• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
  • Tow2Mater
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 09:54:10 följande:
    Dessutom kan ju hon omöjligt svara på om jag kommer klara av en viss utbildning eller ej samt vilken utbildning som passar mig. Hon kan inte heller veta om jag bör välja distans, icke distans, flex osv.

Hur menar du vi ska kunna det då??

Du måste ju bara 'slänga dig ut' i livet och prova, det har mycket att erbjuda, om man inte bara av feghet vill fortsätta leva i sin skyddade sjukbidragsvärld. Det finns ingen optimal lösning, men det finns flera bra lösnngar, och funkar inte den man provar först kan man prova en annan.

Tow2Mater skrev 2018-09-08 15:11:23 följande:

Hur menar du vi ska kunna det då??

Du måste ju bara 'slänga dig ut' i livet och prova, det har mycket att erbjuda, om man inte bara av feghet vill fortsätta leva i sin skyddade sjukbidragsvärld. Det finns ingen optimal lösning, men det finns flera bra lösnngar, och funkar inte den man provar först kan man prova en annan.

Jag har aldrig trott eller bett någon berömma vad jag klarar eller inte klarar av. Detta kan man bara få reda på genom att prova.

Men hade jag varit 5-10 år yngre så hade jag vågat hoppa på mera saker jag är osäker på. Nu har jag mindre tid framför mig till att misslyckas och börja om/byta. Därav känns det så mycket viktigare att det blir rätt från start därför försaker jag också ta reda på så mycket jag bara kan innan.
  • Anonym (X)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 09:54:10 följande:

Jag har redan träffat henne förra veckan.vi pratade mest om vad Komvux här i kommunen har att erbjuda.

Dessutom kan ju hon omöjligt svara på om jag kommer klara av en viss utbildning eller ej samt vilken utbildning som passar mig. Hon kan inte heller veta om jag bör välja distans, icke distans, flex osv.

Är den här oförmågan att fatta beslut något som märks i övriga saker också?
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 15:28:28 följande:

Jag har aldrig trott eller bett någon berömma vad jag klarar eller inte klarar av. Detta kan man bara få reda på genom att prova.

Men hade jag varit 5-10 år yngre så hade jag vågat hoppa på mera saker jag är osäker på. Nu har jag mindre tid framför mig till att misslyckas och börja om/byta. Därav känns det så mycket viktigare att det blir rätt från start därför försaker jag också ta reda på så mycket jag bara kan innan.

Du har i grunden två val.

1) Försök få jobb så du kan försörja dig. Går inte det, börja plugga

2) Läs in gymnasiet. När det är klart kan du ta nytt beslut, plugga vidare eller sök jobb. Här har du sen lite olika underalternativ, heltid/deltid, distans/på skola /folkhögskola.

Börja med att välja jobb eller gymnasiet, vad väljer du?
    Kjell2 skrev 2018-09-08 16:58:21 följande:

Du har i grunden två val.

1) Försök få jobb så du kan försörja dig. Går inte det, börja plugga

2) Läs in gymnasiet. När det är klart kan du ta nytt beslut, plugga vidare eller sök jobb. Här har du sen lite olika underalternativ, heltid/deltid, distans/på skola /folkhögskola.

Börja med att välja jobb eller gymnasiet, vad väljer du?

Så enkelt är det inte. Måste först veta vilken typ av inkomst jag kan få under studierna. Men om ekonomin är säkrad så väljer jag studier. Dock vet jag inte i vilken takt jag kommer att klara av att studera. Därav kan jag ju inte heller börja med heltid.
    Anonym (X) skrev 2018-09-08 16:23:07 följande:

Är den här oförmågan att fatta beslut något som märks i övriga saker också?

Varför skulle det vara det tänker du?
  • Anonym (X)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 17:28:15 följande:

Varför skulle det vara det tänker du?

För att du helt låst dig i den här frågan och startat föera trådar där du inte lyssnar på de konkreta råd du fått.

Därav min tolkning att det här är en problematik som spiller över på fler saker i din vardag, och kanske hänger ihop med varför du inte klarade skilan, eller varför du ine kan jobba.

Med andra ord kanske det är där du borde börja, med att hitta strategier och verktyg för att fungera.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 17:27:29 följande:

Så enkelt är det inte. Måste först veta vilken typ av inkomst jag kan få under studierna. Men om ekonomin är säkrad så väljer jag studier. Dock vet jag inte i vilken takt jag kommer att klara av att studera. Därav kan jag ju inte heller börja med heltid.

Precis på samma sätt som andra som pluggar, CSN. Pluggar du heltid får du tillräckligt. Pluggar du halvtid måste du jobba en del för att gå runt.

Inkomstfrågan är löst. Vad väljer du?
    Anonym (X) skrev 2018-09-08 17:31:05 följande:

För att du helt låst dig i den här frågan och startat föera trådar där du inte lyssnar på de konkreta råd du fått.

Därav min tolkning att det här är en problematik som spiller över på fler saker i din vardag, och kanske hänger ihop med varför du inte klarade skilan, eller varför du ine kan jobba.

Med andra ord kanske det är där du borde börja, med att hitta strategier och verktyg för att fungera.

All olika trådar i trådsrarten behandlat olika frågor rörande detta. Nya frågor har uppstått med tiden som trådarna/diskussionerna har pågått och jag har resonerat som så att det är bättre att ta dessa frågor separat i olika trådar. Detta dels bl. a. för att trådarna har blivit så långa.
    Anonym (X) skrev 2018-09-08 17:31:05 följande:

Alla olika trådar har i trådsrarten behandlat olika frågor rörande detta. Nya frågor har uppstått med tiden som trådarna/diskussionerna har pågått och jag har resonerat som så att det är bättre att ta dessa frågor separat i olika trådar. Detta dels bl. a. för att trådarna har blivit så långa.
Svar på tråden Krav komvux CSN