• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-12 17:33:29 följande:

Nej men det kanske är max vad jag orkar. Egentligen skulle nog 5-6 timmar 2-3 dagar fungera också. Men inte mera. Dock inte fler dagar.

Om sjukreglerna för en arbetsplats ser ut så att man måste vara där varje dag skulle nog till och med 4 tim vara för mycket. Fast jag vet inte. Heltid kommer nog i alla fall inte fungera just nu.

Jag tycker att det låter skitbra att du jobbar i din takt! :)
    Anonym (J) skrev 2018-09-12 17:40:56 följande:

Jag tycker att det låter skitbra att du jobbar i din takt! :)

Jag jobbar i samma hastighet som alla andra dock är jag där färre tim. Det är skillnad på det. Att jobba i lägre takt är för mig att man utför själva arbetsuppgifterna långsammare än andra men det gör jag inte.

Nu har jag jobbat mån, ons, tors denna vecka. Natten mellan tors och fredag sov jag i 14 timmar och skulle faktiskt kunna ha sovit i två timmar till. Natten till idag lörd. sov jag 12 timmar och det är första gången på hela vecka som jag är utvilad och riktigt pigg.

• Anonym (X)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-15 20:32:55 följande:

Nu har jag jobbat mån, ons, tors denna vecka. Natten mellan tors och fredag sov jag i 14 timmar och skulle faktiskt kunna ha sovit i två timmar till. Natten till idag lörd. sov jag 12 timmar och det är första gången på hela vecka som jag är utvilad och riktigt pigg.

Vad är det som gör att du aldrig haft ett jobb och arbetstränar nu?

Nu är jag inne på tredje veckan med arbete. Är konstant trött, sover bara sju-åtta timmar nätterna före arbetet. Natten efter ligger jag i sängen i 15 timmar och sover oroligt av och till.

Är aldrig riktigt helt utvilad någon dag alls typ. Tappar i muskelmassa, känner mig svimfärdig på gymmet. Är konstant hungrig. Tappar hår osv.

Funderar på att bli sjukskriven helt kanske om jag ska fortsätta att må såhär. Detta kommer jag inte orka i längden i alla fall.

• neverpreggo

4 timmar kan vara för mycket med din bakgrund att starta med. Skulle testa att minska tiden.

neverpreggo skrev 2018-09-24 23:04:11 följande:

4 timmar kan vara för mycket med din bakgrund att starta med. Skulle testa att minska tiden.

Tow2Mater skrev 2018-09-24 22:55:46 följande:

Det tar lite tid att bli van. Det ar alltid stressande att borja nytt jobb.

Det är inte jobbet jag blir trött av utan det är att jag får för lite sömn som gör mig trött. Mellan 20-40% mindre sömn än jag behöver får jag oftast under natt innan jag ska upp och jobba. Sover alltså mellan 60-80% av dagsbehovet dessa nätter.
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-25 20:03:51 följande:

Det är inte jobbet jag blir trött av utan det är att jag får för lite sömn som gör mig trött. Mellan 20-40% mindre sömn än jag behöver får jag oftast under natt innan jag ska upp och jobba. Sover alltså mellan 60-80% av dagsbehovet dessa nätter.

Gå och lägg dig tidigare då?
Svar på tråden Krav komvux CSN