• pyssel

    Vikigaste jämställdhetsfrågan

    KlantSmurfen skrev 2019-08-30 09:54:33 följande:

    1, 3, 4. Utan exempel eller definition går det att tolka som man vill.


    Så stort tolkningsutrymme finns det väl inte för den som är lite bevandrad i skolsystemet men okej då, vad anser du själv om följande

    1. Att ha fallbeskrivningar i t.ex juridikkurser och vård och omsorgskurser som innefattar även samkönade äktenskap eller samboskap.

    3. Exempelvis att använda och uppmärksamma Byggnads kampanj. Att se över sin egen verkstadsjargong. Att med det både skapa ett klimat och tydligt verbalisera att elever ska göra skolan uppmärksam på de saker jag skrev kan inträffa på deras APL(praktik), och hur väl hanterat det kommer bli av skolan om eleven själv är utsatt eller upplever att andra blir det, eller bara reagerar på ett klimat som inte är jämställt och jämlikt.

    4. Att inte ge skoluppgifter där man sätter elever i en position att de utsätter eller blir utsatta för homofobi. T.ex att sluta ge uppgifter att i en konstruerad debatt verbalt ge sig på homosexuellas rättigheter, redan vunna sådana dessutom. Ska homosexuella få gifta sig/adoptera/annat? Eller sluta med att några får i uppgift att ge sig på abort och försvara pro-life, andra tvärtom.

    Har du något emot att ett normkritiskt arbete förs som ställer frågetecken vid de personliga värderingarna, ens omdöme eller det man beter sig aningslöst med?

    Vi har ett annat exempel i en annan tråd som handlar om socioekonomiska normer och förväntningar att alla är minst medelklass och har nätverk eller äger eller kan köpa in campingutrustning och cykel inför en betygsgrundande utflykt. I mitt tycke låter det som en skola som behöver hjälp att reflektera normkritiskt.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-08-30 10:24:35 följande:

    "Nu hade du iofs ingen källa på ditt påstående om hur kvinnliga och dåliga pedagoger tar till patriarkatet som förklaring. Det är ett tillfälle när källa behövs."

    Man behöver inte någon källa för en hypotes men man behöver källa för att bekräfta den.


    Du har väl något slags grund för din hypotes? Den lanseras ju som något som äger rum eftersom den till och med har framkallat spyor? Vi är inte dumma i huvudet som läser här, men många är säkert och tycker "Wow!", när du hej vilt blandar länkHiroshima och lösryckta citat som både stödjer och inte stödjer egna påståenden.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-08-30 14:59:39 följande:

    "Så stort tolkningsutrymme finns det väl inte för den som är lite bevandrad i skolsystemet men okej då, vad anser du själv om följande"

    Det finns olika feminister och de kan göra väldigt olika tolkningar av din text.

    3. Ge exempel på verkstadsjargong, sexualiserat språk, homofobi och rasism.

    4. Antingen har du missförstått meningen med debatt eller så tycker du bara att man inte ska diskutera det...och när de hamnar i en diskussion så blir de totalt manglade för att de inte har några argument. Hade jag varit bög hade jag blivit mer förolämpad av påståendet att jag är för ömtålig för en debatt än själva debatten.

    Vad är meningen med

    -Att inte utgå från att alla har någon ur "den äldre generationen" att intervjua.

    "Har du något emot att ett normkritiskt arbete förs som ställer frågetecken vid de personliga värderingarna, ens omdöme eller det man beter sig aningslöst med?"

    Det är inte normkritik i sig men jag har läst för mycket genusflum.

    "I mitt tycke låter det som en skola som behöver hjälp att reflektera normkritisk"

    det är ofta kommunen som är snål så det inte finns budget för det.


    3. "Kolla på de där jävla tälten vid varenda busshållplats" Sagt i företagsbilen till elev på praktik om invandrarkvinnor i viss klädsel. Upprepade ggr i olika varianter. Sexualiserat språk vet du nog vad det är; fitta som svordom eller "omdöme". Är man handledare till elever får man tänka sig för. Att vara tråkig vuxen och reagera när elever ropar "böghög" när det blir närkontakt när killar samlas runt något eller kampar om något på gympan.

    4.Det är skillnad på att sätta elever i sitsen att agera homofob mot klasskamrater i en betygsgrundande debatt och att kunna ta en debatt i klassrummet när man läser hbtq-historia. Stor skillnad. Men det tycker inte du?

    Man kanske inte ska dela ut uppgifter slentrianmässigt och utan variation som "gå hem och intervjua din mormor/farmor". Du kan säkert komma på jätteenkla exempel själv men de uppenbara där pliktskyldiga elever fått bekymmer är när de bor med klippt nätverk och hemlig identitet eller som ensamkommande i tillfälliga boenden.

    Jag har svårt att tänka mig vad olika tolkningar man kan göra av en så förenklad text, men av erfarenhet vet jag hur svårt det är för vissa lärare och annan skolpersonal att inte ständigt klumpa ihop "ni killar" och "ni tjejer" på ett obetänksamt sätt och att ha hållningen att hbtq-personer, funktionsnedsatta, fattiga, familjehemsplacerade, hedersförtryckta och några till är grupper vi läser om - inte att de befinner sig i rummet. Tycker du själv att det är så svårt att tolka innebörden av det jag skriver och gissa dig till exempel?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-08-30 18:21:29 följande:

    3. Jag är van vid att det oftast är tjejer som säger fitta.

    "Att vara tråkig vuxen och reagera när elever ropar "böghög" när det blir närkontakt när killar samlas runt något eller kampar om något på gympan."

    Humor?

    4. Jag får en betydligt klarare bild av vad du menar jämfört med det du skrev i #114.

    "Jag har svårt att tänka mig vad olika tolkningar man kan göra av en så förenklad tex

    2. Du hade inte förklarat varför

    3. Är det svårt att göra olika tolkningar när vi har olika värderingar om vad 'sexualiserat språk, homofobi, rasism & verkstadsjargong är?

    Jag är rätt bra på men jag använder sällan könsord.

    4. Du hade inte förklarat så bra (enligt mej)


    Jag är van vid både och, när det används för att nedvärdera någon eller svära. Flickor och pojkar.

    Det är inga skämt en pedagog eller handledare kan delta i eller låta passera. Det skapar inte ett klimat där man kan komma ut som annat än hetero. Unga hbtq-personer mår sämre än andra, transpersoner sämst och har bland de högre suicidtalen. Högstadieelever är på sin obligatoriska "arbetsplats" och gymnasieelever är i princip i samma situation. Det är inte okej med tysta vuxna åskådare eller medskämtare.

    Jo, det är väl kanske inte konstigt att det behövs mindre utrymme för tolkning när medvetandegraden till och med skiljer sig så markant mellan olika personer som är ålagda att kunna detta. Jag backar på den och hoppas jag gjort mig förstådd.

    Ja, jag är såklart för ett öppet debattklimat i skolan och att pedagoger både initierar debatter och lär ut argumentation. Det bara övergår mitt förstånd hur man kan sätta elever i en sits där halva gänget ska ge sig på den andra halvan med argument mot homosexuellas rättigheter. En uppgift som getts ut ostört år efter år tills någon reagerar, elever eller annan personal. Och det är inte en pedagog och ett tillfälle. Det säger väldigt mkt om hur mkt man får vara ostörd i sin profession när det kommer till okunskap, normkritik och värderingar som lyser igenom. Häromveckan ramlade jag igen över en stencil där man ska pluralböja engelska ordet n***o. Är skola då så fattig att man bara har grammatikböcker från medborgarrättsrörelsens tid? Nej, man har antingen inte granskat sitt material eller tycker det är helt acceptabelt att säga "n***o". Jag har upplevt båda.

    Normkritik kostar inte pengar, det kostar ens prestige. Det behöver initieras och följas upp av orädda skolledare.

    Det jag reagerar på är när det fnyses åt problematiserandet av socialt kön och normkritik. Jag träffar barn och unga varje dag som gör allt för att dölja att de är utanför normen. Det är djupt tragiskt och sorgligt att vuxna förstärker det genom skämt, tystnad eller osynliggörande.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-08-31 10:05:44 följande:

    "Jag träffar barn och unga varje dag som gör allt för att dölja att de är utanför normen"

    Hur löser man det?


    I skolan? Vad som kan göras för individen beror på individens önskningar. Vad som dock alltid kan göras är att arbeta med de vuxnas beteende innan man har för stora förväntningar på resultat av likabehandligsarbete med de unga. Vuxna ska inte reproducera och stå för hållningar som förstärker behovet att dölja. De saker jag tidigare räknade upp som sker i undervisning, ska inte ske. Just det är ytterst en ledningsfråga om man tänker sig att uppnå en likvärdig miljö på hela skolan.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-08-31 10:32:01 följande:

    "Kompispsykologkulturen" hos tjejer är något jag stört mej en hel del på, speciellt när de är fulla.

    Problemlösning innebär ofta obekväma sanningar eftersom det är den som har problemet som måste förändra något även om h*n inte är orsaken till problemet och när det gäller tonåringar så är personen sällan helt oskyldig själv.

    Tjejer är mer benägna att ljuga lite för att andra ska känna sig bättre och vill gärna känna sig behövda så de säger hellre vad folk vill höra, det blir som en infantilisering. Om någon har så stora/många problem att de behöver psykolog finns det en risk att de gör allt värre.


    Haha, hur många kvinnor eller män producerar något lysande när de är fulla? Det skulle vara någon konstnär då kanske!

    Du misstolkar det där med att ljuga en aning, IMO. Kvinnor är generellt vana vid att både kommunicera och uppfatta nyanser och det outtalade. Skarpa sanningar både levereras och uppfattas för det mesta utan stora bokstäver och "raka besked" enligt traditionell manlig jargong. Många män har generellt svårare att förstå sig på en mer abstrakt kommunikation och ger den därför lite förlöjligande eller nedsättande omdömen. Kvinnor som själva inte förstår sig på "kvinnlig majoritetskommunikation" brukar också göra dessa pejorativa omdömen och kalla sig sjäkva "raka", som ett positivt motsatsförhållande, och identifiera sig med "mäns kommunikation". Förstår man sig inte på alla nyanser brukar man ta i lite extra och polarisera. Man verkar bortse helt från alla de män som hanterar och använder sig av det finstilta utan minsta svårighet.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (jag) skrev 2019-08-31 16:28:09 följande:

    Hmm intressant då att majoriteten av politiker, diplomater, VDar, forskare, etc... som kräver hög förmåga att förstå och tillämpa abstrakt tänkande och kommunikation, är män? Och än mer intressant att bland de mest korkade uttalanden / besluten som tex våra politiker gjort även kommit från kvinnor? Det borde vara omojligt med den fantastiska förmåga till abstrakt kommunikation.

    Låter som ännu en feministisk fantasi för att framhäva kvinnor som lite bättre än män. Och det är faktisk lite skrämmande att se hur feminister ser på världen och män, kläcker ur sig såna saker och sen blir förvånade över att män inte vill stötta dem och deras vision av "jämställdhet".


    Nu läser du in lite väl mkt. Det var ett svar på ett nedsättande omdöme om kvinnors kommunikationen ochvatt "ljuga" och "hålla med". Innebörden var framför allt att den som behöver konkret kommunikation inte kan skönja vad som blivit sagt, medan det är klart och tydligt för andra. Du får skilja på abstrakt, logiskt tänkande och abstrakt kommunikation. Just i detta tillfälle läste du helt enkelt fel mellan raderna.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (jag) skrev 2019-08-31 17:12:09 följande:

    Och ditt svar på det var att nedvärdera mäns förmåga att kommunicera?

    Jodå jag kunde absolut läsa mellan raderna och det enda jag kunde skönja var en nedlåtande syn på män vilket iof inte är något som präglar hela dagens feminism.


    Du får ju läsa saker i sin kontext, särskilt om tolkning av nyanser ska bli rätt.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (jag) skrev 2019-08-31 17:21:10 följande:

    Dessutom verkar du total sakna kunskap om vad som krävs för att att kunna tänka fram nya lösningar i bla teknik och vetenskap (som domineras av män). Om det är något som behövs så är det just abstrakt tänkande och förmåga att tänka utanför ramarna. Teknik och vetenskap handlar om mycket mer än logiskt tänkande och matematiska modeller.


    Du verkar totalt sakna kunskap om vad abstrakt kommunikation är. Du verkar även ha svårt att gissa rätt om saker jag inte skrivit något om. Det finns alltifrån från mkt intelligenta till rena genier inom naturvetenskaperna som uppvisar stora svårigheter i det vi avser med abstrakt kommunikation. Där den abstrakta kommunikationen är som ett främmande språk man inte förstår eller inte lägger märke till. Särskilt om de har autism. Men du anser alltså inte att de kan briljera inom naturvetenskapen pga sina svårigheter med språkliga nyanser och läsa blickar, min- och kroppsspråk. Återigen, lär dig skilja på abstrakt "tänkande" och abstrakt kommunikation.

    Jag ser nu att du vill "avliva feminismen". Ja, det har ju folk, i synnerhet män men också ett antal kvinnor, velat göra sedan dess gryning =)
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-09-01 04:24:15 följande:

    så det ligger inte logiskt tänkande bakom abstrakt kommunikation?


    Hos den, med t.ex ASD, som inte har automatiserat det ligger det enormt mkt logiskt tänkande bakom att försöka navigera socialt på flera plan samtidigt.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan