• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Ölandstoka
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-05 17:49:32 följande:

Det blev 7 st befruktade ägg av 11 fick jag reda på idag, så återinföring försenades pga detta. På lördag blir insättning! Så pirrigt! Hoppas äggen klarar sig till lördag. Så sant, jag ska försöka njuta. Å just nu känner jag mig faktiskt mer glad å hoppfull än på mycket länge, så får försöka fura delstegen även om det inte går vägen. Man har ju varit så ledsen längs vägen.

Åh vad kittlande! Förstår det! Det är ju toppen att du fick så fina embryo som kunde frysas oxå! Låter lovande :)

7 låter jättebra :) Hoppas att du får ett guldägg på lördag!

Jag har fått ut sju ägg vid båda mina ivf men första gången blev bara tre befruktade och inget till frysen, så jag har räknat så hårt med att aldrig få något till frysen att jag bröt ihop lite när jag fick veta att det var hela två.
  • Ölandstoka
    LLW skrev 2019-11-05 23:39:23 följande:

Det är väl 99% säkert att det är kört. Har försökt googla solskenshistorier men finns inte mycket :( vi ska dit på fredag, och sen ska vi till en privatklinik på måndag också för jag vill vara 110% säker på att det inte finns någon chans. Litar inte helt på landstinget och deras ultraljud.. så nästa vecka blir det abort om det inte startat av sig själv än. Fy fan så sjukt allt detta är.

Ja det är verkligen helt sjukt att man ska behöva gå igenom allt det där. Smart att gå till två kliniker så att du känner dig trygg med vad som sägs.
  • vill2017
    Jooosen skrev 2019-11-05 21:58:17 följande:
    Okej då är jag med! Känns som min kropp ballat ur totalt alltså. Mensen känns som den aldrig ska komma haha! Vill bara sätta in! Har väntat så sjukt länge nu. Hoppas du mår bra!
    Jag förstår det :( Den där förbannade väntan emellan är så tråkig!

Håller verkligen tummarna för att det ska bli er tur nu!

Jag mår bra! Börjar bli lite stressigt på jobbet med överlämningar osv men jag försöker slappna av så mycket det går och inte ta på mig för mycket.
  • Jagvetdåinte
    Najo skrev 2019-11-06 06:57:43 följande:

Icsi används för att förbättra chanserna t ex då spermierna är ngt nedsatta. Jag brukar be om icsi. Den allra första ivfen som resulterade i min dotter var det naturlig befruktning men endast 2 av 7 ägg blev befruktade (och då kan det inte bli graviditet). Då blev flera dubbelbefruktade så för min del håller jag hårt i icsi.

Jo jag förstod det, att det ökar chanserma till befruktning. Så det är ju bra! Och slipper dubbel befruktning. Men samtidigt så spelar det ju ingen roll hur många ägg som blir befruktade om det nu är så att embryo inte blir starkt nog pga det blivit till genom microinjektion. Jag tänkte bara att läkaren råkade försäga sig till oss eftersom han trodde vi skulle använda den vanliga metoden :p Så blir nojjig. Men hoppas vi får chans! Håller tummarna för att det tar sig!
  • Jooosen
    vill2017 skrev 2019-11-06 08:35:05 följande:

Jag förstår det :( Den där förbannade väntan emellan är så tråkig!

Håller verkligen tummarna för att det ska bli er tur nu!

Jag mår bra! Börjar bli lite stressigt på jobbet med överlämningar osv men jag försöker slappna av så mycket det går och inte ta på mig för mycket.

Ja verkligen. Mensen verkar på gång nu äntligen. Jag fattar det! Vilken vecka är du i nu?
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • vill2017
    Jooosen skrev 2019-11-06 13:56:27 följande:
    Ja verkligen. Mensen verkar på gång nu äntligen. Jag fattar det! Vilken vecka är du i nu?
    Vi är i mitten av vecka 31 så det är inte så lång tid kvar. Det är inte alls så att jag längtar tills han kommer ut (även om det såklart ska bli roligt) utan jag njuter fortfarande i fulla drag av att bara vara nöjd över situationen så som den är. Det är skönt att för första gången på två år känna så. Att just nu så känns det bara bra.
  • Jooosen
    vill2017 skrev 2019-11-06 14:57:06 följande:

Vi är i mitten av vecka 31 så det är inte så lång tid kvar. Det är inte alls så att jag längtar tills han kommer ut (även om det såklart ska bli roligt) utan jag njuter fortfarande i fulla drag av att bara vara nöjd över situationen så som den är. Det är skönt att för första gången på två år känna så. Att just nu så känns det bara bra.

Gud vad underbart! Jag hoppas att jag någon gång får komma dit. Njut :) som sagt haha. Hopps att någon av våra frysisar vill fastna i min dumma kropp nu!!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-06 12:19:05 följande:

Jo jag förstod det, att det ökar chanserma till befruktning. Så det är ju bra! Och slipper dubbel befruktning. Men samtidigt så spelar det ju ingen roll hur många ägg som blir befruktade om det nu är så att embryo inte blir starkt nog pga det blivit till genom microinjektion. Jag tänkte bara att läkaren råkade försäga sig till oss eftersom han trodde vi skulle använda den vanliga metoden :p Så blir nojjig. Men hoppas vi får chans! Håller tummarna för att det tar sig!

Är nog inte helt med. Har din läkare sagt att de som blir befruktade via icsi att färre utvecklas pga just icsi pga embryot får ta en större smäll typ än via normal befruktning? Får jag fråga vilken klinik du går på? Detta kommer jag fråga min klinik. Det är ju absolut intressant om det nu är korrekt.
  • Ma18
    Hedblomster skrev 2019-11-04 12:06:53 följande:

Är ni andra nöjda med era kliniker?

Vi gör landstingsfinansierat nu på Reproduktionscentrum på Akademiska och har då gjort två återföringar där. Varje gång jag ringer har de inte tid att prata eller svara på frågor utan jag blir alltid avbruten och känner mig dum. Har träffat tre läkare på fem tillfällen så ingen har koll på mig eller min journal.

Och min hemortsläkare orkade inte scanna in journalkopiorna från min privata IVF så jag får hela tiden påpeka att de inte är min första gång... För de säger hela tiden "jaja det kan ta ett tag, det var ju bara första gången" osv. NEJ, det är inte första gången det är SJÄTTE återföringen. 

Ringde nu och frågade om jag kan få boka in en läkartid eller en telefontid helst men det får jag inte förrän efter vår officiella testdag? Hann inte ens prata klart innan jag blev avbruten. 

Så nej, själv är jag inte så nöjd... Vi har tre kvar i frysen men efter det (om vi inte lyckats) funderar jag på om man kan styra om remissen till en annan klinik? Örebro ligger närmast, eller om man ska gå tillbaka till Falun kanske... 

En privat gynekolog jag gillar har iaf skrivit ut trombyl åt mig nu, om jag inte redan sagt det. Har ju tagit det förut, när jag gick i Falun, så ska testa igen. 

Gör också landstingsfinansierat på akademiska, hade hellre gått på annan klinik om jag säger så.. gillar inte alls bemötandet vi fått där, riktigt otrevliga på telefon.. har telefontid med läkare nästa vecka, hoppas på trevligare samtal då!
Svar på tråden IVF hösten 2019