• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
  • Anonym (Mat)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-27 10:28:35 följande:

Hade jag haft plats så hade diskmaskin varit prio ett. Frys ska jag nog ev. köpa i alla fall. Dock är mina inkomster inte så höga.

Hur går det med maten ts? Har du följt råden du fått?
    neverpreggo skrev 2018-09-27 10:49:29 följande:

Mycket går att fynda begagnat eller helt enkelt få.

Ja men platsbristen är fortfarande ett faktum både vad gäller frys och diskmaskin.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-27 12:20:36 följande:
    Ja men platsbristen är fortfarande ett faktum både vad gäller frys och diskmaskin.
    Men hur tänker du lösa din livsituation? Vad är du beredd att göra för att nå ditt mål kring utbildning och vettigt jobb?

Du verkar extermt ovillig att göra några som helst anpassningar eller uppoffringar för att nå ditt du vill. Just nu jobbar du 12 timmar per vecka. Hur hade du tänkat att det skulle gå att jobb och plugga på halvtid eller till och med heltid?

Känns mest att du vill leva kvar i ditt nuvarande liv med träning, dator, TV och mycket tid i sängen.

Du måste välja själv!
  • Anonym (J)
    Kjell2 skrev 2018-09-27 12:24:31 följande:

Men hur tänker du lösa din livsituation? Vad är du beredd att göra för att nå ditt mål kring utbildning och vettigt jobb?

Du verkar extermt ovillig att göra några som helst anpassningar eller uppoffringar för att nå ditt du vill. Just nu jobbar du 12 timmar per vecka. Hur hade du tänkat att det skulle gå att jobb och plugga på halvtid eller till och med heltid?

Känns mest att du vill leva kvar i ditt nuvarande liv med träning, dator, TV och mycket tid i sängen.

Du måste välja själv!

• Anonym (X)
    Kjell2 skrev 2018-09-27 12:24:31 följande:

Du måste välja själv!

• Anonym (Prio?)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-27 08:18:57 följande:
    Det är bygga muskler jag vill först och främst ochinte träns kondition i första hand.

Vill du inte ännu hellre lägga din tid och energi på att jobba och försörja dig? Som det är nu verkar ditt gymmande stå i vägen för dina möjligheter att jobba. Är det verkligen rätt prioriterat? Tror du inte att tjejer tänder mer på en kille som kan jobba på riktigt än på en som har uppumpade muskler?
    Anonym (Prio?) skrev 2018-09-27 15:15:52 följande:

Vill du inte ännu hellre lägga din tid och energi på att jobba och försörja dig? Som det är nu verkar ditt gymmande stå i vägen för dina möjligheter att jobba. Är det verkligen rätt prioriterat? Tror du inte att tjejer tänder mer på en kille som kan jobba på riktigt än på en som har uppumpade muskler?
    Det jag vill är att ha ett fungerande liv, PUNKT.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-27 17:45:45 följande:

Och hur tänker du fixa det?
  • Anonym (X)

Hur, när du inte är villig att anpassa dig?
  • Anonym (Prio?)

Kan du tänka dig att dra ner på träningen om det är vad som krävs för att ditt liv ska fungera?
  • Anonym (Anonymous)

Grattis, TS! Under förutsättning aztt du lyckats jobba idag (och så klart alla dagar sen du fick denna arbetsträning) så har du nu i ditt snart 30-åriga liv lyckats skrapa ihop en arbetstid totalt som de flesta andra människor gör på en vecka!

Kämpa! Du klarar det! Sätt upp delmål, som att lyckas jobba ihop timmar motsvarande en normal arbetsmånad innan du fyller 40.

Svar på tråden Krav komvux CSN