• Hallonpaj

BF december 2019

Stort Grattis till plusset!!

Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

Välkomna :)

• Svar på tråden BF december 2019
  • LinneaWookie

Jag hade panik hela kvällen igår då jag råkade äta lamm som inte var välstekt. Visste inte hur rätten skulle vara utformad och då de inte frågade hur jag ville ha den tillagad tog jag för givet (dumt nog) att det inte var ett alternativ att det var blodigt. Det var så dunkel belysning att jag inte riktigt såg färgen heller, men såg när jag ätit mer än halva att det var nästan rött :''(( . Var med vänner som inte vet än då det är så tidigt, och vågade inte fråga ut personalen sen då det kändes så uppenbart.... Vet att det är väldigt liten risk för toxoplasma och detta var en fin restaurang med jättebra kött, men jag har ändå ångest.... hjälp.

• Anonym (Inn)

Har någon testat akupunktur mot illamåendet?

• Ingentingviktigt
    LinneaWookie skrev 2019-05-04 17:45:55 följande:

Jag hade panik hela kvällen igår då jag råkade äta lamm som inte var välstekt. Visste inte hur rätten skulle vara utformad och då de inte frågade hur jag ville ha den tillagad tog jag för givet (dumt nog) att det inte var ett alternativ att det var blodigt. Det var så dunkel belysning att jag inte riktigt såg färgen heller, men såg när jag ätit mer än halva att det var nästan rött :''(( . Var med vänner som inte vet än då det är så tidigt, och vågade inte fråga ut personalen sen då det kändes så uppenbart.... Vet att det är väldigt liten risk för toxoplasma och detta var en fin restaurang med jättebra kött, men jag har ändå ångest.... hjälp.

p

Jag försöker leva 100% veganskt. Men nu när jag mått så illa fixar jag varken bönor eller linser. Fick panik en dag förra veckan när jag följt med sambon in till stan för att gå i affärer. Fick världens illamående och kände att jag var tvungen att försöka äta något för att lugna ner det. Vi fick in på ett ställe som hade en sallad med marinerat vegkött och sojabönor i någon slags oljig marinad, då vände det sig bara i magen. Det andra alternativet var med getost och rödbetor, så valde den. Har inte satt mig in i vilka ostar som är okej, dä jag inte tänkte äta någon ost, men så satt jag plötsligt och åt getost med rödbetor, hann äta två bitar innan jag insåg mitt misstag. Började googla och fick jättepanik, innan jag hittade en tråd här på familjeliv där folk räknade upp alla misstag de gjort medvetet eller omedvetet, då kändes det lite bättre.

Livsmedelsverket går ut med rekomendationer för vad som ska vara så gott som säkert att äta, men du kan lika gärna bli sjuk av att äta en dåligt sköljd sallad. Nu nyligen har folk blivit smittade med hepatit a pga dadlar. Så ingen mat är 100% säker om man vill undvika att bli sjuk. Tänk även på att många upptäcker sina graviditeter sent och har då hunnit äta i princip allt man inte rekommenderas att äta. Några få personer per år drabbas av listeria eller toxoplasma. Du har ingen ökad risk att drabbas som gravid, bara att det är farligt för gravida att drabbas. Så lugna dig med det. Det är lika liten risk att dina vänner ska bli sjuk av köttet som det är att du ska bli det.
  • Ingentingviktigt

På tal om mat och illamående. Mitt illamående har lugnat ner sig, men jag mår fortfarande illa när jag blir hungrig, men min idé på vad jag ska äta är helt slut. Har förätit mig på havreyoghurt + müsli och mannagrynsgröt. Frukt går rätt okej, men håller inte hungern borta så länge. Till frukost äter jag nu knäckebröd och avokado, men det kommer bli dyrt att leva på i längden. Fixar inte att öppna kylskåpet på morgonen pga lukten, även svårt för stekt mat, kryddstark mat, såsig mat och fet mat resten av dagen. Vad äter ni andra som mår illa?

• LinneaWookie
    Ingentingviktigt skrev 2019-05-04 19:39:01 följande:

p

Jag försöker leva 100% veganskt. Men nu när jag mått så illa fixar jag varken bönor eller linser. Fick panik en dag förra veckan när jag följt med sambon in till stan för att gå i affärer. Fick världens illamående och kände att jag var tvungen att försöka äta något för att lugna ner det. Vi fick in på ett ställe som hade en sallad med marinerat vegkött och sojabönor i någon slags oljig marinad, då vände det sig bara i magen. Det andra alternativet var med getost och rödbetor, så valde den. Har inte satt mig in i vilka ostar som är okej, dä jag inte tänkte äta någon ost, men så satt jag plötsligt och åt getost med rödbetor, hann äta två bitar innan jag insåg mitt misstag. Började googla och fick jättepanik, innan jag hittade en tråd här på familjeliv där folk räknade upp alla misstag de gjort medvetet eller omedvetet, då kändes det lite bättre.

Livsmedelsverket går ut med rekomendationer för vad som ska vara så gott som säkert att äta, men du kan lika gärna bli sjuk av att äta en dåligt sköljd sallad. Nu nyligen har folk blivit smittade med hepatit a pga dadlar. Så ingen mat är 100% säker om man vill undvika att bli sjuk. Tänk även på att många upptäcker sina graviditeter sent och har då hunnit äta i princip allt man inte rekommenderas att äta. Några få personer per år drabbas av listeria eller toxoplasma. Du har ingen ökad risk att drabbas som gravid, bara att det är farligt för gravida att drabbas. Så lugna dig med det. Det är lika liten risk att dina vänner ska bli sjuk av köttet som det är att du ska bli det.

Tack för inlägget <3 Alltså jag vet att det är extremt liten risk, och även att det inte är större risk att drabbas som gravid, men då vi försökt så länge med så många misslyckanden känns det extra ångestladdat om något jag gör skulle kunna skada fostret- det är inte bara att ligga och bli med barn för oss liksom. Men tack jag känner mig hyfsat lugn ändå, försöker att bara tänka att jag ska vara mer noga från och med nu.
  • Stellan11
    LinneaWookie skrev 2019-05-04 17:45:55 följande:

Försök slappna av! :) jag åt också lamm igår, medvetet! Det har ju fötts friska barn genom tiderna :) när vi föddes var det inte alls så här, då fanns inte ens golgle så dom kunde kolla efter dom ätit något! Med min äldsta son visste jag inte ens att jag var gravid fören i v18. Jag hade ätit , druckit o gjort precis ALLT man INTE ska! Fick panik när läkaren sa att Jaguar gravid o tog upp allt, han svarade bara -lugn, de är ett värdsligt problem! Haha. Idag är han 8år o fullt frisk :) man kan alltid ha sån fruktansvärt otur men statistiskt sett så är det ju större risk att vi är med om en bilolycka än att vi blir smittad i Sverige av maten :) hoppas oron släpper för dig!
  • jooo

Finns det någon mer som knappt har symtom? Känner mig så gravid är i v 8 imorron. Men har för mig att de va samma med sonen hmmm.

• Enmsik
    jooo skrev 2019-05-05 07:46:46 följande:

Finns det någon mer som knappt har symtom? Känner mig så gravid är i v 8 imorron. Men har för mig att de va samma med sonen hmmm.

Förstod inte nu.. haha! ?Någon mer som knappt har symtom? och ?känner mig så gravid? går för mig inte ihop så mycket haha! Jag har knappt symtom förutom lite uppsvälld så jag känner mig inte alls gravid haha ;) jag går också in i v. 8 imorgon. :D
  • Anonym (Barnmorskestudent)
    Johanis skrev 2019-05-04 16:41:59 följande:

Hej allesammans! Och Grattis till era fina plus! Bästa pluset man kan få i livet enligt mig!

Väntar nu mitt 4e barn, tvillingar 2016 o lillebror 2017.

Tvillinggraviditeten va tuff, sov mest igenom den. Andra kände jag mig inte gravid alla förrän 5e månaden när jag började känna lite tyngd.

Nu däremot är jag konstant trött, kan sova 2 timmar på dagen o sover ändå hela natten utan problem. Lätt illamående mestadels av dagen. Känner mig nästan sjuk, kan man verkligen va så trött på riktigt?!

Lillklutten är beräknad runt 12e december, är i vecka 9(8+1). Hoppas på att må bättre och känna mig piggare snart igen.

??

Hej! Jag väntar också fjärde barnet och är beräknad den 12/12-19, men vi får väl se om BF blir förflyttat eller inte :)
  • Micka!
    osofin skrev 2019-05-04 17:28:15 följande:

Jag känner igen mig. Väntar vårt femte barn. Mår illa hela tiden även om det inte alls är senila längre (v 9+6 idag)

Jag kan också sova timmar på dan o sova hela natten sen.

Foglossningen gör mig inte piggare direkt. Kommer få rullstolen om en vecka. Det blir skönt.

Jag hänger kvar i denna tråd trots att det ser ut att bli ett novemberbarn för mig :)

Kul att det är flera flerbarnsmammor här!

Väntar också mitt femte barn, har barn på 12,11,4 och 2 år. Vilken vecka är du i? Ska du få rullstol för foglossning?

Brukar själv få foglossning vid v 15, sen brukar det bli värre och värre...h a r illamående och är sjukt trött, känns som jag vill sova hela tiden, ska ordna med kalas idag åt minsta, så känns lite jobbigt.... Är i v 7 idag :)
Svar på tråden BF december 2019