• pyssel

    Vikigaste jämställdhetsfrågan

    KlantSmurfen skrev 2019-09-01 04:16:58 följande:

    Det var inget svar på min fråga. Hur gör man i praktiken?


    Jo det var ett var ett övergripande svar som bl.a refererar till tidigare exempel. Jag kommer inte fylla det med massa detaljerade exempel i en wall of text för att du tidigare hade svårt att själv föreställa dig exempel. Men man arbetar på flera nivåer i organisationen och man erbjuder individen stöd eller är behjälplig att sätta individen i kontakt med andra instanser. Man kan aldrig bortse från arbetet med de vuxna som sätter tonen. Du förstår väl t.ex innebörden med att förebygga, men som skolledare också styra upp de pedagoger som befäster fördomar eller bussar elever på varandra på det sätt jag skrivit?

    För individ (o familj) finns i skolan Elevhälsan som har egna insatser och även kopplar vidare till externa hjälpinsatser, vissa söker det själv andra behöver stöd i kontakten. Orosanmälan är också ett verktyg när någon är utsatt hemma, t.ex för sin läggning.

    På gruppnivå finns det t.ex evidensbaserade sucidpreventionsprogram. (Det finns också program som jag m.fl avråder från när de dras in i skola, t.ex DISA). Normkritik har vi redan diskuterat och min personliga åsikt är att likabehandling har bättre förutsättningar när man inte bara arbetar med eleverna utan även personalen. Det finns fantastiska pedagoger som inte behöver ledningens hjälp, men problemet är att utan ledningens insatser blir det katastrofalt ojämnt mellan klassrummen. Du menar väl inte att du inte har en enda kvalificerad gissning hur man arbetar eller borde arbeta med hållningar i skola som skulle skapa ett öppnare klimat?

    Har du mikrodetaljfrågor om specifika situationer eller arbetssätt får du inboxa.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-09-01 10:57:08 följande:

    är automatiserat tänkande alltid logiskt?


    Vad menar du med "automatiserat tänkande"? Inom psykologin brukar man tala om "automatiska tankar", men det är något annat än det vi diskuterade nyss. Jag trodde vi pratade om automatiserade avkodningar av sociala sammanhang vs att behöva använda sig av sin erfarenhet och slutledningsförmåga i mer medvetna, systematiska och energikrävande processer. (Så som alla gör i nya situationer men inte efter ett antal upprepningar).
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-09-01 10:56:00 följande:

    "...för att du tidigare hade svårt att själv föreställa dig exempel"

    det var dåliga exempel.

    "Du förstår väl t.ex innebörden med att förebygga"

    jo men det är genuspedagogik det handlar om...

    "Normkritik har vi redan diskuterat"

    jo, 4 punkter

    "Du menar väl inte att du inte har en enda kvalificerad gissning hur man arbetar eller borde arbeta med hållningar i skola som skulle skapa ett öppnare klimat?"

    Jag kan göra alla möjliga gissningar men det säger inget om hur DU hade tänkt att man lösa det.

    "Har du mikrodetaljfrågor om specifika situationer eller arbetssätt får du inboxa."

    du svarar som en politiker, du svarar utan att svara på frågan.


    Ja det var ju "välgrundade" invändningar.

    Vad är det för redogörelse du förväntar dig? Vill du fördjupa dig i förändringsarbete i organisationer, revidering och utvärdering av verksamhetsplaner, hållningsskapande arbete med grupper, samtalsstöd för självacceptans, samtalstekniker, suicidprevention, annat..? Det finns en mängd övergripande saker till. Jag kan givetvis bara återge ett fåtal exempel och ganska övergripande vad det innebär att arbeta med diskrimineringsgrunderna och annat som förebygger kränkningar i skolan.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (jag) skrev 2019-09-02 11:18:33 följande:

    Du har aldrig funderat över om det kan vara så att det inte alls är förmågan att förstå abstrakt kommunikation som är problemet utan viljan?

    Kan det vara så att han absolut kan förstå vad hon menar man bara tycker det är ett omständigt och onödigt komplicerat sätt att kommunicera som bara bäddar för missförstånd och konflikter och att man därför föredrar en mer rak, tydlig och effektivt sätt att kommunicera?

    Ex.

    Hon - Vad fin den var (kan betyda jag gillar den , kan du köpa den åt mig när jag fyller år eller att hon bara tycker den är fin)

    Han - Om hon vill ha den får hon säga det, annars får det vara, kan man inte kommunicera rakt och tydligt vad man vill ska man heller inte förvänta sig att folk gör som man vill

    Paradoxalt nog tycker jag mig se att människor som kommunicerar på det sättet ofta kräver att andra ska kommunicera rakt och tydligt med dem. Man blir sur när andra är otydliga, men förväntar sig att alla andra ska förstå ens egna abstrakta hintar och gåtor.


    "Inte förstå sig på" kan också innebära något än att sakna förmågor. Fundera på vad. Du lanserar just själv en teori här ovanför.

    Återvänd till kontexten och notera att det jag skrivit börjar med en åsikt och kommentar till hur kvinnors kommunikation värderas när vederbörande man eller kvinna inte förstår sig på den. Du kan alltså vara lite mer sparsam med att läsa in fler värderande uttryck än jag använt. Stryp din feminina ådra lite grann helt enkelt, eller hur det nu var.

    Vetenskapsteori ingår i alla examina på avancerad nivå (även på grundnivå). Oavsett det, har allt du själv lanserar och hävdar först manglats i din disputation? Jag hoppas att du följer din egen devis och inte uttalar dig annars. Men det har jag fått uppfattningen att du gör. Du ställer kanske inte samma krav på dig själv?

    ASD skrev jag om i några kommentarer till KlantSmurfen då han själv gjort kopplingar till det, helt naturliga sådana, och för att sammanhanget gav det. Grotta ner dig lite i autism så ser du kopplingen och varför det kommer upp i en diskussion om omedveten och medveten hantering av information och intryck och hur det påverkar social interaktion.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (jag) skrev 2019-09-02 15:52:17 följande:

    Kan ja, men behöver inte vara eller ens vara vanligt, en viktigare fråga är väl kanske hur vanligt det är, för det är ju ganska fel att framställa undantag som norm, eller hur? Så återigen, har du ens tänkt tanken att det kan vara så att män förstår abstrakt kommunikation men föredrar en mer rak kommunikation? Allt handlar ju inte om förmåga utan även om smak, att man föredrar spaghetti betyder inte att man saknar förmåga att äta andra saker.

    Det är inte JAG som haft åsikter om hur kvinnor eller män kommunicerar, det är DU som kommit med påståendet att män inte klarar av abstrakt kommunikation.

    Vetenskapsteori (ytlig kunskap) är inte riktigt samma sam som att ha en sån utbildning och erfarenhet och veta vad som krävs för det. Jag kan läsa mig till vad det krävs för att bli hjärnkirurg, med det betyder inte att jag är lämpad att avgöra hur en sån arbetar och tänker. IT kräver till exempel väldigt mycket abstrakt tänkande, det är ju inte så att människor sitter och läser ettor och nollor. Det mesta handlar om symbolik och massor med lager av virtuella objekt och tankar för att få dem hanterbara för människor. Allt detta verkar du total sakna kunskap i (jag tippar på att du är mer utbildad i humanistiska ämnen än tekniska) men verkar ändå anse dig lämpad att uttala dig om saker du bevisligen inte har en aning om. Det räcker inte med att tänka och prata abstrakt utan det krävs en viss logik oxå.

    Vilket leder till nästa fråga...Klunssmurfens fråga var ju ganska enkel och rak, krävs det logik för att kommunicera abstrakt?, den frågan svarade du aldrig på utan snackade (i vanlig ordning) runt den.

    Ja han gjorde möjligen kopplingar till ASD men det är fortfarande så att alla har det och fortfarande inte en förklaring till ditt påstående att män (som i män generellt inte enbart de med ASD) saknar förmåga till abstrakt kommunikation.

    Så återigen, vad baserar du det påståendet på? vad har du för belägg för det?


    1.Lägg inte till värderande uttryck du själv valt ut för att sedan försöka ställa mig mot väggen.

    2.Därför behöver du läsa igen.

    3.Vilken av de här underligt formulerade frågorna?
    KlantSmurfen skrev 2019-09-01 04:24:15 följande:

    så det ligger inte logiskt tänkande bakom abstrakt kommunikation?


    KlantSmurfen skrev 2019-09-01 10:57:08 följande:

    är automatiserat tänkande alltid logiskt?


    Den första har jag delvis svarat på. Vill man veta mer så är det bara att fördjupa sig kognitionsvetenskap. Den andra har jag frågat vad som menas.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-09-02 18:14:42 följande:

    Jag kan ge många övergripande exempel, det är ju bara att googla lite och skiva saker som "gruppsammanhållning" och "normkritik", jag behöver inte ens kunna något om det och ingen kommer att förstå vad jag personligen menar med det och hur jag tycker att det ska utföras eftersom jag inte skriver något om själva grunderna i det.


    Då undrar jag:

    Är du uppriktigt intresserad av en diskussion om socialt och hållningsskapande arbete i skola? Eller är intresset ett annat, t.ex att vi ska hamna i en pseudodiskussion om kvalitativa eller (ist för "och") kvantitativa data och utvärdering i socialt och pedagogiskt arbete?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-09-02 18:20:19 följande:

    Jag har hört det där många gånger men varför anmäler någon nästan aldrig mina inlägg? Jag har diskuterat med Pyssel flera gånger men hon har aldrig anmält något av mina inlägg.


    Det stämmer, även när vi är särdeles oense =)

    Särskilt när någon har betett sig riktigt illa mot mig anmäler jag inte - Att det får synas tillräckligt länge har bekräftat och understrukit hur vissa män beter sig mot kvinnor. Andra brukar ändå anmäla efter ett tag. Det gör jag också, när det gäller andra. Mest i vålds- och peddotrådar.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-09-02 19:55:25 följande:

    Ja.


    Min åsikt är att ett sådant arbete behöver genomsyra flera delar av en verksamhet. Men för att börja någonstans, ska man vara drivande i ett normkritiskt arbete så krävs en översyn av eget beteende och språk. Arbetar man dessutom med samtal är det inte speciellt mkt som behöver skina igenom av egna föreställningar om t.ex kön och läggning och vilka förväntningar det skapar, för att stänga möjligheterna för dialog, tillit och därmed chansen att hjälpa någon med dess mående. Man får förmodligen inte ens veta vad det gäller. Sin samlade erfarenhet och självreflektion kan man dela vidare på arbetsplatser som både främjar och styr mot ett kollegialt lärande. Föreläsningar ensamt som insats anser jag personligen vara ett tämligen trubbigt och svagt verktyg för förändring. För att nämna några.

    Du får gärna fråga om specifika saker och vad jag anser om de arbetssätten. Det finns ju mängder.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-05 10:45:37 följande:

    Vad menar du?


    Om attityder som "det är nog/väl inte så allvarligt" är lika representerat hos kvinnor och män, när en man blir misshandlad av en närstående kvinna.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan