• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
    Anonym (J) skrev 2018-09-25 21:45:24 följande:

Gå och lägg dig tidigare då?

Hinner inte i och med att jag kommer hem strax efter 15. Är hemma en liten stund och går sedan till gymmet. Är på gymmet mellan 16-18. Åter hemma igen vid 18.30 eller 19 beroende på om jag måste förbi affären kan även hända att jag är hemma vid 19.30. Sen laga mat, äta duscha fixa matlåda och vila ut framför tv:n då är klockan kanske 23 när jag kommer i säng.

Kanske får jag börja ta bussen istället för att gå 15-20 min till gymmet och sedan bussen hem igen. I vilket fall som helst känner jag mig både konstant trött och mycket stressad. En dag var jag även tvungen att boka tvättstugan efter jobbet. Detta eftersom att det inte fanns tid den dagen jag var ledig.
  • Anonym (X)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-25 23:27:34 följande:
    Hinner inte i och med att jag kommer hem strax efter 15. Är hemma en liten stund och går sedan till gymmet. Är på gymmet mellan 16-18. Åter hemma igen vid 18.30 eller 19 beroende på om jag måste förbi affären kan även hända att jag är hemma vid 19.30. Sen laga mat, äta duscha fixa matlåda och vila ut framför tv:n då är klockan kanske 23 när jag kommer i säng.

Kanske får jag börja ta bussen istället för att gå 15-20 min till gymmet och sedan bussen hem igen. I vilket fall som helst känner jag mig både konstant trött och mycket stressad. En dag var jag även tvungen att boka tvättstugan efter jobbet. Detta eftersom att det inte fanns tid den dagen jag var ledig.
    Du får träna de dagar du inte jobbar.
  • Anonym (J)

Då får du trappa ner på gymmandet.
  • FuckGoggleAskMe

Du kommer hem runt 15hrs, då borde du väl hinna plugga, äta etc (kanske inte träna var dag) vad är problemet? Träna och titta TV är lyx om man studerar.

Anonym (X) skrev 2018-09-25 23:31:38 följande:

Du får träna de dagar du inte jobbar.

Hinner inte i och med att jag måste städa (dammsuga, damma, torka golv), tvätta tvättstuga (tre tim), handdiska (40-60 min, saknar diskmaskin).

Dock gör jag inte allt detta samma dag men ändå.

Om vi säger att jag skulle vakna kl 10. Då måste jag typ laga lunchen på en gång i och med att jag äter vid 11-12 och att det kan ta mellan 30-60 min att laga mat. Sen duscha osv. Färdig vid 13. Tvättstugan är kl 15 och färdig vid 18. Under tiden måste jag laga matlåda eller städa. Kanske måste jag även handla mellan 13-15. Inte en enda stund att sitta förutom vid måltiderna. Kl 18. Måste jag hänga tvätt och diska om jag inte väljer att samla flera dagar och diska en annan dag. Jag vill även få tid till att kolla datorn minst 30-45 min och uppdatera mig om allt som hänt både i världen, i min mejl, på Facebook osv. Detta gör mig avslappnad och jag blir avkopplad av att alla framför datorn.

Men om jag har lagt mig kl. 23 och natten innan sovit för lite kommer jag nog sova längre och vakna kl 12 eller 13 på min lediga dag. Vaknar jag kl 13 så är jag nog inte färdig med maten förens kl 14 eller 15. Sen ska jag tvätta och duscha, klar kl 18 med tvättstugan. Kanske dags att äta något igen. Sen iväg till affären vilket tar 60 min i och med att jag har 15 min promenad dit och hem tar det 20 min när jag har kassar att bära. Hemma typ 19-19.15 kanske. Då blir det slappa framför datorn/tv samt äta något igen. Då är kl. 21 kanske och sen duscha igen innan sängen. Vips är klockan 23.

Hur skulle du/ni ha lagt upp veckan? Ibland måste man också handla kläder, klippa sig osv. Var, när och hur ska man hinna?
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-26 00:07:09 följande:

Hinner inte i och med att jag måste städa (dammsuga, damma, torka golv), tvätta tvättstuga (tre tim), handdiska (40-60 min, saknar diskmaskin).

Dock gör jag inte allt detta samma dag men ändå.

Om vi säger att jag skulle vakna kl 10. Då måste jag typ laga lunchen på en gång i och med att jag äter vid 11-12 och att det kan ta mellan 30-60 min att laga mat. Sen duscha osv. Färdig vid 13. Tvättstugan är kl 15 och färdig vid 18. Under tiden måste jag laga matlåda eller städa. Kanske måste jag även handla mellan 13-15. Inte en enda stund att sitta förutom vid måltiderna. Kl 18. Måste jag hänga tvätt och diska om jag inte väljer att samla flera dagar och diska en annan dag. Jag vill även få tid till att kolla datorn minst 30-45 min och uppdatera mig om allt som hänt både i världen, i min mejl, på Facebook osv. Detta gör mig avslappnad och jag blir avkopplad av att alla framför datorn.

Men om jag har lagt mig kl. 23 och natten innan sovit för lite kommer jag nog sova längre och vakna kl 12 eller 13 på min lediga dag. Vaknar jag kl 13 så är jag nog inte färdig med maten förens kl 14 eller 15. Sen ska jag tvätta och duscha, klar kl 18 med tvättstugan. Kanske dags att äta något igen. Sen iväg till affären vilket tar 60 min i och med att jag har 15 min promenad dit och hem tar det 20 min när jag har kassar att bära. Hemma typ 19-19.15 kanske. Då blir det slappa framför datorn/tv samt äta något igen. Då är kl. 21 kanske och sen duscha igen innan sängen. Vips är klockan 23.

Hur skulle du/ni ha lagt upp veckan? Ibland måste man också handla kläder, klippa sig osv. Var, när och hur ska man hinna?

Du får nog lära dig att prioritera.. Du jobbar knappt och har extremt höga krav på sömn?
  • Tow2Mater
    Men alltså det samma gäller ju oss med 'normalt' sömnbehov, inte hinner vi allt det där heller om vi ska kunna sova det vi behöver! Tycker du blivit himla bortskämd på dina bidrag. Träna mindre helt enkelt! och skippa tvn!
    Anonym (J) skrev 2018-09-26 00:18:27 följande:

Du får nog lära dig att prioritera.. Du jobbar knappt och har extremt höga krav på sömn?

Ja men de flesta vuxna behöver nog sova 8 tim för att bli helt utvilad. Om det då ska tvingas dra ner sitt sovande med samma procent som mig så skulle det innebära typ 5 timmars sömn varje natt när det ska upp och jobba.

Fem timmars sömn skulle nog ingen må bra utav. För mig blir det då damm effekt av 7 timmars nattsömn.
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-26 00:32:07 följande:

Ja men de flesta vuxna behöver nog sova 8 tim för att bli helt utvilad. Om det då ska tvingas dra ner sitt sovande med samma procent som mig så skulle det innebära typ 5 timmars sömn varje natt när det ska upp och jobba.

Fem timmars sömn skulle nog ingen må bra utav. För mig blir det då damm effekt av 7 timmars nattsömn.

För mig blir det då samma effekt av 7 timmars nattsömn.
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-26 00:32:07 följande:

Hur kommer detta sig att du är så annorlunda mot alla andra som klarar sig på 8 timmar och ser till att verkligen få dessa timmar innan jobb och skola m.m? Om du behöver sömn måste du väl se till att få den? Som vi alla andra? Du börjar ju äntligen komma på fötter och ska inte slänga den möjligheten åt skogen nu när du äntligen fått ett arbete med ett extremt slappt schema. I livet får man prioritera och det får du vänja dig vid och anpassa dig därefter. Man kan inte göra allt man vill och det man kan göra kanske inte går att göra så snabbt man vill eller exakt när man vill. Prioritera.
Svar på tråden Krav komvux CSN