• Anonym (Malin)

Stödtråd vid separation eller skilsmässa

Jag ska skilja mig efter 5 års äktenskap och nästa 10 års relation. Smärtan över att två barn inte längre kommer att ha sin kärnfamilj kvar är så stark och får mig under stundom att vackla i mitt beslut.

Bakgrund; en relation som blivit allt mer fylld av aggression och bråk medan kärleken och intimiteten dött ut.

Hoppas att någon där ute i samma sits vill dela tankar och känslor här och kunna ge och få stöd när allt känns svart.

• Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa
  • Anonym (Elina)

Hej.

Jag är också i er situation. Min kille har gjort slut efter 12 år. Jag bor ff kvar i lägenheten men har min stuga på sommaren. Först när han gjorde slut ( förra sommaren) så fick jag panik och visste inte vad jag skulle ta mig till men nu har jag en plan :)

• Anonym (Förmodligen)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-20 13:28:02 följande:

Jobbigt är bara förnamnet låter det som. Min man är väldigt huslig och vattnar blommor och grejar, men planeringen är inte heller hans starka sida. Hur gamla är era barn?

Oj hann inte skriva klart! Önskar att min man vore husligare men planeringen är en stor del av det hela. Jag tänker på något sätt att om båda planerar så skulle man få mer intimitet; att ha det tillsammans liksom, men kan ha fel och att det är önsketankar förstås :) Jag tycker egentligen inte om att planera så tror det känns jobbigare för att jag på något sätt tvingats ta den rollen. Hade inte haft något emot en man som tog 75% av planerandet ;)

Det lät jobbigt med aggressionen som du nämner i TS. Är det mest skrik och bråk eller även fysiskt?

Vi är sällan högljudda och inget fysiskt våld men barn kan ju känna av sur iskyla och påverkas negativt av det med :/ Har märkt ibland när vi varit osams att äldsta barnet har gått till pappa och bett honom säga förlåt till mig och varit arg på honom och det känns inte bra.
  • Anonym (Snart skild)

Hoppar in här. Tre barn i skolåldern, skilsmässan går igenom om nån månad, 15 års relation. Exet har förändrats till oigenkännlighet mot den jag gifte mig med med accelerande konflikt och gräl som resultat.

Huset säljs nu efter sommaren och bodelningen framåtskrider sakta. Håller som bäst på att skriver avtal för umgänge som ska fastslås i dom. Inte för att vi är oense utan ifall vi blir det i framtiden.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Elina) skrev 2018-07-20 13:49:54 följande:

Hej.

Jag är också i er situation. Min kille har gjort slut efter 12 år. Jag bor ff kvar i lägenheten men har min stuga på sommaren. Först när han gjorde slut ( förra sommaren) så fick jag panik och visste inte vad jag skulle ta mig till men nu har jag en plan :)

Vad har du för plan?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-07-20 14:38:30 följande:

Hoppar in här. Tre barn i skolåldern, skilsmässan går igenom om nån månad, 15 års relation. Exet har förändrats till oigenkännlighet mot den jag gifte mig med med accelerande konflikt och gräl som resultat.

Huset säljs nu efter sommaren och bodelningen framåtskrider sakta. Håller som bäst på att skriver avtal för umgänge som ska fastslås i dom. Inte för att vi är oense utan ifall vi blir det i framtiden.

Då är du långt kommen. Hur blir det med boende för dig?
  • Anonym (Snart skild)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-20 15:15:20 följande:

Då är du långt kommen. Hur blir det med boende för dig?

Exet har köpt en lägenhet och jag bor i sommarstugan just nu (grannkommun så det går bra att pendla). Vet inte riktigt vart jag vill bo än. Exet vill att jag tar över huset och det kanske skulle vara smart rent ekonomiskt. Men jag vill inte. Vill inte bo där det varit mycket bråk. Så vi säljer nu efter sommaren. Vart jag flyttar sen beror ju lite på vad vi får ut för huset....
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-07-20 18:53:43 följande:

Exet har köpt en lägenhet och jag bor i sommarstugan just nu (grannkommun så det går bra att pendla). Vet inte riktigt vart jag vill bo än. Exet vill att jag tar över huset och det kanske skulle vara smart rent ekonomiskt. Men jag vill inte. Vill inte bo där det varit mycket bråk. Så vi säljer nu efter sommaren. Vart jag flyttar sen beror ju lite på vad vi får ut för huset....

Hoppas ni får ett bra pris så att du får stor valfrihet. Jag och min man köpte radhus för ett år sedan och nu har vi lånen bundna i fem år så jag vet inte hur vi ska ha det. som tur är finns en lägenhet tillgänglig i närheten på obestämd framtid.
  • Anonym (Snart skild)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-20 19:06:41 följande:

Hoppas ni får ett bra pris så att du får stor valfrihet. Jag och min man köpte radhus för ett år sedan och nu har vi lånen bundna i fem år så jag vet inte hur vi ska ha det. som tur är finns en lägenhet tillgänglig i närheten på obestämd framtid.

Marknaden är inte optimal just nu.... men det man köper är ju också lägre i pris än för något år sen.

Ska någon av er ta över? Sälja med låsta lån låter ju lite dyrt...
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-07-20 19:10:13 följande:

Marknaden är inte optimal just nu.... men det man köper är ju också lägre i pris än för något år sen.

Ska någon av er ta över? Sälja med låsta lån låter ju lite dyrt...

Om du inte vill ha huset är det ju ändå bästa antagligen.

Nej, det går inte. Särskilt som vi skulle sälja med förlust. Jag tror kanske att jag ska bo kvar och att min pappa får stå som medlåntagare. Väldigt stort lån och jag kommer bli en kyrkråtta.
  • Anonym (Elina)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-20 15:12:17 följande:

Vad har du för plan?

När jag hade lugnat ner mig så började jag att tänka. Hmm, 52 år.. vad ska jag göra med mitt liv, tänkte jag.

Så jag bestämde mig för att jag och min hund ska flytta till en annan stad, börja om ett helt nytt liv, börja träna med hunden, utforska staden och leta smultronställen med min hund. Jag har all tid i världen när jag inte behöver tänka på nån annan än mig själv. Och hunden förstås. Ett helt nytt liv:) Det är inte helt ospännande skulle Kaj Pollak ha sagt :)) jag letar lägenhet för fullt men det är inte helt lätt. Men jag ger inte upp:) inte i första taget:)))
Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa