• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-09 20:49:51 följande:

Att det tar längre tid är jag väl medveten om. Det säger ju sig själv.

Nu har du en plan. Ta ett snack med syo och lägg upp en detaljplan.
  • Anonym (J)
    Kjell2 skrev 2018-09-09 20:51:21 följande:

Nu har du en plan. Ta ett snack med syo och lägg upp en detaljplan.

• Anonym (Betyg)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-09 20:33:59 följande:

Att det finns kriterier inom varje betyg det vet jag. Men även om reglerna inte är gjorda så att man sätter fallande betyg kanske det görs ändå, det var lite så jag menade.

Jisses vilken syn du har på lärare... tror du att de hittar på själva hur betygen ska sättas. Att de inte bryr sig om de regler som finns? När jag skriver under på en elevs betyg gör jag det på heder och samvete utefter de regler som finns uppsata,inte efter några hemma snickrade regler efter tycke å smak. Det är provocerande att du ens kan tro en sådan sak om legitimerade lärare!
    Kjell2 skrev 2018-09-12 08:40:18 följande:

TS.

Hur går det med praktiken?

Det går bra, varför skulle det inte gå bra. Dock kommer det ta någon vecka för kroppen att vänja sig vid att vakna och äta andra tider än det jag har gjort tidigare. Annars inga problem.

Men igår, tisdag då jag var ledig sov jag från 23-11 typ.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-12 10:09:25 följande:
    Det går bra, varför skulle det inte gå bra. Dock kommer det ta någon vecka för kroppen att vänja sig vid att vakna och äta andra tider än det jag har gjort tidigare. Annars inga problem.

Men igår, tisdag då jag var ledig sov jag från 23-11 typ.
    Ofta kan det blir en rejäl omställning att börja jobba med kollegor, schema, nya tider odyl. Kul att det går bra. Är det 40 timmar per vecka?

Kjell2 skrev 2018-09-12 10:16:59 följande:

Ofta kan det blir en rejäl omställning att börja jobba med kollegor, schema, nya tider odyl. Kul att det går bra. Är det 40 timmar per vecka?

Nej 4 tim mån, ons, tors.
    Kjell2 skrev 2018-09-12 10:16:59 följande:

Det är inte det som är mitt problem utan det är sömnen och återhämtningen som inte blir tillräcklig vid för många timmars arbete.
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-12 16:18:08 följande:
    Det är inte det som är mitt problem utan det är sömnen och återhämtningen som inte blir tillräcklig vid för många timmars arbete.
    Ja, men 12 timmar i veckan är inte alls mycket!! Hoppas det går bra för dig :D
    Anonym (J) skrev 2018-09-12 16:56:05 följande:

Ja, men 12 timmar i veckan är inte alls mycket!! Hoppas det går bra för dig :D

Nej men det kanske är max vad jag orkar. Egentligen skulle nog 5-6 timmar 2-3 dagar fungera också. Men inte mera. Dock inte fler dagar.

Om sjukreglerna för en arbetsplats ser ut så att man måste vara där varje dag skulle nog till och med 4 tim vara för mycket. Fast jag vet inte. Heltid kommer nog i alla fall inte fungera just nu.
Svar på tråden Krav komvux CSN