• Anonym (Ma)

Adhd concerta

Hej har Adhd diagnos och för ca två veckor sen börjat med concerta först 18 mg, sen 36mg. Känner fort inte av nått särskilt alls, när började ni känna av effekten?

Har även en annan fråga undrar om ni blev påverkade med vikten? jag gick tyvärr upp 20 kg av antidepressiva medel innan de upptäckte min adhd diagnos har alltid varit smal annars..

Så min fråga kring concerta är gick ni ner? hur snabbt börja ni märka det.. SJÄLVKLART är mitt välmående viktigast, men mår samtidgt dåligt över alla extra kilo och vilket bara hade varit plus så klart om concerta hjälper till med detta.

Jag har inte ändrat något i mitt liv för viktuppgången.. och vad ja än gör går jag inte ner.

• Svar på tråden Adhd concerta
  • Anonym (Strulisen)
    Anonym (Tova) skrev 2019-04-12 18:40:15 följande:

Hur har det känts idag då? Dag 5 med Elvanse va?

Ff mindre ångest?

Klockren dag! Ingen ångest. Helt cool.

Märker att man har mest fokus i början av dagen. Men flyter på mycket bättre än vanligt kvällen också. Lite trött i huvudet nu på kvällen efter tjoande barn som är trötta och livade efter tuff vecka. Men det beror nog på att huvudet redan var slutkört sedan några månader tillbaka.
  • Anonym (Tova)
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-04-12 20:48:37 följande:

Klockren dag! Ingen ångest. Helt cool.

Märker att man har mest fokus i början av dagen. Men flyter på mycket bättre än vanligt kvällen också. Lite trött i huvudet nu på kvällen efter tjoande barn som är trötta och livade efter tuff vecka. Men det beror nog på att huvudet redan var slutkört sedan några månader tillbaka.

Va skönt!

Upplever du större lugn i huvudet/kroppen? Berätta mer om hur du känner...:)
  • Anonym (Strulisen)
    Anonym (Tova) skrev 2019-04-12 20:52:01 följande:

Va skönt!

Upplever du större lugn i huvudet/kroppen? Berätta mer om hur du känner...:)

Svårt att beskriva. Det känns bara helt lugnt på något vis. Fridfullt. Tryggt. Och saker som brukar kännas som stora projekt känns busenkla.

Tycker tex det brukar vara lite rörigt att hämta på dagis med massvis med saker som ska med hem och saker man ska komma ihåg och vise versa. Det är ju bara att hämta ungen och ta med mössa och vantar och åka hem inser jag nu :)
  • Anonym (Tova)
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-04-12 21:05:37 följande:

Svårt att beskriva. Det känns bara helt lugnt på något vis. Fridfullt. Tryggt. Och saker som brukar kännas som stora projekt känns busenkla.

Tycker tex det brukar vara lite rörigt att hämta på dagis med massvis med saker som ska med hem och saker man ska komma ihåg och vise versa. Det är ju bara att hämta ungen och ta med mössa och vantar och åka hem inser jag nu :)

Åå va skönt det låter...:)

Önska man kunde få prova sån medicin utan att först behöva gå igenom en utredning..men men.
  • Wench85
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-04-12 18:30:41 följande:
    Då har vi väldigt lika liv och funkar väldigt lika. Utbrändhet ger ju ADHD symptom sägs det. Men du låter ju som mig och att det kanske är ditt allt eller inget och kaos som gör att du stupar till slut precis som jag.

Lätt värt att kolla upp det precis som du gör. Jag var tveksam först men ångrar det absolut inte.
    Tack! Ja, det är svårt att veta exakt vad som är utmattning och efterföljande effekter... men samtidigt har jag ju känt mycket av detta alltid... 
    Hur lång tid tog det för dig med hela utredningen?
  • Anonym (Strulisen)
    Wench85 skrev 2019-04-15 10:30:32 följande:

Tack! Ja, det är svårt att veta exakt vad som är utmattning och efterföljande effekter... men samtidigt har jag ju känt mycket av detta alltid... 

Hur lång tid tog det för dig med hela utredningen?

Kommer knappt ihåg. Ca 2 år tror jag. Först vänta på scanningen i evigheter sedan vänta på utredning över ett år. Utredningen gick på några veckor. Blev klar i augusti förra året. Sedan vänta på läkartid för medicin 8 månader. Långa köer men värt det känner jag nu.
  • Anonym (Tova)
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-04-15 14:08:10 följande:

Kommer knappt ihåg. Ca 2 år tror jag. Först vänta på scanningen i evigheter sedan vänta på utredning över ett år. Utredningen gick på några veckor. Blev klar i augusti förra året. Sedan vänta på läkartid för medicin 8 månader. Långa köer men värt det känner jag nu.

Hur har helgen flutit på? :)
  • Wench85
    Tack för svaret!
  • Wench85
    Tack för svaret!
  • Anonym (Strulisen)
    Anonym (Tova) skrev 2019-04-15 14:44:32 följande:

Hur har helgen flutit på? :)

Bara bra tack.

Lugn men lite trött i huvudet lördagen då ungarna var extremt vilda. (frugan som inte har diagnos eller utmattning blev också mör av det).

Blev dock ganska yr igår morse och denna morgon med. Klurar på om det är bieffekt och om det kanske blev extra för att jag blivit förkyld.
  • Anonym (Ma)

Hej! Har mått otroligt dåligt av elvanese, nu har jag fått tillbaka concerta, ska gå upp till 72 mg. och kombinera med sertralin 50 mg. uppdaterar hur de går. igår kändes det som hjärtat skulle hoppa ut ur bröstet... 

• Anonym (Tova)
    Anonym (Ma) skrev 2019-04-18 10:07:17 följande:

Hej! Har mått otroligt dåligt av elvanese, nu har jag fått tillbaka concerta, ska gå upp till 72 mg. och kombinera med sertralin 50 mg. uppdaterar hur de går. igår kändes det som hjärtat skulle hoppa ut ur bröstet... 

Ok..tråkigt att höra. På vilket sätt mådde du dåligt?

Trappar man ner Elvanse? Lr slutar man rätt av?

Hoppas det går bättre med concertan...
  • Anonym (Ma)

ja hon sa bara börja med concerta imorgon. 

• Benny Retro
    Anonym (Tova) skrev 2019-04-18 11:47:51 följande:
    Trappar man ner Elvanse? Lr slutar man rätt av?
    Det medför inga hälsorisker att sluta tvärt med amfetamin så nedtrappning har inget egentligt syfte, tror jag. Högt blodtryck och hög puls tyder på överdosering vid terapeutisk behandling, vilket vården verkar ta allvarligt på.
  • Anonym (Strulisen)
    Anonym (Ma) skrev 2019-04-18 10:07:17 följande:

Håller tummarna. Lycka till!
  • Anonym (Ma)

Hej hur går det för er andra?

Jag äter nu 72 mg concerta + 50 mg sertralin. Jag börjar må bättre, är inte längre nere iaf :) mer energi igen.. äntligen :) imorgon ska jag träffa läkaren så får se vad hon säger då med.

• Anonym (Strulisen)

Fasen vad skönt för dig! Du kanske är något bra på spåren nu och hittat något som passar dig bäst. Hoppas det.

För mig knallar det på. Tycker allt flyter på bättre än innan medicin. Känner att jag peakar lugnet i huvudet på förmiddagarna för att sedan vara lite till och från på eftermiddagarna. Vet inte vad man ska sträva efter. Funderar på att testa att höja för att se vad som känns bäst. Livet känns hur som helst mycket lättare än tidigare. Vill nog påstå att jag blivit en lite lite bättre människa :) . Lite bättre lyssnare, bättre tålamod, bättre problemlösare, mindre dramaqueen, lite torrare, lite mindre kåt, lite fysiskt lättare, mer utvilad, mindre kreativ, mindre ångest. Plus och minus men jag är nöjd!

• Anonym (Ma)

hej igen :)

Nu äter jag 10 mg ritalin på morgonen samband med 72 mg concerta+ 50 mg sertralin. Anledningen att ja äter ritalin är för ja anser att de tar tid innan concerta börjar verka, och kände mig lite som zombie på just helger.. nu igår och idag.. alltså wow är så pigg och glad och ändå lugn. äntligen börjar de känns bättre.. och gått ner 4 kg. så sakta men säkert. tror de är för ja börjar må bra igen.

Ja har inga biverkningar än .. muntorrheten ja hade av concerta är borta också.

Till strulisen..

Skönt att de går bra för dig! va det elvanese du åt? Såg de med mindre sexlust, de va fakiskt det enda som var så himla positivt med den för mig :) fick faktiskt ökad ist! så kanske de bara är en biverkning just nu..

• Anonym (Strulisen)

Fasen va skönt!

Känner också att det är lite segt 2h på morgonen innan medicinen börjar verka men det får funka för mig. Så har det ju alltid varit innan medicinen.

Minskningen av sexdrift är bara skönt tycker jag :)

Har alltid drömt om att kunna tacka nej till sex någon gång. Medicinen har inte tagit mig hela vägen dit men en liten bit på väg i alla fall :)

Hoppas det fortsätter med samma Flow för dig nu!

• Anonym (Strulisen)

Tjena!

Länge sedan jag snokade runt på familjeliv.

Nu är jag nyfiken!

Hur går det för er nu med medicin och allt?

Själv har jag ångat på som ett lok och trappat upp elvanse och fått attentin. Tappat snart 10kg.

Insåg nyss att skiten gör mig seg och lite mindre rofylld men får bättre fokus. Sket i medicin helt och sov konstant i några dagar. Sket sedan i elvanse och bara körde attentin. Sov bättre, åt bättre och blev en piggare, lugnare och goare människa.

Avancerat på jobbet pga bättre fokus. Allt flyter just nu på hyfsat. Har nog dock ökat medicinen tidigare pga sämre fokus pga sömnbrist. Dumt när man kollar i backspegeln.

Min kreativitet försvann med elvanse men kom tillbaka när jag trappade ner.

En sak jag insett är hur mycket man tvekat på sig själv innan medicin. Man brukade alltid vara jättenoga med saker och trippelkolla sig själv men ändå alltid missa något ändå. Med medicin flyter ju det mesta på och man kan skippa allt detta nojande vilket gör en mycket mindre utmattad.

Kram på er!

Svar på tråden Adhd concerta