Forum Förlossningsrädsla - Gravid
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Graviditet och ingen träning

    Fre 13 sep 2019 12:12 Läst 0 gånger Totalt 17 svar
    Fre 13 sep 2019 12:12

    Hej på er alla!

    Jag är gravid med första barnet, ca v 23 nu.

    Jag har inte förstått att det finns en helt annan värld bakom graviditeten, en värld som ligger ganska dold.

    Helt plötsligt handlar det inte bara om att bära och föda ett friskt barn efter 9 månader, nej nu pratar vi om knipträning, core träning, bålstabilitet, inkontinenser och gud vet allt!

    Jag får panik och ångest med jämna mellanrum, hur ska vi överleva då, vi kvinnor som inte ser ut som bodybuilders eller som tycker det känns tungt och jobbigt eller bara inte roligt att dra iväg till gymmet hela tiden.

    Vad ska hända med oss efter graviditeten, kommer våra kroppar bli fördärvade och dö bort eller?

    Är jag verkligen helt ensam om att känna mig trängd, rädd och vilsen i en värld jag inte förstår mig på?

  • Anonym (-)
    Visa endast
    Fre 13 sep 2019 12:17 #1
    anonym2005 skrev 2019-09-13 12:12:34 följande:

    Hej på er alla!

    Jag är gravid med första barnet, ca v 23 nu.

    Jag har inte förstått att det finns en helt annan värld bakom graviditeten, en värld som ligger ganska dold.

    Helt plötsligt handlar det inte bara om att bära och föda ett friskt barn efter 9 månader, nej nu pratar vi om knipträning, core träning, bålstabilitet, inkontinenser och gud vet allt!

    Jag får panik och ångest med jämna mellanrum, hur ska vi överleva då, vi kvinnor som inte ser ut som bodybuilders eller som tycker det känns tungt och jobbigt eller bara inte roligt att dra iväg till gymmet hela tiden.

    Vad ska hända med oss efter graviditeten, kommer våra kroppar bli fördärvade och dö bort eller?

    Är jag verkligen helt ensam om att känna mig trängd, rädd och vilsen i en värld jag inte förstår mig på?


    Jag känner inte igen det där. Känner ingen press på mig från något håll att träna under graviditeten, mer än att folk har sagt att det är bra med promenader.
  • Anonym (K)
    Visa endast
    Fre 13 sep 2019 12:21 #2

    Promenader är jättebra och jag rekommenderar knipträning för att undvika inkontinens. Annars behöver du inte mer än tidigare. Jag har haft problem med inkontinens och det händer fortfarande även om det är sällan, att jag inte hinner.

  • Fre 13 sep 2019 12:24 #3

    Graviditet sliter på kroppen. Knipträning och träna bålstabilitet handlar inte om att dra iväg till gymmet och bli bodybuilder. Det är små övningar som "sjukgymnastik", som till stor del kan utföras liggande eller sittandes på några minuter framför TVn. Jag började samtidigt som jag liggammade.

    Apparna mammamage och tät är bra!

  • Anonym (Degig­)
    Visa endast
    Fre 13 sep 2019 12:28 #4

    Nej, du måste inte träna på gym flera gånger per vecka när du är gravid. Rör på dig, promenader räcker och annars är simning skonsamt för kroppen.

    Knipövningar ska du absolut göra! Det går ju att göra när som helst, tex i soffan framför tvn. Du kommer tacka dig själv efter förlossningen!

  • Fre 13 sep 2019 13:26 #5
    Jemp skrev 2019-09-13 12:24:58 följande:

    Graviditet sliter på kroppen. Knipträning och träna bålstabilitet handlar inte om att dra iväg till gymmet och bli bodybuilder. Det är små övningar som "sjukgymnastik", som till stor del kan utföras liggande eller sittandes på några minuter framför TVn. Jag började samtidigt som jag liggammade.

    Apparna mammamage och tät är bra!


    Håller med! Det behövs inte mer än det och det faktum att man är medveten! Då har man ändå möjlighet att stärka under tiden man ör gravid och i någon mån förebygga. Dock känner jag inte igen "kraven " du beskriver. Jag undrar var du får det ifrån? Om det är sociala medier ska du kanske vara lite mer selektiv i vad du följer och tar in. Är det från vänner så be dem att hålla det för sig själv.

    Jag har varit gravid och fött barn två gånger med mer än 10 års mellanrum och har snarare upplevt att man är mer kompetent i de råd och den info som sprids idag. Man vet mer, kan mer. Men som sagt, man väljer faktiskt lite själv vad man följer och "utsätter sig" för.

    Ta chansen att välja det som passar dig, det är DU som är gravid och DIN bebis.
  • Anonym (Inte igen)
    Visa endast
    Fre 13 sep 2019 14:08 #6

    Jag känner heller inte igen mig i vad du skriver.

    Jag är gravid med 3e barnet i v.23 på loppet av 5 år. Under graviditeterna så måste jag ta det lugnt då jag har försvagad livmoderhals och inte kan röra mig så mycket.

    De två tidigare gångerna har jag gått upp ca 19 kg men det är mycket vätska så ca 10kg försvinner på en gång och sen så har jag promenerat mycket och ätit bra kost, inte bantat eller kört med nån diet utan ätit frukost, lunch och middag i rätt bra mängd. Mellanmål ibland. Jag har tränat upp bål och core med yoga - efter graviditet - framför tvn och jag har alltid sen typ 20årsåldern kört med knipövningar.

  • Anonym (Choru­s)
    Visa endast
    Lör 14 sep 2019 20:09 #7

    Jag tror det beror mycket på informationsflödet. Förlossningsskador belyses mer nu till exempel. Studier på rectusdiastas (delade magmuskler) har kommit upp i ljuset och inkontinensbesvär är allmänt känt. Även om jag är född sent -80 så har jag hört kniiiiip av hon TV-gympakvinnnan citeras flitigt.

    Sedan är jag sjukgymnast och träffar många med graviditetsrelaterade besvär, och det är många som inte vet hur kroppen fungerar med anatomi och biomekanik, lägg på en annorlunda muskelaktivutet/buktryck/återhämtning/tyngdpunktsförskjutning och det kan bli ett virrvarr. Jag har nog en inbakad fördel nu när jag själv är gravid.

    Men jag har sett båda absolut, toppträning/vikthets och varför-har-jag-ont-i-ryggen-när-jag-går-bakåtlutad-med-vikt-på-magen-frågor.

  • Sön 15 sep 2019 15:43 #8

    Ja, men så är det problem med det här jäkla knipet!

    Jag hittar inte det...!

    Försöker ligga, sitta, stå, knipa av urinstrålen ibland (jag vet att man inte ska göra det många gånger). Ibland kanske det funkar lite grann men droppar fortfarande urin ändå.

    Har försökt känna med fingrar också, vet inte vad det är jag känner... får mest spänningar i rumpa, mage, ångest och svårt att andas då jag inte kan göra det samtidigt som knipet för då tappar jag allt.

    Och så blir jag trött, uppgiven, jätteledsen och känner mig misslyckad, som att jag förstört mitt liv genom att skaffa mig någonting som jag alltid velat ha, nämligen barn.

  • Anonym (Choru­s)
    Visa endast
    Sön 15 sep 2019 16:26 #9
    anonym2005 skrev 2019-09-15 15:43:05 följande:

    Ja, men så är det problem med det här jäkla knipet!

    Jag hittar inte det...!

    Försöker ligga, sitta, stå, knipa av urinstrålen ibland (jag vet att man inte ska göra det många gånger). Ibland kanske det funkar lite grann men droppar fortfarande urin ändå.

    Har försökt känna med fingrar också, vet inte vad det är jag känner... får mest spänningar i rumpa, mage, ångest och svårt att andas då jag inte kan göra det samtidigt som knipet för då tappar jag allt.

    Och så blir jag trött, uppgiven, jätteledsen och känner mig misslyckad, som att jag förstört mitt liv genom att skaffa mig någonting som jag alltid velat ha, nämligen barn.


    Jag förstår din frustration, men det är inte slut/över/förbi. Det finns hjälp.

    Vi brukar använda oss av beskrivningen blixtlås, knip från ändtarmen och framåt men UTAN att spänna skinkorna, det är inga stora muskler och det ska inte vara att ta i för kung och fosterland. Andas är essentiellt för muskelfunktion, en muskel som inte blir syresatt kan inte tillgodogöra sig träningen, enkelt förklarat.

    Fingrar kan vara ett sätt, knipkulor ett annat. Tänk dig kulorna som en liten vikt man för in och tyngdkraften kommer göra att de vill trilla ut - då måste du hålla emot med de inre musklerna för det finns inget annat som hindrar de från att åka ut.

    Om allt man gör själv inte fungerar finns det hjälp hos exempelvis specialistsjukgymnast på KK eller en uroterapeut på ett bäckenbottencentrum som med elektroder kan stimulera för knipaktivering men även mäta muskelaktivitet om man misstänker nervskada (vanligare efter förlossning).
  • Anonym (Knip!­)
    Visa endast
    Sön 15 sep 2019 16:33 #10

    Håller med övriga. Rör på dig som vanligt, det är 30 min/dag som rekommenderas för alla vuxna numera väl? Och knip! Fråga din barnmorska om det.

    (Men om du drabbas av foglossning - gör inget som ger dig mer ont, hitta andra sätt att röra dig, cykla eller simma funkar för vissa).

  • Anonym (Inte igen)
    Visa endast
    Sön 15 sep 2019 16:43 #11
    Anonym (Chorus) skrev 2019-09-15 16:26:33 följande:

    Jag förstår din frustration, men det är inte slut/över/förbi. Det finns hjälp.

    Vi brukar använda oss av beskrivningen blixtlås, knip från ändtarmen och framåt men UTAN att spänna skinkorna, det är inga stora muskler och det ska inte vara att ta i för kung och fosterland. Andas är essentiellt för muskelfunktion, en muskel som inte blir syresatt kan inte tillgodogöra sig träningen, enkelt förklarat.

    Fingrar kan vara ett sätt, knipkulor ett annat. Tänk dig kulorna som en liten vikt man för in och tyngdkraften kommer göra att de vill trilla ut - då måste du hålla emot med de inre musklerna för det finns inget annat som hindrar de från att åka ut.

    Om allt man gör själv inte fungerar finns det hjälp hos exempelvis specialistsjukgymnast på KK eller en uroterapeut på ett bäckenbottencentrum som med elektroder kan stimulera för knipaktivering men även mäta muskelaktivitet om man misstänker nervskada (vanligare efter förlossning).


    Knipkulor är jättebra !! Håller med om det!
  • Sön 15 sep 2019 19:00 #12
    Anonym (Knip!) skrev 2019-09-15 16:33:07 följande:

    Håller med övriga. Rör på dig som vanligt, det är 30 min/dag som rekommenderas för alla vuxna numera väl? Och knip! Fråga din barnmorska om det.

    (Men om du drabbas av foglossning - gör inget som ger dig mer ont, hitta andra sätt att röra dig, cykla eller simma funkar för vissa).


    ...och dra inte igång någon satsning när du redan är gravid! En person som är van vid hård träning kan upprätthålla den efter förmåga. Men en otränad person bör ju inte dra igång med tung styrka eller löpning under graviditeten. Att förstå den skillnaden är viktigt när man ser gravida personer på forum som Instagram. Är de vana sen innan så har de ett helt annat utgångsläge.
  • Mån 16 sep 2019 08:45 #13
    Anonym (Inte igen) skrev 2019-09-15 16:43:57 följande:

    Knipkulor är jättebra !! Håller med om det!


    Jag köpte sådana, men märkte ingen skillnad. De satt bara därinne... Men det är förmodligen för att jag gör fel. :( =(
  • Anonym (Inte igen)
    Visa endast
    Mån 16 sep 2019 09:59 #14
    anonym2005 skrev 2019-09-16 08:45:54 följande:

    Jag köpte sådana, men märkte ingen skillnad. De satt bara därinne... Men det är förmodligen för att jag gör fel. :( =(


    Vänd dig till din bm, dom är jätteduktiga på att lära ut och hjälpa till :)
  • Anonym (Choru­s)
    Visa endast
    Mån 16 sep 2019 10:40 #15

    [quote=79904759][quote-nick]anonym2005 skrev 2019-09-16 08:45:54 följande:[/quote-nick]Jag köpte sådana, men märkte ingen skillnad. De satt bara därinne... Men det är förmodligen för att jag gör fel. :( =([/

    Geishakulor är mindre, och kräver med muskelaktivering om det kanske kan vara något istället, sen ska man ju vara uppe och igång för att få principen med tyngdkraften.

    Hur känns det när du får orgasm? Kan du känna spänningen då?

  • Tis 17 sep 2019 10:27 #16
    Anonym (Chorus) skrev 2019-09-16 10:40:36 följande:

    [quote=79904759][quote-nick]anonym2005 skrev 2019-09-16 08:45:54 följande:[/quote-nick]Jag köpte sådana, men märkte ingen skillnad. De satt bara därinne... Men det är förmodligen för att jag gör fel. :( =([/

    Geishakulor är mindre, och kräver med muskelaktivering om det kanske kan vara något istället, sen ska man ju vara uppe och igång för att få principen med tyngdkraften.

    Hur känns det när du får orgasm? Kan du känna spänningen då?


    Jag får inte orgasmer, så jag kan inte jämföra med en sån upplevelse.

    Men... jag provade att föra upp ett litet cylinderformat föremål som ville glida ut igen hela tiden och därmed försöka hålla det på plats.

    Nu stod jag upp, och spände från rumpan och försökte tänka att jag skulle lite mer framåt också. Hur som helst så stannade föremålet kvar, och jag tyckte i alla fall att mage och lår var hyfsat avslappnade.

    Kanske att magen spände sig lite, men hallå, den sitter ju typ ihop med de delarna...?

    Jag kunde andas in och ut samtidigt och när jag släppte efter så ville föremålet glida ut igen om jag inte spände till.

    Kan detta ha varit "knipet"?
  • Anonym (Choru­s)
    Visa endast
    Tis 17 sep 2019 14:36 #17
    anonym2005 skrev 2019-09-17 10:27:12 följande:

    Jag får inte orgasmer, så jag kan inte jämföra med en sån upplevelse.

    Men... jag provade att föra upp ett litet cylinderformat föremål som ville glida ut igen hela tiden och därmed försöka hålla det på plats.

    Nu stod jag upp, och spände från rumpan och försökte tänka att jag skulle lite mer framåt också. Hur som helst så stannade föremålet kvar, och jag tyckte i alla fall att mage och lår var hyfsat avslappnade.

    Kanske att magen spände sig lite, men hallå, den sitter ju typ ihop med de delarna...?

    Jag kunde andas in och ut samtidigt och när jag släppte efter så ville föremålet glida ut igen om jag inte spände till.

    Kan detta ha varit "knipet"?


    Låter absolut så! Fortsätt så!
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll