• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Jagvetdåinte
    Najo skrev 2019-11-06 17:34:53 följande:

Är nog inte helt med. Har din läkare sagt att de som blir befruktade via icsi att färre utvecklas pga just icsi pga embryot får ta en större smäll typ än via normal befruktning? Får jag fråga vilken klinik du går på? Detta kommer jag fråga min klinik. Det är ju absolut intressant om det nu är korrekt.

Han sa det inte rätt ut utan mer som "inte lika skonsamt" vilket jag inte tror att han hade sagt om han visste om ändringen som sedan skulle bli, dvs icsi. Så vet inte mer än så, men blev nojjig av det han sa. Jag tänker att det oxå kan bero på att det är det mänskliga ögat som väljer spermien som injiceras, är ju inte den som faktiskt är snabbast till ägget eller hur man nu ska se på det. Men jag antar att det han menade med skonsamt kanske handlade om nålen. Men jag kanske fattade fel, är ju så mycket info som snurrar när man är där. Gör det, fråga om det.
  • Hedblomster
    Ma18 skrev 2019-11-06 21:11:36 följande:

Gör också landstingsfinansierat på akademiska, hade hellre gått på annan klinik om jag säger så.. gillar inte alls bemötandet vi fått där, riktigt otrevliga på telefon.. har telefontid med läkare nästa vecka, hoppas på trevligare samtal då!

Men! Vad tråkigt att vi är fler som upplever det så! Eller ja, skönt att det inte bara är jag men ni förstår... Varför är det så svårt att leverera en skopa empati när folk ringer och antagligen är nervösa eller ledsna ofta? Bra att man kan då telefontid med läkare iaf, ska be om det nästa vecka! Har ingen speciell läkare jag vill prata med dock eftersom jag inte känner till någon mer än någon annan... Hoppas på någon empatisk.
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 6 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-06 21:39:59 följande:

Han sa det inte rätt ut utan mer som "inte lika skonsamt" vilket jag inte tror att han hade sagt om han visste om ändringen som sedan skulle bli, dvs icsi. Så vet inte mer än så, men blev nojjig av det han sa. Jag tänker att det oxå kan bero på att det är det mänskliga ögat som väljer spermien som injiceras, är ju inte den som faktiskt är snabbast till ägget eller hur man nu ska se på det. Men jag antar att det han menade med skonsamt kanske handlade om nålen. Men jag kanske fattade fel, är ju så mycket info som snurrar när man är där. Gör det, fråga om det.

Det ska jag absolut göra. Ska på första vul på lö o då ska jag fråga
  • Jagvetdåinte
    Najo skrev 2019-11-07 06:52:47 följande:

Det ska jag absolut göra. Ska på första vul på lö o då ska jag fråga

Intressant att se vad de säger även om jag misstänker svaret. Tror inte de hade sagt så till mig nu när det väl inte blev vanlig ivf.
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-07 07:04:07 följande:

Intressant att se vad de säger även om jag misstänker svaret. Tror inte de hade sagt så till mig nu när det väl inte blev vanlig ivf.

Läser man på olika kliniker som bedriver ivf så står det ofta att det blir samma resultat med icsi som i naturlig befruktning i odlingsskål. Oavsett hur spermien "penetreras" så måste ägget klara av övriga delsteg och det är komplext. T ex utsöndras ngt aom gör att endast en spermie kan ta sig in. Detta verkar ju dock inte alltid funka, jag fick ju t ex några dubbelbefruktade den gången vi inte körde icsi.
  • Jagvetdåinte
    Najo skrev 2019-11-07 09:53:18 följande:

Läser man på olika kliniker som bedriver ivf så står det ofta att det blir samma resultat med icsi som i naturlig befruktning i odlingsskål. Oavsett hur spermien "penetreras" så måste ägget klara av övriga delsteg och det är komplext. T ex utsöndras ngt aom gör att endast en spermie kan ta sig in. Detta verkar ju dock inte alltid funka, jag fick ju t ex några dubbelbefruktade den gången vi inte körde icsi.

Precis, har ju oxå läst det. Men har hakat upp mig på det läkaren nämnde om "mindre skonsamt". Jag övertolkade nog!
  • Ölandstoka

Var på vul idag. En follikel på 13 mm så förmodligen äl i mitten på nästa vecka. Fick ovitrelle att ta om jag inte får pos test så senast 21 kommer jag att ruva om blastisarna klarar upptining :)

• Jagvetdåinte

Då var det dags. Leva som gravid och ta luthinus vaginaltablett samtidigt som man ska försöka tänka på annat för att slappna av bättre. Hmmm det blir en utmaning hihi.. insättnig idag! Så pirrig och glad. Tänker unna mig att njuta tills det skiter sig om det nu ska skita sig. Håller tummar och tår!

• Ma18
    Hedblomster skrev 2019-11-06 22:27:20 följande:

Men! Vad tråkigt att vi är fler som upplever det så! Eller ja, skönt att det inte bara är jag men ni förstår... Varför är det så svårt att leverera en skopa empati när folk ringer och antagligen är nervösa eller ledsna ofta? Bra att man kan då telefontid med läkare iaf, ska be om det nästa vecka! Har ingen speciell läkare jag vill prata med dock eftersom jag inte känner till någon mer än någon annan... Hoppas på någon empatisk.

Förstår precis hur du menar, är ju ändå skönt att inte vara ensam om att uppleva det så.. man är ju ganska sårbar i kontakterna med kliniken, fel tonläge på den jag pratar med kan få mig att bryta ihop..

Jag fick telefontiden pga att vi behöver planera hur vi ska göra framåt, blev totalfrys för mig och läkarn kunde inte säga då när vi kunde få insättning och om det skulle bli stimulerad cykel eller inte.. fick iaf tid med samma läkare som gjorde plocket och hon var trevlig då..
  • Ma18
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-09 07:26:43 följande:

Då var det dags. Leva som gravid och ta luthinus vaginaltablett samtidigt som man ska försöka tänka på annat för att slappna av bättre. Hmmm det blir en utmaning hihi.. insättnig idag! Så pirrig och glad. Tänker unna mig att njuta tills det skiter sig om det nu ska skita sig. Håller tummar och tår!

Stort lycka till, hoppas det är din tur nu!!
Svar på tråden IVF hösten 2019