• Anonym (Ma)

Adhd concerta

Hej har Adhd diagnos och för ca två veckor sen börjat med concerta först 18 mg, sen 36mg. Känner fort inte av nått särskilt alls, när började ni känna av effekten?

Har även en annan fråga undrar om ni blev påverkade med vikten? jag gick tyvärr upp 20 kg av antidepressiva medel innan de upptäckte min adhd diagnos har alltid varit smal annars..

Så min fråga kring concerta är gick ni ner? hur snabbt börja ni märka det.. SJÄLVKLART är mitt välmående viktigast, men mår samtidgt dåligt över alla extra kilo och vilket bara hade varit plus så klart om concerta hjälper till med detta.

Jag har inte ändrat något i mitt liv för viktuppgången.. och vad ja än gör går jag inte ner.

• Svar på tråden Adhd concerta
  • Anonym (Ma)

glömde skriva.. någon undra hur ofta jag är på läkarbesök..

I början kan du räkna med läkarbesök iaf varannan vecka. sen upphör det när du hittar rätt..
    nu denna gång fick ja trappa upp sj och har inte tid förens 2/5.

Ja det finns många i min omgivning som vet. men lika många som inte vet :) har tex berättat för mina två nära kollegor. men min chef vet inget. 

• Anonym (Inno)

Hej!

Concertan är ju som ful tjack. Värsta huvudvärken.

Elvansen är som inte riktigt nåt. Inget beroende.

Kör nu 150 mg/dag ska få nåt annat. Hade som mest 6x70mg =420mg på en dag och enda var att hjärtat gick igång för jag blev rätt kåt.

Det positiva har varit att matlusten varit mindre så jag enbart ätit mindre portion på morgon och sedan på kvällen kl.20. Den på kvällen hjälper att ta bort effekterna.

• Anonym (balans)

Har du något som stressar dig?

• Anonym (Inno)

Jag stress. Nää inte mer än någon annan.

Skrev från luren, då blir jag kort.

Försökte lämna hur det varit för mig då många är osäkra om adhd medicinerna.

Skrev i huvuddrag om det mesta.

Min stress är från att ha blivit rånad och att jag inte får slå skiten ur horungen när jag plockat honom.

Polisen skyddar honom, det är helt absurt.

• Anonym (Strulisen)

Där gick startskottet!!!

Nu är jag också igång!

Pratade till mig elvanse från start då jag läser överallt att det verkar fungera bättre för många. Läkaren pratade om att conserta och ritalin "kickar" lite mer.

Jag försöker avstå från kickar så mycket det går då jag oftast spårar ur då.

Tryckte i mig 30mg tablett direkt på parkeringen vid sjukhuset. Poppade musik i bilen på vägen hem och blev peppad på att knåpa ihop en egen hit direkt när jag kom hem. Fastnar ofta i detta skapande och glömmer bort omvärlden. Skitkul men rör till det för mig.

När jag kom hem lade jag mig på soffan istället. Känner mig helt lugn och lite seg. Min malande ångest jag har för det mesta känns bara lite någonstans långt inne i bröstet.

Frågan är hur fort en elvanse kickar in och om det bara är placebo. Har bara gått 1,5h. Jag kanske bara andas ut och blir lugn för att jag äntligen är igång med medicinering. Men bra mår jag i alla fall. Synd och skönt att kreativiteten dog.

Ligger gärna å slappar hela dagen. Det har jag behövt länge.

• Anonym (Strulisen)
    Anonym (Ma) skrev 2019-04-02 21:40:08 följande:

är nu uppe på 50 mg elvanse. Känner en del, svårt o säga. aptiten är iaf borta.. är inte sugen på nått mer och äter mindre. Sömnen skulle jag nog vilja säga är bättre.. Är fort stressad och än så länge hjälper dem inte åt "ett inre lugn".. men fort för kort tid att säga.. tror de går åt bättringsvägen..

Kände du inget första tabletten?

Jag har varit lugnet själv hela dagen. Jag tror fan inte att jag inbillar mig. Har gått i skogen och myst av fågelkvitter som jag annars tycker är helt värdelöst. Jag är 95% lugn inombords. Vore sjukt overkligt om denna känsla skulle bli ens vardag. (tvivlar på det).

Kanske känner mig lite mer reserverad vilket bara är skönt. Inte varit hungrig. Haft lite huvudvärk. Annars leker livet. Läste nån som skrev att det kan vara lite euforiskt första dagarna. Kanske är det som händer för mig nu.
  • Anonym (Ma)

Vad skönt att de verkar gå bra för dig att du kommit igång. Nej tyvärr två veckor nu med elvanese , känner fort inget. Jag märker på jobb där jag varit riktigt aktiv , jag har ingen ork mer.. ja känner mig nog trögare och mer förvirrad än innan är det ens möjligt?? börjar bli riktigt trött på de.. har inte hunnit äta medicin så länge.. men eftersom jag varit deppig innan och väntat i över 2 år på utredningen så är ja fan ta mig trött på de..

Är det någon som vet om man möjligtvis kan eller ska kombinera med antidepressiv medicin? jag vill inget annat än att må bra.  men mitt ork börjar helt ärligt ta slut.. 

• Anonym (Strulisen)

Kan det inte vara att du helt enkelt är utbränd?

Det har fan jag varit och varit på gränsen till i 15 år.

Även i denna stund. Hjärnan är slutkörd men idag blev allt lugnt i huvudet så jag känner att det finns en möjlighet att återhämta sig. Jag hoppas av hela mitt hjärta att jag kommer reagera på medicinen likadant i fortsättningen som jag gjorde idag.

Har haft svårare att umgås med mina barn ju tröttare jag blivit. Sista tiden har jag fått undvika dom mycket för att inte kollapsa. Idag har vi myst i trädgården och läst sagor tillsammans och allt har varit toppen. Är fortfarande sliten i huvudet så det är trögt men situationer jag aldrig hade klarat i vanliga fall har gått fint idag. Har inte kännt mig påverkad på något vis. Bara sjukt lugn och trygg.

Jag återkommer med deppinlägg imorgon när jag kollapsat med ångest och min lyckobubbla är spräckt :)

• Anonym (balans)
    Anonym (Inno) skrev 2019-04-06 17:12:48 följande:

Jag stress. Nää inte mer än någon annan.

Skrev från luren, då blir jag kort.

Försökte lämna hur det varit för mig då många är osäkra om adhd medicinerna.

Skrev i huvuddrag om det mesta.

Min stress är från att ha blivit rånad och att jag inte får slå skiten ur horungen när jag plockat honom.

Polisen skyddar honom, det är helt absurt.

Att bli rånad är något otroligt traumatiserande, ledsen att höra att du har varit med om det, hur har du handskats med det, har du gått i terapi? Hur är förhållandet med dina föräldrar?
  • Benny Retro
    Anonym (Ma) skrev 2019-04-08 20:04:55 följande:

Vad skönt att de verkar gå bra för dig att du kommit igång. Nej tyvärr två veckor nu med elvanese , känner fort inget. Jag märker på jobb där jag varit riktigt aktiv , jag har ingen ork mer.. ja känner mig nog trögare och mer förvirrad än innan är det ens möjligt?? börjar bli riktigt trött på de.. har inte hunnit äta medicin så länge.. men eftersom jag varit deppig innan och väntat i över 2 år på utredningen så är ja fan ta mig trött på de..

Är det någon som vet om man möjligtvis kan eller ska kombinera med antidepressiv medicin? jag vill inget annat än att må bra.  men mitt ork börjar helt ärligt ta slut.. 

Äter du andra mediciner?

Vad gör du vardagarna? Jobb, plugg, annat?

Det är väldigt märkligt att det inte ger effekt.
Svar på tråden Adhd concerta