• Anonym (Ma)

Adhd concerta

Hej har Adhd diagnos och för ca två veckor sen börjat med concerta först 18 mg, sen 36mg. Känner fort inte av nått särskilt alls, när började ni känna av effekten?

Har även en annan fråga undrar om ni blev påverkade med vikten? jag gick tyvärr upp 20 kg av antidepressiva medel innan de upptäckte min adhd diagnos har alltid varit smal annars..

Så min fråga kring concerta är gick ni ner? hur snabbt börja ni märka det.. SJÄLVKLART är mitt välmående viktigast, men mår samtidgt dåligt över alla extra kilo och vilket bara hade varit plus så klart om concerta hjälper till med detta.

Jag har inte ändrat något i mitt liv för viktuppgången.. och vad ja än gör går jag inte ner.

• Svar på tråden Adhd concerta
  • Anonym (Strulisen)
    Anonym (Tova) skrev 2019-03-05 20:50:19 följande:

Vad innebar impulsivitets-testet?

Bokstäver dök upp på dataskärm med olika intervall.

Ibland snabbt, ibland sakta. Man skulle trycka på en knapp varje gång förutom om det dök upp ett x. Då skulle man låta bli. Hur lätt som helst trodde jag så jag fick panik när jag tryckte på vart enda x. :)

Det kändes så löjligt lätt så jag blev rädd för mig själv när jag var så kass på det. Vill hitta sådant på nätet och ha revansch.
  • Anonym (Tova)
    Anonym (Strulisen) skrev 2019-03-05 20:56:51 följande:

Bokstäver dök upp på dataskärm med olika intervall.

Ibland snabbt, ibland sakta. Man skulle trycka på en knapp varje gång förutom om det dök upp ett x. Då skulle man låta bli. Hur lätt som helst trodde jag så jag fick panik när jag tryckte på vart enda x. :)

Det kändes så löjligt lätt så jag blev rädd för mig själv när jag var så kass på det. Vill hitta sådant på nätet och ha revansch.

Ah ok... shit, jag går igång som f-n på sånt haha
  • Anonym (Ma)
    Anonym (Tova) skrev 2019-03-05 20:40:27 följande:

Inland tycker jag det är svårt att veta om jag bara är utmattad eller har adhd. Många symtom som stämmer på båda.

Eg känns det som i grunden att jag har en släng av adhd och mkt pga det kanske lättare haft att bli utbränd.

Dels symtomen i barndomen med inre rastlöshet och hetsätning och att ta in alla intryck på en och samma gång...plus jobb-byte, uttråkning mm tyder ju på nån form av adhd. Svårt att veta vad som är vad. Vill verkligen göra utredning ärligt... och inte fiffla med svaren som skulle kunna ge en adhd-diagnos... behöver veta om jag bara är utbränd eller har adhd ( och ev utmattad kanske pga det )

Många tankar som far i huvudet...

Konstigt du nämner utmattning, vet du vad min läkare sa? att jag hamnat i utmattningsdepressioner för jag inte kunnat behandla min adhd.. o de stämmer nog för ja har i de perioder de varit som värst känts som ja varit utmattad..
  • Anonym (Tova)
    Anonym (Ma) skrev 2019-03-06 16:25:55 följande:

Konstigt du nämner utmattning, vet du vad min läkare sa? att jag hamnat i utmattningsdepressioner för jag inte kunnat behandla min adhd.. o de stämmer nog för ja har i de perioder de varit som värst känts som ja varit utmattad..

Lite så jag tänker också.. att jag liksom blivit utmattad, deprimerad och fått mkt ångest pga obehandlad adhd....undra om det e så hen menar?

Allt detta e så nytt för mig... och mkt att ta in.. jag liksom förstår mer och mer om mig själv nu...och det känns så skönt. Jag som hela tiden trott att det är mitt fel att jag gått å blivit utmattad, fått ångest osv...aldrig riktigt förstått vad jag gör som är så mkt fel från andra... men vetskapen att man har em adhd-hjärna gör det så begripligt på nåt sätt... å mkt av skulden man lagt på sig själv kan man ju lite skylla på att man fungerar annorlunda... hela tiden skuldbelagt mig själv att jag har så mkt ångest å inte lan förstå vad jag gör för fel...?!?
  • Anonym (Tova)

Ts, ska du fortsätta höja dosen snart?

• Anonym (Ma)
    Anonym (Tova) skrev 2019-03-07 17:31:20 följande:

Ts, ska du fortsätta höja dosen snart?

hej!
    Ja jag höjde i tors till 54 mg.. fort ingen biverkning.. 

Ja tror ja börjar märka förbättring.. tex har jag alltid varit ganska tyst i stora grupper vilket jag inte var igår, vet inte om de är concerta. men jag upplevde det som att jag inte spekulerar för mycket längre, alltså inte tänker en miljon tankar innan jag säger nått.. men de är ju bara tredje dagen nu
  • Anonym (Tova)
    Anonym (Ma) skrev 2019-03-09 07:12:09 följande:

hej!

Ja jag höjde i tors till 54 mg.. fort ingen biverkning.. 

Ja tror ja börjar märka förbättring.. tex har jag alltid varit ganska tyst i stora grupper vilket jag inte var igår, vet inte om de är concerta. men jag upplevde det som att jag inte spekulerar för mycket längre, alltså inte tänker en miljon tankar innan jag säger nått.. men de är ju bara tredje dagen nu

Ok, det låter ju ändå positivt. Fortsätt hålla oss uppdaterade :)

Låter ju underbart om alla miljoner tankar i huvudet kunde bli något mindre :)
  • Anonym (Tova)

Sorry....såg att det var igår du skrev...kanske inte hänt så mycket sen dess..hehe, trött idag och lite virrig i huvudet

• Anonym (Strulisen)

Märker du skillnad nu?

Nyfiken.

Svar på tråden Adhd concerta