• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
    Kjell2 skrev 2018-09-26 11:38:08 följande:

Då får du bite ihop till dess. Kanske prioritera om lite kring TV, datortid,  träning och städ.

vill gärna kunna dammsuga och städa toan en gång/veckan i alla fall.
  • Anonym (X)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-26 12:15:42 följande:
    Ja, men du har ju 4 dagar i veckan när du inte jobbar, så det kan ju inte vara omöjligt att få ihop.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-26 12:15:42 följande:

Ditt val hur du prioriterar, sömn, träning, städ, tv, dator.
  • Anonym (X)

Planera bättre så att du inte behöver städa, handla och laga mat samma dag, välj vilka dagar du kan träna, och träna kanske kortare tid.
    Du, precis som alla andra, måste anpassa dig efter dina begränsningar, och inte bara efter vad du vill göra.

Anonym (X) skrev 2018-09-26 12:22:36 följande:

Planera bättre så att du inte behöver städa, handla och laga mat samma dag, välj vilka dagar du kan träna, och träna kanske kortare tid.

Du, precis som alla andra, måste anpassa dig efter dina begränsningar, och inte bara efter vad du vill göra.

Ja men jag kommer ha svårt att få ner sömnbehovet som är på 10-12 timmar. Oftast brukar inte de flesta ha så stort sömnbehov.
  • Anonym (X)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-26 14:25:54 följande:

Ja men jag kommer ha svårt att få ner sömnbehovet som är på 10-12 timmar. Oftast brukar inte de flesta ha så stort sömnbehov.

Nej, men du måste fortfarande prioritera. Det är inte rimligt att välja bort jobb för att du vill vara iväg från 16-19 för träning.
  • Anonym (J)
    Anonym (X) skrev 2018-09-26 14:33:31 följande:

Nej, men du måste fortfarande prioritera. Det är inte rimligt att välja bort jobb för att du vill vara iväg från 16-19 för träning.

• Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-26 14:25:54 följande:

Det finns 168 timmar på en vecka. Sover du tolv per dygn blir det 84 vakna timmar. Jobbar du 3 pass om 4 timmar plus en timmes restid så är det 69 timmar vaken fri tid kvar per vecka. Det är i snitt nästan tio timmar per dag.

Sen väljer du själv hur du lägger den tid på träning, städ, mat, TV, datorer. Du borde inte ha några problem att få ihop dina aktiviteter trots att du sover 12 timmar per dygn.

Kjell2 skrev 2018-09-26 16:13:55 följande:

Det finns 168 timmar på en vecka. Sover du tolv per dygn blir det 84 vakna timmar. Jobbar du 3 pass om 4 timmar plus en timmes restid så är det 69 timmar vaken fri tid kvar per vecka. Det är i snitt nästan tio timmar per dag.

Sen väljer du själv hur du lägger den tid på träning, städ, mat, TV, datorer. Du borde inte ha några problem att få ihop dina aktiviteter trots att du sover 12 timmar per dygn.

Jo det stämmer ju det du räknar ut. Dock får jag fram att jag skulle få två timmar till övers på en hel vecka om jag gör allt som jag brukar under en vecka samtidig som jag ska jobba 12 timmar plus 3 timmars arbetsresa på en vecka. Dock är det inte så att det kommer att bli två timmar över varje dag i och med att det jag har att göra är olika mycket olika dagar osv.

Ny mat måste jag ju laga åtminstone varannan dag. Se kan jag ju spara och äta redan lagad mat vissa dagar. Dock har jag ingen plats att frysa ner några stora mängder mat i mitt lilla frysfack utan det blir till att laga nytt typ varannan dag. Om nu dessa timmar kommer att finnas.

Kanske får jag laga mat de dagar jag är ledig och laga så att det finns färdigt i kylen till arbetsdagarna typ.

• Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-26 20:26:10 följande:

Jo det stämmer ju det du räknar ut. Dock får jag fram att jag skulle få två timmar till övers på en hel vecka om jag gör allt som jag brukar under en vecka samtidig som jag ska jobba 12 timmar plus 3 timmars arbetsresa på en vecka. Dock är det inte så att det kommer att bli två timmar över varje dag i och med att det jag har att göra är olika mycket olika dagar osv.

Ny mat måste jag ju laga åtminstone varannan dag. Se kan jag ju spara och äta redan lagad mat vissa dagar. Dock har jag ingen plats att frysa ner några stora mängder mat i mitt lilla frysfack utan det blir till att laga nytt typ varannan dag. Om nu dessa timmar kommer att finnas.

Kanske får jag laga mat de dagar jag är ledig och laga så att det finns färdigt i kylen till arbetsdagarna typ.

Du prioriterar, tv, träning, dator, städ, mat mm. Du har 69 timmar att fördela.
Svar på tråden Krav komvux CSN