• Hallonpaj

BF december 2019

Stort Grattis till plusset!!

Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

Välkomna :)

• Svar på tråden BF december 2019
  • Johanis
    Chilin12 skrev 2019-05-07 11:17:17 följande:

Efter en blödning igår så blev det åka på VUL och se att allt var bra, eftersom mitt ma i julas började med brun blödning.

Hör och häpna, när vi hittade TVÅ fina hjärtslag, tvillingar IGEN! De stora twinsen kommer vara 5 år och 9 månader när vi återigen börjar om. Otroligt.

Men oj!!! Stort grattis!!!! Fantastiskt! Jag har också tvillingar sen tidigare dom är tre år nu, undrar hur stor chansen är att man får tvillingar igen. Vi är tre generationer som fått tvillingar i familjen, min mamma är tvilling, jag är tvilling och mina barn. Så jag släpper oftast två ägg vid ägglossning , det är det jag ärvt. Är nervös att det ska va två igen nu när man har tre små redan, hur ska man räcka till.

Starkt jobbat av alla flerbarnsföräldrar! :D
  • Johanis

[quote=79607464][quote-nick]Micka! skrev 2019-05-05 19:22:18 följande:[/quote-nick]Hur har ni blivit bemött med tanke på att det är femte, jag fick höra att jag skulle befolka hela världen, starta dagis mm. när jag fick fjärde......vilket inte var så kulatt höra.

Om de vet om eran resa mot barn, kanske det finns mer förståelse.

Imponerad av att du pallar med när du får så ont, jag brukar bli sjukskriven från ungefär v. 25. Har blivit igångsatt v. 38+0 de två sista gångerna för jag varit helt slut av foglossning, pupp-gravidklåda och illamående....! Skulle vilja knipa till 1 Jan då jag har bf 28 dec, men med min historia så blir det nog svårt.....

Längtar till man kan berätta, men jag är samtidigt nervös, på jobbet tycker de inte jag ska ha några fler.....de har så klart skämtat, men det känns ändå.......

Har också haft missfall, men bara 3, varav en i v 20. Så vill vänta helst till rul innan jag berättar på jobbet....

Vore kul att följas [/

Hej och Grattis till liten!

Jag väntar mitt 4e barn och är nervös att berätta för alla. Nu har jag lite annan historia bakom mig, tvillingar -deras pappa lämnade oss tidigt , blev gravid oplanerat med en fling och det är 17 mån emellan, alltså har barn med två pappor.

Nu två år senare har jag träffat mannen i mitt liv kan man säga och väntar 4e barnet. Många har sagt att jag inte ska ha fler eller vänta till de andra är stora. Jag skäms och är nervös över att få barn med ytterligare en man, men man kan inte alltid planera hur det ska bli. Hade gärna haft samma pappa till alla. Min sambo är världens bästa pappa och har tagit till sig mina barn som sina egna, hjälper till med allt. Precis en sån man längtat efter. Han har själv inga egna barn och jag ser ingen anledning till varför vi inte ska ha ett gemensamt.

Men jag tror garanterat folk kommer att störa sig när vi går ut med att vi ska ha en liten. Men det är det värt, vi vet ju vad vi vill. Vi är en sjukt bra familj med mycket kärlek, och det har både jag och han längtat efter och önskat. Det är ju viktigast, sen får andra tycka vad de vill.

• Pollyp

Hej!

Jag är gravid för första gången efter att ha inseminerats i Danmark. Är enligt olika appar i gravid i v7+2 ( 6+2)och har bf29 dec. Idag var jag och kontrollerade min endometrios och gynekologen passade på att kolla om där var något foster, vilket det var. Allt såg bra ut, inga konstigheter, förutom att det inte var något hjärta som slog. Gynekologen uppmanade mig att boka tid för nytt ultraljud hos min bm. Är ju såklart superorolig. Är det någon som varit med om något liknande?

• oshark
    Pollyp skrev 2019-05-07 13:22:56 följande:

Hej!

Jag är gravid för första gången efter att ha inseminerats i Danmark. Är enligt olika appar i gravid i v7+2 ( 6+2)och har bf29 dec. Idag var jag och kontrollerade min endometrios och gynekologen passade på att kolla om där var något foster, vilket det var. Allt såg bra ut, inga konstigheter, förutom att det inte var något hjärta som slog. Gynekologen uppmanade mig att boka tid för nytt ultraljud hos min bm. Är ju såklart superorolig. Är det någon som varit med om något liknande?

Hur kan du i olika appar ha en hel veckas skillnad? Om du inseminerats borde du väl kunna veta ganska bra vad som stämmer, för du borde väl vetat ganska bra när du haft ÄL?

Det kan nämligen vad jag förstått vara en inte helt orelevant skillnad på om man inte ser ett hjärta i 6+2 (fullt normalt) och om man inte ser ett i 7+2 (lite mindre bra). Sen beror det ju förstås på hur erfaren gynekologen är, hur bra maskinen är, m.m. så det behöver inte betyda att nåt är fel. Men jag har läst att man bör se ett hjärtslag om embryot är över 7 mm, och i v 7+nåt ska embryot vara över 10 mm enligt de beräkningar jag sett.

Jag var på VUL i 6+2 enligt mina beräkningar. Blev daterad 6+0 med ett 4,9 mm embryo men jag tror hon mätte lite fel. 6+0 är nämligen väldigt o-troligt baserat på ÄL-test, temp och sextillfälle. 6+1 kanske, men troligast 6+2. Hon mätte även 5 mm först men andra mätningen blev den 4,9. Hursom såg hon inget hjärtslag men sa bara att om jag kommer tillbaka nästa vecka (nu slutet av denna veckan) bör man kunna se det. Och efter mina googlingar känner jag mig inte nervös, även om många här inne verkar ha sett hjärtat redan i v 5+nåt.
  • Ingentingviktigt
    LinneaWookie skrev 2019-05-07 11:06:06 följande:

Usch ja det där är ju jobbigt....Vet vi hur pass riskfyllt ett VUL är för det lilla kornet där inne egentligen? <3 :-/

Jag gjorde VUL i vecka 8, och då var läkaren väldigt noggrann med att påpeka att det absolut inte var någon som helst risk för embryot med undersökningen.
  • LinneaWookie
    Chilin12 skrev 2019-05-07 11:17:17 följande:

Efter en blödning igår så blev det åka på VUL och se att allt var bra, eftersom mitt ma i julas började med brun blödning.

Hör och häpna, när vi hittade TVÅ fina hjärtslag, tvillingar IGEN! De stora twinsen kommer vara 5 år och 9 månader när vi återigen börjar om. Otroligt.

Stort stort grattis <3 ! Oj oj oj vad skönt att det inte var något fel, och vilken överraskning dessutom!
  • LinneaWookie
    Ingentingviktigt skrev 2019-05-07 15:20:18 följande:
    Jag gjorde VUL i vecka 8, och då var läkaren väldigt noggrann med att påpeka att det absolut inte var någon som helst risk för embryot med undersökningen.
    Vad bra, tack <3. Jag litar på personalen på IVF-kliniken jag går hos också så det känns rätt lugnt, men skönt att få veta vad andra fått höra också. Ibland kan det ju skilja sig så oerhört åt från ställe till ställe vad de säger och rekommenderar/inte rekommenderar.
  • Pollyp
    oshark skrev 2019-05-07 13:48:52 följande:

Hur kan du i olika appar ha en hel veckas skillnad? Om du inseminerats borde du väl kunna veta ganska bra vad som stämmer, för du borde väl vetat ganska bra när du haft ÄL?

Det kan nämligen vad jag förstått vara en inte helt orelevant skillnad på om man inte ser ett hjärta i 6+2 (fullt normalt) och om man inte ser ett i 7+2 (lite mindre bra). Sen beror det ju förstås på hur erfaren gynekologen är, hur bra maskinen är, m.m. så det behöver inte betyda att nåt är fel. Men jag har läst att man bör se ett hjärtslag om embryot är över 7 mm, och i v 7+nåt ska embryot vara över 10 mm enligt de beräkningar jag sett.

Jag var på VUL i 6+2 enligt mina beräkningar. Blev daterad 6+0 med ett 4,9 mm embryo men jag tror hon mätte lite fel. 6+0 är nämligen väldigt o-troligt baserat på ÄL-test, temp och sextillfälle. 6+1 kanske, men troligast 6+2. Hon mätte även 5 mm först men andra mätningen blev den 4,9. Hursom såg hon inget hjärtslag men sa bara att om jag kommer tillbaka nästa vecka (nu slutet av denna veckan) bör man kunna se det. Och efter mina googlingar känner jag mig inte nervös, även om många här inne verkar ha sett hjärtat redan i v 5+nåt.

Apparna räknar ju ut från mensens första dag vilket blir 7v. Men som du säger vet jag ju exakta datum förutom när det väl fäste och då borde det ju vara "lugnt" när det gäller det tickande hjärtat. Jag är helt ny på detta om hur man räknar osv. Förlitar mig helt på apparna haha! Denna gynekologens syfte var ju egentligen bara att kolla endometriosen så hon mätte inte heller. Får avvakta lite och hoppas på det bästa helt enkelt!

Skönt att du inte känner dig nervös. Är ju så lätt att bli det i onödan när man väl börjar googla. Hoppas vi får se ett tickande hjärta snart:))
  • oshark
    Pollyp skrev 2019-05-07 15:52:42 följande:

Apparna räknar ju ut från mensens första dag vilket blir 7v. Men som du säger vet jag ju exakta datum förutom när det väl fäste och då borde det ju vara "lugnt" när det gäller det tickande hjärtat. Jag är helt ny på detta om hur man räknar osv. Förlitar mig helt på apparna haha! Denna gynekologens syfte var ju egentligen bara att kolla endometriosen så hon mätte inte heller. Får avvakta lite och hoppas på det bästa helt enkelt!

Skönt att du inte känner dig nervös. Är ju så lätt att bli det i onödan när man väl börjar googla. Hoppas vi får se ett tickande hjärta snart:))

Ok. Ja, apparna funkar egentligen bara om du har 28 dagar menscykel och ÄL på CD14. Så för att räkna ut din egentliga graviditetstid borde du räkna ÄL + 2 veckor. Så om du är var i 6+2 enligt det borde du inte oroa dig än. Mätte gyn inte embryot?
  • Ingles

Halloj allihop

Är så otroligt glad för att jag också äntligen kan vara med i en sånhär grupp :) Har inte varit så självklart för oss, då vi försökt aktivt i 4 år att skaffa barn, men bara "lyckades" med 3 missfall. Vi har gått på utredning under 1 år, där det framkom att det inte var något fel på varken mig eller min man. Så jag blev faktiskt mer orolig när det visade att inget var fel, men ändå lyckades vi inte bli gravida! De på sjukhuset bestämde då att vi skulle göra en inseminering, då vi inte hade några uppenbara fel. Så jag började med sprutor och tog dem i 2 veckor och sedan blev det inseminering. Jag tänkte ärligt talat att det lilla ingreppet på 10 sekunder aldrig skulle hjälpa oss, då vi kämpat så hårt i 4 år! Men nu sitter jag här gravid i vecka 10 + 1, med beräknat förlossningsdatum 2 December och jag är så otroligt lycklig och tacksam så det inte finns!!! Gjorde första ultraljudet vecka 6+2 där vi fick se en liten filur och höra hjärtslag. Eftersom jag haft missfall tidigare så fick vi även komma in på ett till ultraljud i vecka 9+4 och då såg vi en liten parvel som snurrade runt och viftade på händerna. Mitt livs mest härligaste upplevelse! Nästa vecka ska vi på inskrivning hos barnmorskan. Nu hoppas vi på att den lilla filuren vill stanna kvar och att allt går vägen <3

Svar på tråden BF december 2019