• HSOF

    Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?

    Den 28 September var det 25årsdagen för Estoniakatastrofen som kostade 852 människor varav 501 svenskar livet.

    Haverikommisionen som följde hade många brister och mycket har i efterhand mörkats av olika anledningar. Detta har fött många teorier med allt från smuggling av militär teknologi, radioaktivt avfall, bomber, ubåtar, smuggling, båt som egentligen inte var sjöfartsduglig, handhavandefel mm..

    Röster har med åren stärks över en oberoende sanningskommission som en gång för alla ska undersöka vad som egentligen hände den där ödesdigra natten för drygt 25år sedan. Speciellt från de överlevande eller anhöriga till Estoniakatastrofen. Tekniken är idag också så mycket bättre, så att en komplett 3D- scanning av hela skrovet kan idag göras utan att man ens behöver berg fartyget.

    Själv tycker jag att en grumlig undersökning med hjälp av dagens teknik ska genomföras  så att hela bilden kommer fram. Detta är precis som Palmemordet något som lämnar för många lösa trådar och bör redas ut för att de anhöriga och de överlevande kan få komma vidare på riktigt. Sedan kommer detta sätta punkt för ett alternativt spekulationer eller bevisa att dem var sanna. 

    Vad tycker ni, ska vi kräva en sanningskommission för Estoniakatastrofen?

    Motivera gärna varor du tycker som du tycker.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-08 12:01:10 följande:
    Okej, de är kanske byggda så, dvs. att de inte ska sjunka, även om det kommer in vatten. Då ska portar stängas, så att vattnet håller sig på något däck och om det då inte kommer in mera vatten, så kan det inte sjunka. 

    Det har man ju sett ritningar på då också, när det hände. Men om det fungerar i praktiken när olyckan är framme - det är inte så säkert. Det skulle ju räcka med någon liten grej, någon dörr eller lucka som inte är stängd eller som går sönder  (kanske inte var så hållbar som man hade trott), och så kommer det in massor med vatten och så sjunker den ändå.
    Jo så kan det vara och det är ju det man kommer få fram av en grundlig besiktning  vraket. Fartyget ska vara byggt så att det rent teoretiskt skulle vara omöjligt för vatten att tränga ner från bildäck och neråt utan att det fanns ytterligare hål under bildäck. Men allt detta är ju teori och kan mycket väl ändå ha skett i praktiken. men så länge man inte vet så bör man undersöka det. Har så varit fallet så kommer man med högsta sannolikhet att upptäcka det.
  • AndreaBD
    Nyvaken skrev 2019-10-08 10:57:55 följande:
    Känner inte att Soviet rimmar med kvalité.
    Kolla filmen från HSOF, ser definitivt ut som något sprängs utåt.
    Jag kan kolla på den sen när jag har tid, men det handlar inte så mycket om bra eller dålig kvalité. Något av dålig kvalité kanske inte ens skulle lyckas spränga hål i ett fartyg. Och i ryska militären finns det visserligen en del farliga vapen, men det är då mest atomvapen och sånt. Och det sprängs ju inte av misstag, och inte med flit heller i en sån situation.
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2019-10-08 11:59:47 följande:
    Ja men den sjönk aldrig. den la sig på slagsida och mot botten då det var för grunt.
    Det kan vi dock inte veta att det inte skulle ha sjunkit, om det hade varit djupt vatten. Och det var också ett väldigt snabbt förlopp, vilket visar att vatten på bildäck kan ställa till det och att det kan gå snabbt. 
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2019-10-08 12:13:30 följande:
    Jo så kan det vara och det är ju det man kommer få fram av en grundlig besiktning  vraket. Fartyget ska vara byggt så att det rent teoretiskt skulle vara omöjligt för vatten att tränga ner från bildäck och neråt utan att det fanns ytterligare hål under bildäck. Men allt detta är ju teori och kan mycket väl ändå ha skett i praktiken. men så länge man inte vet så bör man undersöka det. Har så varit fallet så kommer man med högsta sannolikhet att upptäcka det.
    Men är det så  sannolikt att man kan se det genom att undersöka vraket? Ett skepp som sjunkit och sedan legat där i 25 år också har ju utsatts för en del. På vägen ner mot havsbotten kan den har skadats, olika delar kan ha tryckts och slitits åt olika håll, kan ha fastnat i stenar eller tryckts ihop av högre tryck.

    Inströmmande vatten har stor kraft, det kan ha slitit ut dörrar som först fortfarande satt kvar. Så hur ska man då veta om dörrarna/luckorna satt kvar ursprungligen? 
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2019-10-08 12:07:31 följande:
    Du får lära dig att vara lite självkritisk. Även den bästa sanningen kan ha brister.
    Ja, och det gäller även en eventuell undersökning av vraket!  Det är bara en bedömning, någon som efter 25 år ska bedöma vad som gjort att delar slitits ut/av, och att det finns hål. Det är säkert lika komplicerat som vid flygplansolyckor. Och där får man väldigt olika bedömningar av experterna också. 
  • Flash Gordon
    HSOF skrev 2019-10-08 12:07:31 följande:
    Kanske det kan vara så, men utan en riktig besiktning av vraket som aldrig har gjorts så kan man inte veta allt detta. Men det skulle  man å ett enkelt och billigt sätt idag kunna göra med dagens sonarteknik. 

    Sedan har vi det här lilla problemet med det utåtriktade hålet under vattenlinjen i fören, hur ska det förklaras... Eller äsch vi struntar i det, det är säkert inte av någon betydelse. Varför lägga så mycket energi på 852 ändå döda människor och 1000-tals anhöriga. De är bara bittra ända.

    Du får lära dig att vara lite självkritisk. Även den bästa sanningen kan ha brister.
    Här har du din "det måste finnas ett hål-konspiration"

    https://www.vaken.se/estonias-stora-hemliga-hal/

    Det är så många luckor och fel i bara den där korta texten att det inte går att utförligt bemöta allt. Men ...

    - Bildäck var inte tätt. När båten får slagsida så kan vattnet rinna via till exempel ventilationen. Dörrar kan också stå öppna/brytas upp. Det finns trapphus.

    - Lutar fartyget åt styrbord så måste ett eventuellt hål "stort nog att släppa ut 18000 m3 luft" sitta på babords sida. Babords sida, särskilt alla fönster på däck 4 var alltså exponerad för vågornas krafter under en stor del av den tid som hon låg död i vattnet med slagsida. Vi har även där dörrar och luckor som kan ha varit öppna/bröts upp. Det fins gott om håligheter i den övre delen av fartyget för luften att slippa ut ur.

    - Påståendet i filmen om att rampen inte var öppen är bevisligen felaktig eftersom man i filmer ser att det glappar mellan rampen och sidan. Att rampen slutligen faller tillbaka så mycket den kan när fartyget sjunker med aktern första har att göra med gravitationen.

    - Och ja, i filmen påstås att hålet på styrbords sida är så stort att man inte ser kanterna. Detta skulle då stå i motsats till det tidigare påståendet om ett hål som var 1x2 m2 med utfläkta kanter.
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2019-10-08 10:58:17 följande:
    Jag är ingen expert inom området, men det är ju även en teori som finns eller sabotage av densamma.
    Jag ska fråga min man när vi kommer hem, han är både kemist och lite av en hobby-pyrotekniker. 
  • Anonym (Ödla)
    HSOF skrev 2019-10-08 11:17:08 följande:
    Oj läste fel. Ja den som finns är väldigt grumlig om man vill utrycka sig så.
    Ja, du valde att uttrycka dig så ja, i TS.

    F.ö, låt det hela vara nedlagt nu, låt olyckan få vara en olycka, och inte en statssanktionerad komplott.
  • Flash Gordon

    Här är mer från samma kille:

    https://www.vaken.se/vaken-intervjuar-henning-witte-om-sankningen-av-ms-estonia/

    Det skulle alltså vara en medveten sänkning som en del av en militärövning. 

    "Henning Witte berättar i intervjun om hur det finns bevis för att sprängmedel användes för att sänka Estonia och att det ägde rum en NATO-övning där en passagerarfärja ingick i övningsscenariot i sammanband med sänkningen av Estonia. Witte ser flera sammanband mellan attackerna 11/9 2001 i USA och sänkningen av Estonia. Vidare berättar Witte om hur myndigheter och massmedia på högsta nivå mörkat sanningen om Estoniakatastrofen i såväl Sverige, Finland, Estonia samt i Tyskland."


Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?