• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
  • Anonym (J)
    Anonym (X) skrev 2018-09-07 16:36:46 följande:
    Vilka jobb tänker du dig skulle öppna sig efter att ha läst in gymnasiet på Komvux?
    Förstår hur du resonerar.. En gymnasieexamen ger inte mycket i sig såvida man inte pluggat yrkeslinje eller pluggat upp en kompetens. Men samtidigt så måste TS börja någonstans och det stämmer det hen säger - utan att ha gått gymnasiet kommer man inte långt.
    Anonym (J) skrev 2018-09-07 20:31:24 följande:
    Förstår hur du resonerar.. En gymnasieexamen ger inte mycket i sig såvida man inte pluggat yrkeslinje eller pluggat upp en kompetens. Men samtidigt så måste TS börja någonstans och det stämmer det hen säger - utan att ha gått gymnasiet kommer man inte långt.
    Och utan en gymnasieutbildning blir det svårare att plugga på högre nivå.
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-07 21:28:46 följande:
    Och utan en gymnasieutbildning blir det svårare att plugga på högre nivå.
    Ja, det är i princip omöjligt. :) Men om man har tur kan man klättra ändå.. Men utbildning är viktigt för nästan alla arbetsgivare.
    Anonym (J) skrev 2018-09-07 22:13:47 följande:
    Ja, det är i princip omöjligt. :) Men om man har tur kan man klättra ändå.. Men utbildning är viktigt för nästan alla arbetsgivare.
    Ja och därav vill jag börja studera.
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-07 23:37:25 följande:
    Ja och därav vill jag börja studera.
    Då låter det ju som att du redan valt! Iväg till Komvux med dig! :)
    Anonym (J) skrev 2018-09-07 23:42:30 följande:
    Då låter det ju som att du redan valt! Iväg till Komvux med dig! :)
    Ja men jag måste ju vet att jag kommer att klara av att studera och även veta att jag kommer att ha inkomst under tiden. Samt även veta vilken utbildning jag vill börja. Om jag ska köra distans, icke distans, flexibel osv.
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 01:00:23 följande:
    Ja men jag måste ju vet att jag kommer att klara av att studera och även veta att jag kommer att ha inkomst under tiden. Samt även veta vilken utbildning jag vill börja. Om jag ska köra distans, icke distans, flexibel osv.
    Jag har ju bett dig att ringa Komvux i din stad! Boka ett möte med SYV.
    Anonym (J) skrev 2018-09-08 01:08:24 följande:

Jag har ju bett dig att ringa Komvux i din stad! Boka ett möte med SYV.

Jag har redan träffat henne förra veckan.vi pratade mest om vad Komvux här i kommunen har att erbjuda.

Dessutom kan ju hon omöjligt svara på om jag kommer klara av en viss utbildning eller ej samt vilken utbildning som passar mig. Hon kan inte heller veta om jag bör välja distans, icke distans, flex osv.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 09:54:10 följande:

Jag har redan träffat henne förra veckan.vi pratade mest om vad Komvux här i kommunen har att erbjuda.

Dessutom kan ju hon omöjligt svara på om jag kommer klara av en viss utbildning eller ej samt vilken utbildning som passar mig. Hon kan inte heller veta om jag bör välja distans, icke distans, flex osv.

Nej, men hon kan berätta vilka kurser du behöver för examen och behörighet. Föreslå olika kursplaner. Vad olika studieformer innebär.

Ingen kan berätta för dig vad du bör välja och om du kommer klara dina studier.
  • Anonym (J)
    Kjell2 skrev 2018-09-08 10:04:53 följande:

Nej, men hon kan berätta vilka kurser du behöver för examen och behörighet. Föreslå olika kursplaner. Vad olika studieformer innebär.

Ingen kan berätta för dig vad du bör välja och om du kommer klara dina studier.

Svar på tråden Krav komvux CSN