• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Patronsaint

Hej på er alla! I förra veckan skickades vår ivf remiss till KS. Vad händer nu? Vår läkare pratade något om att vi kommer få ett brev inom 2 månader med resultatet om vi är berättigade. (Flera faktorer tyder dock på det) Men har sett att folk pratar om någon väntelista vad är det för väntelista? 

Hehehe många frågor så här i början på resan Oskyldig

• Najo

Hej,

Lite status från mig. 1 ägg var omoget och av de resterande 8 befruktades 6 st! Detta innebär därmed planerad återföring på lördag. Det innebär också första att det är första gången det blir (planerad, vad som helst kan ju hända) färsk återföring med blasto för min del. Har alltid fått tillbaka 2 dagars.

• bonzo

Jaa vad bra! Håller tummarna för fina blasto :) Ska de återföra två stycken om det är möjligt?

Najo skrev 2019-11-12 12:23:26 följande:

Hej,

Lite status från mig. 1 ägg var omoget och av de resterande 8 befruktades 6 st! Detta innebär därmed planerad återföring på lördag. Det innebär också första att det är första gången det blir (planerad, vad som helst kan ju hända) färsk återföring med blasto för min del. Har alltid fått tillbaka 2 dagars.

• Najo
    bonzo skrev 2019-11-12 13:47:55 följande:

Jaa vad bra! Håller tummarna för fina blasto :) Ska de återföra två stycken om det är möjligt?

Nej det var diskussioner om av ev återföra 2 2 dagars men 2 femdagars tror jag inte de återför..
  • Jagvetdåinte

Ville bara skriva att det bara blev en blastocyst till frysen för oss. Har för mig att någon skrev om det förut och var besviken på det. Så ja, vi fick oxå bara ett! Men hoppas att det är en stark en ;)

• Jagvetdåinte

Ville bara skriva att det bara blev en blastocyst till frysen för oss. Har för mig att någon skrev om det förut och var besviken på det. Så ja, vi fick oxå bara ett! Men hoppas att det är en stark en ;)

• Kiiwii90
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-12 05:50:04 följande:

Man tar inte alltid nässpray. De gör bedömningen om det blir långa eller korta protokollet efter att de undersökt dig. Blir det långa är det först spray och sedan injektioner, annars bara injektioner. Jag är inte heller förtjust i sprutor men oj vad man vänjer sig. De första sprutorna jag fick var injektionspenna och det fick jag trsta att sticka mig med på kliniken. Då var jag supernervös men sedan hemma gick det toppen. Sen var sprutan jag fick för att förhindra ägglossni g något otäckare, en riktig spruta men en ganska liten nål ändå. Jag blev van med det oxå . Man klarar mer än man tror. Kände mig riktigt cool hihi. Nu är jag intr alls nervös för en ev till behandling med hormoner . Inte heller äggplock var så farligt som jag trodde, fick mängder med härlig smärtlindring och lugnande. Tittade inte på den nålen utan kikade i taket ,:) Det är ett tips! Ang sprutor fick jag tipset att ha typ en frysklamp på msgen ca 20 min innan injektion som bedövning om det gör ont, men jag tyckte inte det behövdes :)

Tack för informationen och tipset!
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-12 18:02:27 följande:

Hej! Jag är nöjd om jag får en blasto till frysen vid en ivf. Hur många ägg fick ni ut och hur många blev befruktade?
  • pixie78

På fredag är det dags för vår femte insättning, med vår allra sista frysta blasto. Vi hade 6 stycken från början. Känns väldigt nervöst att bara ha en. Om den inte klarar upptining är det slut liksom. Förra gången fick de tina två för den första klarade sig inte. Kommer vara så nervös för att telefonen ska ringa innan vi åker upp. Eller att de ringer när vi är på väg. Tar 1.5 timmar till kliniken. Nån som varit med om detta - att de ringer när man är på väg in? Känns ju så knäckande.

Vår läkare har nu rekommenderat oss att åka till Finland där vi kan göra embryodiagnostik om det inte blir nåt av denna sista. Pga min ålder (41) samt att ett kromosomtest visat att jag har en skada på kromosom 20 som kan leda till infertilitet/missfall. Så vi ska mejla dom i helgen och se hur tidsplanen blir. Känns så där, men samtidigt skönt att det inte är totalt stopp utan finns andra alternativ för oss. Känns så hemsk meningslöst att sätta in embryo efter embryo fast att man vet att det är så liten chans att de är friska. 

• Jagvetdåinte
    Najo skrev 2019-11-12 18:27:59 följande:

Hej! Jag är nöjd om jag får en blasto till frysen vid en ivf. Hur många ägg fick ni ut och hur många blev befruktade?

Vi fick ut 11 ägg, 9 gjorde man icsi med då de andra två äggen var omogna. 7 av de 9 blev befruktade. Har nu en blasto i livmodern och en i frysen. Försöker att tänka att det är ett bra resultat men hade räknat med kanske 2-3 till frysen iaf.
Svar på tråden IVF hösten 2019