• Anonym (Ma)

Adhd concerta

Hej har Adhd diagnos och för ca två veckor sen börjat med concerta först 18 mg, sen 36mg. Känner fort inte av nått särskilt alls, när började ni känna av effekten?

Har även en annan fråga undrar om ni blev påverkade med vikten? jag gick tyvärr upp 20 kg av antidepressiva medel innan de upptäckte min adhd diagnos har alltid varit smal annars..

Så min fråga kring concerta är gick ni ner? hur snabbt börja ni märka det.. SJÄLVKLART är mitt välmående viktigast, men mår samtidgt dåligt över alla extra kilo och vilket bara hade varit plus så klart om concerta hjälper till med detta.

Jag har inte ändrat något i mitt liv för viktuppgången.. och vad ja än gör går jag inte ner.

• Svar på tråden Adhd concerta
  • Anonym (Tova)
    Anonym (Ma) skrev 2019-03-04 18:32:37 följande:

Hej hur lång tid tog det för dig innan du började märka att concertan hjälpte dig? hur mycket har du gått ner i vikt? Ja hoppas också att den kan ge den effekten för mig.. är skiträdd sen antidepressiva gjorde så ja gick upp..

Du känner inga biverkningar än så länge av concerta?
  • Anonym (Ma)
    Anonym (Tova) skrev 2019-03-04 19:03:46 följande:
    Du känner inga biverkningar än så länge av concerta?
    Nej, hade huvudvärk bara första dagarna.. annars inget :)
  • Anonym (Tova)
    Anonym (Ma) skrev 2019-03-04 19:11:40 följande:

Nej, hade huvudvärk bara första dagarna.. annars inget :)

Du känner inte av nån aptitlöshet än då? Ingen ångest av medicinen?

Hur tar sig din adhd uttryck? Om du får ge nåt exempel?

E du tjej, som mig?
  • Anonym (Ma)
    Anonym (Tova) skrev 2019-03-04 19:28:57 följande:
    Du känner inte av nån aptitlöshet än då? Ingen ångest av medicinen?

Hur tar sig din adhd uttryck? Om du får ge nåt exempel?

E du tjej, som mig?
    Nej inte än, äter bara 36 mg nu. Men kanske lite känsla av att jag inte använder mat som tröst. Nej jag har ingen ångest skulle nog snarare säga att de minskat ist. 

Jag är tjej ja.. eller jag jag är 30 så ;) tjej o tjej hehe.. Har upplevt alla mina problem sen jag var ung, men blev värre i tonåren! som ungdom var jag en "blyg" tjej, men som barn väldigt livlig och svårt att sitta stilla.
    Annars har jag svårt att fokusera, försvinner gärna bort i egna tankar när folk pratar med mig spec när det är något ointressant. påverkad mycket av sinnesstämningar. säger gärna rakt ut vad jag känner tycker det är jobbigt med det sociala. har noll intresse för kallprat tex. Har ibland svårt att uttrycka mig , i min relation tex så säger ja ofta fel saker men upplever sj inte att jag sagt det på just de sättet. glömmer ofta vad jag sagt o gjort, blir av med saker hela tiden och har svårt o komma i tid.
    Vet man inte om min Adhd så är jag ganska säker på att ingen hade gissat att jag har det, jag är väl ganska välfungerande utåt men mår dåligt inuti tror att jag skapat någon slags överlevnads strategi. Har känt mig nere i flera flera år, ätit antidepressiva men aldrig hjälpt. Alla läkare har princip varit ganska passiva mot mig o sagt men mår du verkligen så dåligt som du säger för att jag steg upp ur sängen varje dag.. vilket  jag tror beror på just adhd för jag hade aldrig klarat att vara stilla så länge.. men nu när jag fick min utredning kände jag äntligen mig sedd och förstådd!! hur gammal är du? 
  • Anonym (54mg)

Härligt att du mår bättre ????

• Anonym (Tova)
    Anonym (Ma) skrev 2019-03-04 19:57:10 följande:

Nej inte än, äter bara 36 mg nu. Men kanske lite känsla av att jag inte använder mat som tröst. Nej jag har ingen ångest skulle nog snarare säga att de minskat ist. 

Jag är tjej ja.. eller jag jag är 30 så ;) tjej o tjej hehe.. Har upplevt alla mina problem sen jag var ung, men blev värre i tonåren! som ungdom var jag en "blyg" tjej, men som barn väldigt livlig och svårt att sitta stilla.

Annars har jag svårt att fokusera, försvinner gärna bort i egna tankar när folk pratar med mig spec när det är något ointressant. påverkad mycket av sinnesstämningar. säger gärna rakt ut vad jag känner tycker det är jobbigt med det sociala. har noll intresse för kallprat tex. Har ibland svårt att uttrycka mig , i min relation tex så säger ja ofta fel saker men upplever sj inte att jag sagt det på just de sättet. glömmer ofta vad jag sagt o gjort, blir av med saker hela tiden och har svårt o komma i tid.

Vet man inte om min Adhd så är jag ganska säker på att ingen hade gissat att jag har det, jag är väl ganska välfungerande utåt men mår dåligt inuti tror att jag skapat någon slags överlevnads strategi. Har känt mig nere i flera flera år, ätit antidepressiva men aldrig hjälpt. Alla läkare har princip varit ganska passiva mot mig o sagt men mår du verkligen så dåligt som du säger för att jag steg upp ur sängen varje dag.. vilket  jag tror beror på just adhd för jag hade aldrig klarat att vara stilla så länge.. men nu när jag fick min utredning kände jag äntligen mig sedd och förstådd!! hur gammal är du? 

Kan känna igen en del av det du skriver.... har provat alla antidepp som finns nästan, inget hjälper.

Jag är 35+ och alltid känt att jag inte vart som alla andra men inte fattat att det skulle kunna vara adhd (??!) trodde typ bara att ångest å Depp å hetsätning var min livslott och att jag bara måste skärpa till mig.... också utvecklat mentala strategier för att klara vardagen och livet... har dock alltid känt att min hjärna inte är som andras, att det liksom är kemiskt/biologiskt och inget jag kan styra med min vilja... men ingen läkare har lyssnat utan bara sagt typ, du måste ?tänka rätt?....ehhhh....snacka om att skuldbelägga.... tills jag för ca 2 månaders sen kommöver en artikel som på pricken stämde med mina symtom....googlade sen ännu mer på adhd och flickor och insåg: herreguu det e ju det jag har....

Har du gjort din utredning via landstinget? Fick du vänta länge? Var det längesen du fick diagnosen?
  • Anonym (Strulisen)

Tjena.

Känner igen mig och väntar själv på medicin.

Är själv också rädd att den ska ge mer ångest.

Det vore perfekt om den ökar fokus och tar bort ångesten som ofta gör att man strular till saker i onödan.

• Anonym (Tova)
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-03-05 11:26:36 följande:

Tjena.

Känner igen mig och väntar själv på medicin.

Är själv också rädd att den ska ge mer ångest.

Det vore perfekt om den ökar fokus och tar bort ångesten som ofta gör att man strular till saker i onödan.

Hej där :)

Fick du nyligen din diagnos? Man/kvinna?

Hur tar sig din adhd uttryck?
  • Anonym (Strulisen)

Hej!

Ett halvår sedan.

Är 30+ kille/man

Har alltid varit nervös i huvudet och rastlös, impulsiv osv. Antingen har jag massor med saker på gång eller inget på gång alls då det är omöjligt att ta tag i saker.

Allt eller inget!

Svårt att fokusera när det inte är tyst omkring mig.

Blir utmattad för det mesta.

Pratar för mycket.

Blir för engagerad i saker för mitt eget bästa.

Kan skärpa mig en stund och bete mig när jag träffar nytt folk innan jag slutligen blir för pratig eller svävar iväg i mitt eget huvud.

Har alltid haft en dragning till alkohol, droger men lyckats hålla mig borta ganska hyfsat. Sedan jag fick nys om denna diagnos blev allt mer logiskt och överskådligt och jag fattar mer vad mitt beteende och känslor beror på. Har insett att träning botar rastlösheten och ångesten.

Tror omgivningen som inte har koll på mitt förflutna ser mig som en glad, ovanligt öppen, virrig, svärmorsdröm.

• Anonym (Tova)
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-03-05 12:04:54 följande:

Hej!

Ett halvår sedan.

Är 30+ kille/man

Har alltid varit nervös i huvudet och rastlös, impulsiv osv. Antingen har jag massor med saker på gång eller inget på gång alls då det är omöjligt att ta tag i saker.

Allt eller inget!

Svårt att fokusera när det inte är tyst omkring mig.

Blir utmattad för det mesta.

Pratar för mycket.

Blir för engagerad i saker för mitt eget bästa.

Kan skärpa mig en stund och bete mig när jag träffar nytt folk innan jag slutligen blir för pratig eller svävar iväg i mitt eget huvud.

Har alltid haft en dragning till alkohol, droger men lyckats hålla mig borta ganska hyfsat. Sedan jag fick nys om denna diagnos blev allt mer logiskt och överskådligt och jag fattar mer vad mitt beteende och känslor beror på. Har insett att träning botar rastlösheten och ångesten.

Tror omgivningen som inte har koll på mitt förflutna ser mig som en glad, ovanligt öppen, virrig, svärmorsdröm.

Gjorde du utredning inom landsting eller privat? Fick du vänta länge? Hur kom du fram till att du ville göra en utredning? Många frågor :)
Svar på tråden Adhd concerta