• Anonym (Ma)

Adhd concerta

Hej har Adhd diagnos och för ca två veckor sen börjat med concerta först 18 mg, sen 36mg. Känner fort inte av nått särskilt alls, när började ni känna av effekten?

Har även en annan fråga undrar om ni blev påverkade med vikten? jag gick tyvärr upp 20 kg av antidepressiva medel innan de upptäckte min adhd diagnos har alltid varit smal annars..

Så min fråga kring concerta är gick ni ner? hur snabbt börja ni märka det.. SJÄLVKLART är mitt välmående viktigast, men mår samtidgt dåligt över alla extra kilo och vilket bara hade varit plus så klart om concerta hjälper till med detta.

Jag har inte ändrat något i mitt liv för viktuppgången.. och vad ja än gör går jag inte ner.

• Svar på tråden Adhd concerta
  • Anonym (Ma)
    Benny Retro skrev 2019-04-09 12:29:19 följande:
    Äter du andra mediciner?

Vad gör du vardagarna? Jobb, plugg, annat?

Det är väldigt märkligt att det inte ger effekt.
    Visst är det? känner det själv.. Jag jobbar heltid på förskola, bor tillsammans med min man och mina två små barn under 5 år båda två, så visst jag kanske är utbränd.. men något jag reagerat på är att innan älskade jag mitt arbete fast det är en tuff barngrupp och lite personal, men sen jag börja med medicinen är jag helt slutkörd! har inte samma energi på jobbet som innan..

Nej äter inga andra mediciner heller 
  • Anonym (Ma)
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-04-08 21:56:51 följande:

Kan det inte vara att du helt enkelt är utbränd?

Det har fan jag varit och varit på gränsen till i 15 år.

Även i denna stund. Hjärnan är slutkörd men idag blev allt lugnt i huvudet så jag känner att det finns en möjlighet att återhämta sig. Jag hoppas av hela mitt hjärta att jag kommer reagera på medicinen likadant i fortsättningen som jag gjorde idag.

Har haft svårare att umgås med mina barn ju tröttare jag blivit. Sista tiden har jag fått undvika dom mycket för att inte kollapsa. Idag har vi myst i trädgården och läst sagor tillsammans och allt har varit toppen. Är fortfarande sliten i huvudet så det är trögt men situationer jag aldrig hade klarat i vanliga fall har gått fint idag. Har inte kännt mig påverkad på något vis. Bara sjukt lugn och trygg.

Jag återkommer med deppinlägg imorgon när jag kollapsat med ångest och min lyckobubbla är spräckt :)

Mycket möjligt. Jag hoppas för din skull att du helt enkelt hittat rätt :) tror faktiskt det kan vara så för dig.
  • Anonym (Strulisen)

Hittat ett minus.

Det är ju det där med sömnen.

Kanske sov någon timme första natten.

Kände mig helt veck och gick runt och flåsade som en zombie dagen efter. Fortfarande lugnare i huvudet så jag var nöjd men veck. Nu 3e dagen klurar jag på om bästa feelingen har avtagit eller om det är att jag har mer att stressa upp mig för just idag samtidigt som jag kanske redan blivit lite bortskämd med att känna ett sånt lugn.

Fortfarande helnöjd i alla fall.

Känner mig lite dryg som skriver hur bra det går för mig här när det verkar gå segt för dig. Tänkte mest om Tova fortfarande är inne och läser som var nyfiken.

Du kanske kan prata med läkare och testa annan medicin igen? Kanske prata med en psykolog eller kurator som kan nysta i vad tröttheten beror på?

Det är inte så att du sovit dåligt av medicinen i början och att det tagit på krafterna? Eller ätit lite. Jag glömmer lätt att äta då hungern inte känns längre men tvingar mig för att det är bra för hjärnan. Sömn å mat var två långskott som du säkert redan tänkt på. Klurade bara lite :)

• Anonym (Ma)
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-04-10 12:17:39 följande:

Hittat ett minus.

Kände mig helt veck och gick runt och flåsade som en zombie dagen efter. Fortfarande lugnare i huvudet så jag var nöjd men veck. Nu 3e dagen klurar jag på om bästa feelingen har avtagit eller om det är att jag har mer att stressa upp mig för just idag samtidigt som jag kanske redan blivit lite bortskämd med att känna ett sånt lugn.

Känner mig lite dryg som skriver hur bra det går för mig här när det verkar gå segt för dig. Tänkte mest om Tova fortfarande är inne och läser som var nyfiken.

Du kanske kan prata med läkare och testa annan medicin igen? Kanske prata med en psykolog eller kurator som kan nysta i vad tröttheten beror på?

Det är inte så att du sovit dåligt av medicinen i början och att det tagit på krafterna? Eller ätit lite. Jag glömmer lätt att äta då hungern inte känns längre men tvingar mig för att det är bra för hjärnan. Sömn å mat var två långskott som du säkert redan tänkt på. Klurade bara lite :)

Okej ja där kan jag också berätta att jag till och med sover djupare på medicinen! jag har en klocka som mäter allt, och om jag jämför med innan, så var jag alltid i lättsömn, medans nu sover jag djupt, och kommer i rem.. ja drömmer också jätte mycket.. vilket ja tycker är konstigt? känns som ja har allt tvärtom :/  Nej men klart inte känn inte så,, det är bra att vi delar erfarenhet, vill ha svar på mina frågor men även att tråden ska kunna hjälpa andra. :) om ja svarar kort ibland är det endast för jag har småbarn och inte hinner skriva så långt alltid. jag har till o med provat att ta en tablett till vid cirka 15 för att se om de hjälper, jag tog en låg dos då så klart hade kvar sen upptrappningen. ja sov lika gott ändå och kände inte något mer då heller. 
  • Anonym (Strulisen)

Ok.

Har du läst om någon som upplevt samma sak som dig av medicinen? Det verkar ju vara så olika från person till person med de olika sorterna. Det är ju en sort som jag inte kommer ihåg namnet på som endel skriver är bäst men att man måste fixa någon slags licens för den.

Har klurat mycket sen jag fick min medicin. Om "vanligt" folk jämt har samma ro som jag har nu och sedan säger att alla föds med samma förutsättningar. Då lever de i en sjuk fantasibubbla och är helt efterblivna.

(eller också lever jag i bubbla nu och vaknar snart) :)

• Anonym (Tova)
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-04-10 12:17:39 följande:

Hittat ett minus.

Här e jag :) Märkligt, tråden ligger inte längre under mina favoriter...skumt! Tur jag kikade in här...

Låter ju kanon hittills för dig. Hur känns det idag?
  • Anonym (Tova)
    Anonym (Ma) skrev 2019-04-08 20:04:55 följande:

Vad skönt att de verkar gå bra för dig att du kommit igång. Nej tyvärr två veckor nu med elvanese , känner fort inget. Jag märker på jobb där jag varit riktigt aktiv , jag har ingen ork mer.. ja känner mig nog trögare och mer förvirrad än innan är det ens möjligt?? börjar bli riktigt trött på de.. har inte hunnit äta medicin så länge.. men eftersom jag varit deppig innan och väntat i över 2 år på utredningen så är ja fan ta mig trött på de..

Är det någon som vet om man möjligtvis kan eller ska kombinera med antidepressiv medicin? jag vill inget annat än att må bra.  men mitt ork börjar helt ärligt ta slut.. 

Va segt för dig att du inte får önskad effekt av medicinen.... du kanske behöver öka dosen?
  • Anonym (Strulisen)
    Anonym (Tova) skrev 2019-04-11 21:18:23 följande:

Här e jag :) Märkligt, tråden ligger inte längre under mina favoriter...skumt! Tur jag kikade in här...

Låter ju kanon hittills för dig. Hur känns det idag?

Tjena!

Igår eftermiddag måste jag säga att jag faktiskt var lite speedad i huvudet igen. Kändes lite tråkigt då allt varit overkligt bra tidigare. Men det är ju absolut ingen katastrof. Kanske vant mig lite vid substansen bara. Har blivit sjukt bortskämd hittills.

Tänkte på dig som var lika orolig som mig angående att ångesten skulle bli mycket värre av medicinen. Min är fan helt bortblåst! Om jag jämför mitt liv före och efter elvanse inser jag att jag tidigare bränt 70% energi på att vara speedad, rastlös, ångest starka känslor osv och 40% på det som är viktigt. 70+40=110%=utbränd.

Nu när allt känns lugnare och man inte bränner de onödiga 70% borde man ju kunna spara på sig energi och få ett finfint liv.

Tror min allt eller inget sida tonat ner lite med. Känns sunt. Torrt vardagsexempel: ska ett rum städas ska hela kunna göras perfekt utan avbrott. Ser jag att inte den tiden finns skiter jag ofta i det helt. Nu kan jag tänka: jag dammar av och plockar lite saker så länge så kan jag dammsuga nästa gång jag har tid över. Sen gör jag det. Låter kanske töntigt men förenklar och får vardagen att flyta på mycket bättre. (tiden att göra klart saker i streck finns ju sällan när man har barn).

Blir inte lika stressad av barnbråk eller tjat heller.

Får se hur det fortsätter. Blir intressant att se om det blir speed i hjärnan i eftermiddag med. I sådana fall kanske det är att medicinen går ur och bör justeras. Vad vet jag.

Skulle du göra utredning Tova?
  • Anonym (Tova)
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-04-12 08:40:33 följande:

Tjena!

Igår eftermiddag måste jag säga att jag faktiskt var lite speedad i huvudet igen. Kändes lite tråkigt då allt varit overkligt bra tidigare. Men det är ju absolut ingen katastrof. Kanske vant mig lite vid substansen bara. Har blivit sjukt bortskämd hittills.

Tänkte på dig som var lika orolig som mig angående att ångesten skulle bli mycket värre av medicinen. Min är fan helt bortblåst! Om jag jämför mitt liv före och efter elvanse inser jag att jag tidigare bränt 70% energi på att vara speedad, rastlös, ångest starka känslor osv och 40% på det som är viktigt. 70+40=110%=utbränd.

Nu när allt känns lugnare och man inte bränner de onödiga 70% borde man ju kunna spara på sig energi och få ett finfint liv.

Tror min allt eller inget sida tonat ner lite med. Känns sunt. Torrt vardagsexempel: ska ett rum städas ska hela kunna göras perfekt utan avbrott. Ser jag att inte den tiden finns skiter jag ofta i det helt. Nu kan jag tänka: jag dammar av och plockar lite saker så länge så kan jag dammsuga nästa gång jag har tid över. Sen gör jag det. Låter kanske töntigt men förenklar och får vardagen att flyta på mycket bättre. (tiden att göra klart saker i streck finns ju sällan när man har barn).

Blir inte lika stressad av barnbråk eller tjat heller.

Får se hur det fortsätter. Blir intressant att se om det blir speed i hjärnan i eftermiddag med. I sådana fall kanske det är att medicinen går ur och bör justeras. Vad vet jag.

Skulle du göra utredning Tova?

Ok, tack...att du delar med dig. Intressant att ta del av dina upplevelser :)

Intressant att du upplever att ångesten försvinner. Kan du berätta lite mer om det...?

Hur stor dos tar du? Ska du höja inom kort? Några biverkningar? Kände du effekt typ direkt? Kan du känna när den går ur kroppen? Hur är sömnen?

Japp, snart utredning...gjort en första screening hos min läkare. Men helt ärligt...så tror jag inte jag har adhd. Det jag främst lider av är ångest. Och det sägs ju att medicinerna kan ge ångest så därför undrar jag nu om jag ens vill utredas.

Jag har provat varenda antidepp mm mot min ångest och inget hjälper...vad är det eg jag lider av liksom om inga av dessa meds hjälper. Trodde ett tag att kanske adhd-medicin skulle kunna hjälpa men vet ej... vet ingeting just nu känns det som.... så trött på att prova mediciner med massa biverkningar och utan effekt :( Som sagt, är tveksam till om jag har adhd. Jag vet att jag har många av dragen och personlighetsmässigt ligger åt det hållet.. men men.
  • Anonym (Strulisen)
    Anonym (Tova) skrev 2019-04-12 09:41:18 följande:

Ok, tack...att du delar med dig. Intressant att ta del av dina upplevelser :)

Intressant att du upplever att ångesten försvinner. Kan du berätta lite mer om det...?

Hur stor dos tar du? Ska du höja inom kort? Några biverkningar? Kände du effekt typ direkt? Kan du känna när den går ur kroppen? Hur är sömnen?

Japp, snart utredning...gjort en första screening hos min läkare. Men helt ärligt...så tror jag inte jag har adhd. Det jag främst lider av är ångest. Och det sägs ju att medicinerna kan ge ångest så därför undrar jag nu om jag ens vill utredas.

Jag har provat varenda antidepp mm mot min ångest och inget hjälper...vad är det eg jag lider av liksom om inga av dessa meds hjälper. Trodde ett tag att kanske adhd-medicin skulle kunna hjälpa men vet ej... vet ingeting just nu känns det som.... så trött på att prova mediciner med massa biverkningar och utan effekt :( Som sagt, är tveksam till om jag har adhd. Jag vet att jag har många av dragen och personlighetsmässigt ligger åt det hållet.. men men.

Jag har ofta massa oro och ångest för alla möjliga saker. Ibland har jag skitstark utan att jag ens vet varför. Mår bara helt kasst. Hade jag inte familj och barn skulle jag ta vilken drog eller vad som helst för att slippa den för stunden när den är som starkast. Men nu har jag familjen och vet att det går över så jag härdar ut.

Jag upplever att medicinen dämpar ner den sjukt mycket. Så gott som helt. Jag kan känna lite oro långt inombords ibland men det är så lite att jag glömmer att ens tänka på det. Känns som en befrielse! Det är nog inte ultimat att börja med medicinen nu när jag är utmattad och har haft superångest men jag chansade och gjorde det ändå för jag var rädd för ännu längre väntetid. I nuläget känns det som jag chansade helt rätt.

Sömnen är svår att bedöma. Har ju haft svårt att sova innan jag började med medicinen. Fick nåt sömnhormon utskrivet samtidigt som elvanse. Första natten sov jag inget ändå. Andra natten vaknade jag typ kl 3. De två sista nätterna har jag sovit vanligt (fast med sömnmedicinen). Ska testa utan om några dagar.

Annars är väl lite huvudvärk och minskad aptit de biverkningar jag känt. Har blivit mindre med tiden. Igår kväll mofflade jag t.o.m lite chips.

Märker hittills inte när den går ur kroppen. Läste att man kan få ångest då men har inte känt något.
Svar på tråden Adhd concerta