• Anonym (Ma)

Adhd concerta

Hej har Adhd diagnos och för ca två veckor sen börjat med concerta först 18 mg, sen 36mg. Känner fort inte av nått särskilt alls, när började ni känna av effekten?

Har även en annan fråga undrar om ni blev påverkade med vikten? jag gick tyvärr upp 20 kg av antidepressiva medel innan de upptäckte min adhd diagnos har alltid varit smal annars..

Så min fråga kring concerta är gick ni ner? hur snabbt börja ni märka det.. SJÄLVKLART är mitt välmående viktigast, men mår samtidgt dåligt över alla extra kilo och vilket bara hade varit plus så klart om concerta hjälper till med detta.

Jag har inte ändrat något i mitt liv för viktuppgången.. och vad ja än gör går jag inte ner.

• Svar på tråden Adhd concerta
  • Anonym (Tova)
    Anonym (54mg) skrev 2019-03-04 13:27:30 följande:

Hur upplever du din adhd? Har du svårt med konsentrationen?

Ja...kan absolut inte kolla film. Går inte att koncentrera sig på handlingen. Min hjärna går på högvarv och istället blir det att jag tänker på alla tankar som ploppar upp i huvudet och tittar inte alls på filmen.... antar att det är koncentrations-problem?

Har även svårt med intryck, ljud och ljuskänslig...känns som jag distraheras av allt.

Likaså väldigt rastlös av mig...

Lite dessa grejer som jag har och misstänker adhd. Och undrar om medicin kanske kan hjälpa mot detta.
  • Anonym (54mg)

Då har du samma som jag då, känner igen mig i de du beskrev. Jag vet precis hur du har det, och jobbigt som attan är det. Min utredning gick ganska snabbt, men min äldsta dotter 18 år har samma problem och hon har en väntetid på 6 månader. Hon går på gymnasiet och hänger inte med på alls nästan på lektionerna tyvärr.

• Anonym (Tova)
    Anonym (54mg) skrev 2019-03-04 13:46:17 följande:

Då har du samma som jag då, känner igen mig i de du beskrev. Jag vet precis hur du har det, och jobbigt som attan är det. Min utredning gick ganska snabbt, men min äldsta dotter 18 år har samma problem och hon har en väntetid på 6 månader. Hon går på gymnasiet och hänger inte med på alls nästan på lektionerna tyvärr.

Problemet är att jag har mkt ångest också och hört att man kan få det av medicinerna... så e lite rädd för det.
  • Anonym (54mg)

Jag har inga större problem med ångesten nu sen jag började med Concertan, annars har jag haft stora problem med ångest och depression i nästan hela mitt liv. Var bara 5 år när jag började oroa mig för allt. Min mamma har berättat mycke om det. Men den jäkla ångesten vill gärna försöka ställa till det ????. Jag stöttar dig gärna med att försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Kram på dig

• Anonym (Tova)
    Anonym (54mg) skrev 2019-03-04 14:11:11 följande:

Jag har inga större problem med ångesten nu sen jag började med Concertan, annars har jag haft stora problem med ångest och depression i nästan hela mitt liv. Var bara 5 år när jag började oroa mig för allt. Min mamma har berättat mycke om det. Men den jäkla ångesten vill gärna försöka ställa till det ????. Jag stöttar dig gärna med att försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Kram på dig

Tack vad söt du e <3

Så du upplever ingen ökad ångest av medicinen? Jag e typ livrädd att de kanske inte vill ge medicin om man har ångest då det tydligen kan vara en biverkan att få ångest av medicinen... upplever du kanske att du till och med fått nån minskad ångest av medicinen?
  • Anonym (54mg)

Ja ångesten har lugnat ner sig, men det händer att fanskapet gör sig påmind denna årstiden när det är regn och slask och sånt där. På sommaren kör jag mycket motorcykel, har gjort sedan jag var 16 år. Det är mycket bra medicin mot ångest kom jag på redan då.

• Anonym (Tova)
    Anonym (54mg) skrev 2019-03-04 14:33:53 följande:

Ja ångesten har lugnat ner sig, men det händer att fanskapet gör sig påmind denna årstiden när det är regn och slask och sånt där. På sommaren kör jag mycket motorcykel, har gjort sedan jag var 16 år. Det är mycket bra medicin mot ångest kom jag på redan då.

Ok.. ja, denna årstiden är ju inte den roligaste så att säga.

Har du ätit concerta länge?
  • Anonym (54mg)

Hmm två år i Maj någon gång tror jag att det är ???? jag drack rätt så mycke öl och sprit i yngre dar, för att jag trivdes bättre med livet då. Men det är ju inte så hållbart i längden. Så gör inget sådant.

• Anonym (Tova)
    Anonym (54mg) skrev 2019-03-04 14:53:32 följande:

Hmm två år i Maj någon gång tror jag att det är ???? jag drack rätt så mycke öl och sprit i yngre dar, för att jag trivdes bättre med livet då. Men det är ju inte så hållbart i längden. Så gör inget sådant.

Skönt att hålla sig borta från sånt..

jag har aldrig använt alkohol som verklighetsflykt utan dövat min inre rastlöshet med mat i form av hetsätning... råkade komma över en artikel att många med ätstörningar kan ha en adhd i botten, vanligt bland tjejer... å desto mer jag läste om tjejer och adhd så var det så mkt som stämde in... trodde aldrig att jag hade kunnat ha adhd men förstår nu att kanske all min hetsätning och ångest/Depp nu kan bero på det..lite som pusselbitarna faller på plats. Lite nervös inför utredningen....tänk om det inte visar adhd....nästan så man vill ha det för att få en förklaring på allt.. mkt började i barndomen med inte rastlöshet och att jag stördes av mkt intryck, kunde typ prata med en person samtidigt som jag tog in samtalet bredvid med 2 andra personer som hade en konversation samtidigt som nåt annat i närheten också pockade på uppmärksamheten.... när jag förstod att just detta kan vara tecken på adhd så blev jag liksom chockad, what...?!? Har jag adhd? Jag har ju aldrig varit den stökiga i klassen.... fast det yttrar sig olika för tjejer och killar. Jag e ju tjej :)
  • Anonym (Ma)
    Anonym (54mg) skrev 2019-03-04 11:58:37 följande:

Det positiva är att jag har gått ner i vikt, för hungern dämpas lite ????

Hej hur lång tid tog det för dig innan du började märka att concertan hjälpte dig? hur mycket har du gått ner i vikt? Ja hoppas också att den kan ge den effekten för mig.. är skiträdd sen antidepressiva gjorde så ja gick upp..
Svar på tråden Adhd concerta