• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
    Kjell2 skrev 2018-09-08 17:39:53 följande:

Precis på samma sätt som andra som pluggar, CSN. Pluggar du heltid får du tillräckligt. Pluggar du halvtid måste du jobba en del för att gå runt.

Inkomstfrågan är löst. Vad väljer du?

Men om jag inte klarar av att plugga heltid hur tänker du då att jag ska klara av att plugga deltid och jobba samtidigt?

Sen har man rättigheter från samhället om man inte klarar av att plugga heltid och det är där jag måste kolla upp hur och var jg ska börja för att kunna få rätt till dessa rättigheter. Det finns studiestartsstöd, aktivitetsersättning vid förlängd skolgång osv.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 17:49:15 följande:

Men om jag inte klarar av att plugga heltid hur tänker du då att jag ska klara av att plugga deltid och jobba samtidigt?

Sen har man rättigheter från samhället om man inte klarar av att plugga heltid och det är där jag måste kolla upp hur och var jg ska börja för att kunna få rätt till dessa rättigheter. Det finns studiestartsstöd, aktivitetsersättning vid förlängd skolgång osv.

Du får väl testa att plugga heltid. De flesta klara det, även de med låga förkunskaper och länge sedan skolgång, och får tid och energi över. Varför skulle du inte klara det?

För att få extrastöd krävs vanligtvis läkarintyg och en massa trassel med fk och af. Vill du gå den vägen bör du redan nu börja fixa med läkarintyg, af och fk.
    Kjell2 skrev 2018-09-08 18:19:45 följande:
    Du får väl testa att plugga heltid. De flesta klara det, även de med låga förkunskaper och länge sedan skolgång, och får tid och energi över. Varför skulle du inte klara det?

För att få extrastöd krävs vanligtvis läkarintyg och en massa trassel med fk och af. Vill du gå den vägen bör du redan nu börja fixa med läkarintyg, af och fk.
    Jag har redan bokat in en läkartid men tyvärr hade de sin första lediga tid den 26 oktober.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 18:54:00 följande:
    Jag har redan bokat in en läkartid men tyvärr hade de sin första lediga tid den 26 oktober.
    Bara att avvakta då. Under tiden kan det vara bra att reda ut vad du behver läsa för kurser för att få allmän behörighet och gymnasieexamen.

Du kan också börja söka jobb för att se ditt värde på arbetsmarknaden. Är det tvärstopp blir det svårt att kombinera studier med jobb.

Kjell2 skrev 2018-09-08 18:56:14 följande:
    Bara att avvakta då. Under tiden kan det vara bra att reda ut vad du behver läsa för kurser för att få allmän behörighet och gymnasieexamen.

Du kan också börja söka jobb för att se ditt värde på arbetsmarknaden. Är det tvärstopp blir det svårt att kombinera studier med jobb.
    Fast extra jobb kanske är lättare att få än heltidsjobb? Dessutom är tanken att jag ska få någon typ av lönebidragsanställning senare under nästa år.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 19:17:39 följande:
    Fast extra jobb kanske är lättare att få än heltidsjobb? Dessutom är tanken att jag ska få någon typ av lönebidragsanställning senare under nästa år.
    Testa och sök extrajobbb nu.

Så vad väljer du lönebidragsjobb eller studier?

Kjell2 skrev 2018-09-08 19:20:46 följande:

Testa och sök extrajobbb nu.

Så vad väljer du lönebidragsjobb eller studier?

Men får jag ett arbete blir det kanske lättare att få jobba extra där samtidigt som jag studerar om jag nu skulle orka det.
  • Anonym (X)

Vad har du jobbat med tidigare? Har du jobbat heltid, och hur många är har du gjort det?

Är det nåt du kan få timmar på för att hjälpa upp ekonomin?

Anonym (X) skrev 2018-09-08 21:00:39 följande:

Vad har du jobbat med tidigare? Har du jobbat heltid, och hur många är har du gjort det?

Är det nåt du kan få timmar på för att hjälpa upp ekonomin?

Jag har aldrig jobbat tidigare det är det som är problemet.
  • Anonym (X)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 23:52:58 följande:
    Jag har aldrig jobbat tidigare det är det som är problemet.
    Ajdå, tänkte att det kanske fanns några kontakter att utnyttja för deltid...
    Varför har du aldrig jobbat? Att varken ha jobbat eller pluggat när man är nästan 30 är ju lite ovanligt.
Svar på tråden Krav komvux CSN