande utveckling som kommer leda till Sverige går bakåt i stället för framåt i samhällsutvecklingen. 

Nyss deklarerade regeringen att den kommer att förbjuda alla typer av barngiftemål (även utländska barngiftemål). När frågan sist var uppe på Riksdagens bord så röstade SD för att utländska barngiftemål skulle godkännas trots att det fanns ett förslag från Vänsterpartiet som skulle ha förbjudit alla former av barngiftermål)

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tonårsmamman1
    Crisp skrev 2018-07-11 22:39:47 följande:
    Vi. Vi är två som kommer att rösta på SD nu för första gången.

Får vi upp SD till 51% så lär det gå genom. Hjälper du till?

Annars är det förhandlingar som gäller. Givetvis hoppas jag att SD driver frågan då. För vår familj vore det en gudagåva. Bara att slippa stressen över att hon riskerar att bli fattigpensionär ...

SD+M+KD kan få egen majoritet. SD+M kan få egen majoritet beroende på hur andra partier ramlar ur. Jag hittar faktiskt inget om hur M står i frågan idag år 2018.

.
    Men jag ville också visa signaturen att förslaget är väldigt bra för många av oss. Jag förväntar mig inget svar på min fråga till signaturen men hade gärna haft ett civiliserat meningsutbyte om saken.
    Du tror alltså att M vill bilda regering med SD?

Ja, hoppet är väl det sista som överger människan.
  • Padirac
    tobbe01 skrev 2018-07-12 04:49:26 följande:
    OM det är så att fler män har högavlönade arbeten så beror det väl på att de utbildat sig och kämpat sig till det? Många kvinnor har förmånen att kunna välja att jobba deltid när barnen är små JUST för att dom har en man som tjänar bra.
    Verkligheten ser ibland inte ut som man kan tro. I detta fall har du fel. Sen länge är det kvinnorna som är bäst utbildade och som kommer att få de bästa jobben. Men det inte sagt att de får den högsta lönen, kvinnor får inte lika lön för lika arbete, de får mindre, 

www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/befolkningens-utbildning/

"Totalt sett har kvinnor högre utbildningsnivå än män. Det är särskilt tydligt i åldrarna 25–34 år. Mer än hälften av kvinnorna i den här åldern har läst vidare efter gymnasiet. Andelen personer som är högutbildade, alltså har läst vidare i tre år eller mer, är 36 procent. Om man tittar på männen som är 25–34 år så är det 22 procent som har samma utbildningsnivå. Det är ungefär 50 procent fler kvinnor som är registrerade vid svenska universitet och högskolor jämfört med män, något som sedan visar sig i statistiken över andelen högutbildade. Under läsåret 2016/17 var 402 000 studenter registrerade i grundutbildningen, av dem var 243 000 kvinnor och 159 000 män."
  • Padirac
    Pizza77 skrev 2018-07-12 08:47:42 följande:
    SD är dock inte ett högerextremt parti, det finns ingenting i deras partiprogram som är rasistiskt eller antidemokratiskt. 
    ehh.. SD bär på ett tankegods som är direkt hämtat ut vit-makt, rasism, och nazism

Nazisterna förhindrade en rom från att erkännas som boxningsmästare - för att han inte rörde sig som en arier. Åkesson säger att Zlatan inte rör sig som en svensk - mer än 70 år senare.. 

läs vidare www.aftonbladet.se/kultur/a/p6kegW/30-talets-rasbiologi-gar-igen-i-sds-kultur-rasism
    Padirac skrev 2018-07-11 11:15:33 följande:
    SDs rasism är djupgående inom partiet - här jämförs SDs tankegods med Nazisternas tankegods och det är inte smickrande för SD

Att tro att SD inte längre präglas av rasism är inte bara ett misstag, det är ett tecken på djup okunskap om historien 

Gellert Tamas skriver i sin artikel i AB om en syn på människor som få borde försvara idag - Åkessons ord om att Zlatan inte rör sig svenskt, eller Karlssons ord om kosmopoliter. Bägge herrarna har läst statskunskap på universitetet i Lund och kan inte vara omedvetna om den bruna idétradition de gräver i.

www.aftonbladet.se/kultur/a/p6kegW/30-talets-...

" Att en representant för en undermålig ras vann en av Tyskland tyngsta idrottstitlar var naturligtvis otänkbart.

Bara några dagar senare fråntogs Trollmann sin titel av det tyska Boxningsförbundet. Motiveringen var hans ?otyska kroppsspåk?. En riktig tysk, konstaterade förbundet, ska inte ?dansa runt som en zigenare.
    Efter påtryckningar från boxningsälskare tilläts Trollmann en ny titelmatch, på villkor att han lovade att ?boxas som en arier?.
    ..

Han förberedde sig noga. Trollmann kom till matchen med blonderat hår och vitpudrad kropp. Därefter stod han, mitt i ringen, demonstrativt stel och rak i ryggen, utan att ta sina berömda danssteg, tills han blev utslagen på knockout i den femte ronden.

Den nazistiska ledningen förlät aldrig Johann Trollmann hans hånfulla iscensättning av en riktig arier.
    ...

Nästan på dagen 74 år efter att Trollmann fråntogs sin titel ? med hänvisning till hans påstått ?otyska kroppsspråk? ? använde sig en ledande svensk politiker av exakt samma formulering om en svensk idrottsman ? Zlatan Ibrahimovic. ?Han har ett kroppsspråk och ett språk i allmänhet som inte jag uppfattar som direkt svenskt?, förklarade Sverigedemokraten Mattias Karlsson i en intervju med Ekot i mars 2007.

På samma sätt som de tyska 1930-talsnazisterna menade Karlsson, känd som partiets chefsideolog, att detta diskvalificerade Ibrahimovic från den svenska gemenskapen."

"Bland de sju män som grundade Sverigedemokraterna 1988 hade flera tydliga kopplingar till såväl den svenska 1930-talsnazismen som efterkrigstidens nynazism. Antisemitism var en grundpelare. Sverigedemokraternas förste partiledare, Anders Klarström, var inte bara tidigare medlem i nynazistiska Nordiska rikspartiet, utan också dömd [för rasistiska hot]

Det var denna politik som i mitten av 1990-talet fick dagens ledarskap, däribland Jimmie Åkesson, Mattias Karlsson och Björn Söder, att bestämma sig för att viga sina liv åt detta parti.

Även om Sverigedemokraterna har tonat ner de hårdaste kanterna i sin politik finns det rasbiologiskt betingade tänkandet kvar. Det som har ändrats är begreppen ? inte innehållet. Partiet har, i likhet med de flesta andra ?nationalistiska? partier i Europa, ersatt en rasism baserad på ras och etnicitet med det som brukar kallas kulturrasism.

?Björn Söders påstående att judar och samer ?inte är svenskar? var inte ett misstag. Uppdelningen i medborgarskap och nationstillhörighet är i själva verket en av Sverigedemokraternas ideologiska huvudpunkter, som lärs ut på partiets kurser och som tydligt slås fast i 2011 års partiprogram. ?Sverigedemokraterna skiljer på medborgarskap i den svenska staten och tillhörighet till den svenska nationen.?

Man påpekar visserligen att båda grupper bör ha ?samma rättigheter?, men principen av särskiljning, och mer eller mindre rangordning, är både explicit och implicit.

Detta tankegods går tillbaka till den nationalism som växte fram kring förra sekelskiftet där man i exempelvis Tyskland och Ungern, noga skiljde på medborgarskap och nationell tillhörighet. En jude var alltid först och främst en jude, oavsett medborgarskap, en uppdelning som utgjorde fundamentet för den katastrof som komma skulle."

Partiet är noga med att påpeka att vem som helst inte kan bli medlem i den svenska nationen. Det finns bara två sätt. Det ena sker automatiskt genom att ?födas in i?, nationen. Denna grupp kallas ?infödd svensk?. För alla andra, för närvarande cirka 2.5 miljoner svenska medborgare som saknar denna födslorätt, finns visserligen en bakdörr, genom att ?senare i livet aktivt välja att uppgå? i nationen via en total assimilering, men partiet framhäver att denna väg är lika lång som svårvandrad. Försöket att nå samma höga nivå som en ?infödd svensk? kan ta hundratals år. Ibland kan kampen vara i ?flera generationer? och i ?vissa fall lyckas den inte överhuvudtaget?.

Trots de återkommande attackerna mot ?muslimer? lever centrala antisemitiska föreställningar och nidbilder kvar ända upp i den centrala partiledningen. Den kraftiga kritiken mot Björn Söders utpekanden av judar som icke-svenskar viftade Mattias Karlsson bort som ?kosmopoliternas? försök att nedvärdera svenskheten.

Ordvalet är anmärkningsvärt, med tanke på att begreppet under hela 1900-talet använts som ett vedertaget kodord för ?jude?. Men Karlsson tvekar inte att löpa linan ut. Han fyller dessutom ?kosmopolit? med samma innehåll som under den tyska nazistregimen och Stalin-tidens terror; bilden av en ekonomiskt stark grupp som med sina internationella kontakter strävar efter världsherravälde ? och därmed omvärldens undergång.

Så sent som efter EU-valet 2014 manade Sverigedemokraternas chefsideolog alla ?värdekonservativa patrioter? att ansluta sig till kampen mot ?kosmopolitiska kulturradikaler?, i det som han kallade; ?den stora avgörande striden om vår civilisations, våra kulturers och våra nationers överlevnad [som nu] har gått in i en ny, mer intensiv och mer avgörande fas.?

• themia
    Maya84 skrev 2018-07-12 02:58:16 följande:
    Haha ja så är det säkert! Det har såklart inte mycket att göra med att människor är i allmänhet oroliga för framtiden. Vi tycker också det är skitsamma om förorter brinner, polis och ambulans ej kan ta sig dit pga stenkastning, att våldtäkter har blivit lika vanligt som horoskopen, att vi skickar ut broschyrer om barngiftermål, att gamla damer rånas och mördas för att sedan hittas i en soptunna, att människor dör som flugor i gängskurningar på öppen gata, att invandrare som flytt krig och förförelse nu får utstå samma sak här mm mm. Det kan man ju omöjligt reta upp sig på! Sen att det finns ett parti som vågar ta upp dessa frågor är ju också ren ondska!
    Antar att det ska tolkas som någon slags sarkasm, men du får gärna förklara vad du vill ha sagt med ditt inlägg.

• Padirac
    Pizza77 skrev 2018-07-12 09:10:10 följande:
    Som sagt, så får du gärna peka ut vad i partiprogrammet som kan kopplas till rasism eller nazism, annars blir ditt påstående om att partiet skulle vara rasistiskt helt irrelevant.

Att diskutera huruvida Zlatan är svensk eller inte är att lägga debatten på en låg nivå, det har ingenting med SD:s politik att göra och är knappast något som Åkesson har något att göra med. Dessutom är kopplingen långsökt. 
    Vänta nu . .. Åkesson anser att Zlatan rör sig osvenskt. Det var en av de saker som gjorde att Åkesson inte kunde säga om Zlatan var svensk eller inte.  

SDs politik har en rad rasistiska inslag.

www.metro.se/artikel/%C3%A4r-sd-ett-rasistiskt-parti-fem-experter-svarar-xr

”SD var, är och förblir ett rasistiskt parti. Den nuvarande ledningen anslöt när SD öppet uppvisade nynazistiska sympatier och trots att det nya gardet ytligt sett kastat kängorna har de kvar sin främlingsfientliga agenda – vilket bevisas inte minst av de oräkneliga SD-politiker som får sitta kvar i partiet trots rasistiska kommentarer och utspel.”

”Om jag skulle ge ett enkelt svar blir det, utifrån den definition jag och flera forskarkollegor världen runt använder, ja.

Definitionen på fascism utgår ifrån att alla historiska och samtida former av fascism har en gemensam minsta nämnare. Denna är att (1) man är extrem- eller ”ultra”-nationalist. Vidare att (2) man anser att ”Nationen” (en etniskt homogen storhet) är hotad, att den (3) behöver räddas och återvinna sin forna storhet. All fascism innehåller rasism.

Av tre möjliga kriterier uppfyller SD två (2 och 3) med råge. Och ett (1) ligger man väldigt nära.”

expo.se/2013/11/s%C3%A5-talar-sd-internt-om-nolltoleransen

"I mars i år hade Sverigedemokraterna i Västsverige ett möte med riksdagsledamöterna Richard Jomshof, och Mattias Karlsson samt Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund. Samtliga från partiets riksorganisation. I en bandinspelning från mötet, som Expo Idag tagit del av, framgår det att de tre fick frågor om vad som är tillåtet att säga inom partiet utan att bryta mot ”nolltoleransen”. Från riksorganisationen poängterades att enstaka fall av spridande av ”rasism, nazism eller antidemokratiska idéer” inte leder till uteslutning."

"På mötet framkom flera exempel på hur partiet inte tar avstånd från åsikter i sig, utan hur de framförs. Riksdagsledamoten Richard Jomshofs budskap internt är att utåt ska politiken ”paketeras in på ett sätt som är tilltalande”:

– Tänk er för i alla lägen. Tyvärr måste man lägga band på sig själv. Jag kan tycka att det är lite odemokratiskt men det är så verkligheten ser ut.

Linus Bylund sammanfattade Sverigedemokraternas ”nolltolerans”:

– De som absolut är bäst på att motarbeta oss och bäst på att bokstavligt talat springa riksdagspartiernas, Expos och andras ärenden. De är de som gapar PK [politiskt korrekt red.anm.] så fort man inte uttrycker sig tölpigt. Jag vill poängtera det. De är de bästa partiarbetarna för de andra partierna. De som inte begriper skillnaden mellan glidning av politik och att man börjar uttrycka sig på ett annat sätt."

Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven