• Anonym (Bonusmamma)

Regler för 18-åring ?

Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?

• Svar på tråden Regler för 18-åring ?
  • Anonym (hm)
    Anonym (H) skrev 2019-11-02 17:31:49 följande:

Tycker ni ska låta 18åringen göra som han vill då han numera är myndig. Sluta jaga efter honom vid middagen. Bestäm en tid då det är mat, skicka ett sms att maten är klar, sen får han bestämma själv om han vill komma hem eller ej. Kommer han inte i tid får han fixa sin egen mat. Sluta dalta med honom och låt honom lära sig hur det blir om man inte passar tider. Kan gott vara bra att han får lära sig laga egen mat också..

Eftersom jag inte har hur mycket pengar som helst  och all mat inte går att spara/20 åringen har ibland redan ätit när han kommer hem också, så har vi bestämt med 20-åringen, att om han inte hör av sig inom en viss tid så lagar vi bara middag till mig och yngsta. 

Sedan har vi alltid enkla saker han själv kan laga till när han kommer hem.

Mina barn är duktiga på att laga mat också och tycker det är roligt, så det händer att de bjuder mig på middag när jag jobbar oregelbundet och inte hinner hem i tid.
  • Anonym (.)
    viseversa skrev 2019-11-03 08:00:38 följande:
    Ts har ingen försörjningsplikt till sitt bonusbarn. det har hans föräldrar. Sen har hon absolut ingen skyldighet att förse hans kompisar med mat och husrum eller sköta om hans vanvårdade djur. 
    Man kan  agera den elaka styvmodern fullt ut. Inte visa någon som helst sympati eller empati och peka på millimeterrättvisa på samma sätt som 4-åringar gör.

Eller så kan man vara medmänsklig. Jag tror att TS tillhör den andra kategorin, du verkar tillhöra den första. Vem vinner i längden? Svårt att veta men jag säger att medmänsklighet vinner alla gånger, den förstnämnda är nämligen en mycket stor riskfaktor för att medfödd psykopati blommar ut i något som blir ohållbart i samhället. Den andra kategorin kan vara det som gör att en medfödd psykopat blir fullt fungerande.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (ä) skrev 2019-11-02 23:12:01 följande:

Betalar ni något åt honom förutom studiebidraget? Dra in privilegier om han missköter sig. Belöna inte dåligt beteende. Och folk som ni inte vill ha där har ni all rätt att slänga ut!

Eftersom han fått för sig att nu när han fyllt 18 kan han behandla er hur som helst så är inte detta något han inte kan rå för. Det funkade ju innan 18-årsdagen.

Nej inga extrapengar. Det får hans mamma av oss så hon kan köpa kläder o större inköp åt han. Går till kostnaden för hans bil oxå. Vet inte vad för privilegier vi kan dra in på hos oss tyvärr. Däremot fick han en slant före 18-årsåldern om han hjälpte till hemma men då fick han bara halva studiebidraget (förutom extraslanten)
    Anonym (.) skrev 2019-11-03 13:18:59 följande:

Man kan  agera den elaka styvmodern fullt ut. Inte visa någon som helst sympati eller empati och peka på millimeterrättvisa på samma sätt som 4-åringar gör.

Eller så kan man vara medmänsklig. Jag tror att TS tillhör den andra kategorin, du verkar tillhöra den första. Vem vinner i längden? Svårt att veta men jag säger att medmänsklighet vinner alla gånger, den förstnämnda är nämligen en mycket stor riskfaktor för att medfödd psykopati blommar ut i något som blir ohållbart i samhället. Den andra kategorin kan vara det som gör att en medfödd psykopat blir fullt fungerande.

Jag lägger inte ut pengar på bonusen förutom att jag står för käk o halva hushållets räkningar . Hans pappa får betala isåfall. Jag är den som behandlar bonusen trevligt o låter maken ta alla konflikter med sin son.
  • Anonym (.)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-03 15:49:14 följande:
    Jag lägger inte ut pengar på bonusen förutom att jag står för käk o halva hushållets räkningar . Hans pappa får betala isåfall. Jag är den som behandlar bonusen trevligt o låter maken ta alla konflikter med sin son.
    Ok.

Jag reagerade på den extremt hårda och oresonliga tonen i "råden" du fick. Där bonusen inte kan räkna sitt hem som sitt utan han ska betraktas som en oönskad gäst och parasit.
    Jag menade att med sådan inställning kommer du bara förlora.
    viseversa skrev 2019-11-03 07:59:15 följande:
    Ta hans nyckel. Han ska inte komma indrällande mitt i natten med kompisar i släptåg och störa i ert hem. Sälj/omplacera hans husdjur. Sköter han dom itne ska han inga ha. Det är djuren som blir lidande. Vad är der för djur? Kräv att han städar sitt rum. Plockar ungan sin skit och diskar sin disk samt tvättar sina egna kläder. 

• Anonym (ä)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-03 15:49:14 följande:
    Nej inga extrapengar. Det får hans mamma av oss så hon kan köpa kläder o större inköp åt han. Går till kostnaden för hans bil oxå. Vet inte vad för privilegier vi kan dra in på hos oss tyvärr. Däremot fick han en slant före 18-årsåldern om han hjälpte till hemma men då fick han bara halva studiebidraget (förutom extraslanten)
    Anonym (.) skrev 2019-11-03 13:18:59 följande:

Allt ni betalar och ger honom fördelar som är utöver för mat, boende och kläder  Att ni/din sambo betalar för hans bil är ett privilegie. Andra exempel som jag inte vet hur ni har: Att ha eget rum är ett privilegie. Att ha nyckel och komma och gå som man vill är ett privilegie. Tillgång till nternetuppkoppling hemma är ett privilegie. Tillgång till el för att använda elprylar på sitt rum är ett privilegie.

Vill ni/sambon betala så att han kan ha bil trots att han behandlar er såhär så får ni faktiskt skylla er själva. Hade det varit jag hade jag pratat med biomamman om hur ni förväntar er att han ska bete sig när han bor hemma och att ni inte vill belöna hans dåliga beteende. Att ha bil är en oerhörd frihet i den åldern och absolut inget som alla 18-åringar får. 
  • Anonym (ä)

Klart han gör som han vill när det inte får några dåliga konsekvenser för honom.

• Anonym (...)

Vår 19- åring behandlas som den vuxna han är. Men vi har husregler .. man berättar var man är och när man kommer hem .. annars blir jag orolig. Sover man borta berättar man det och har man med sig matgäst berättar man det i god tid innan. Man tvättar sin egen tvätt, lagar sin egen mat och städar efter sig. Man smyger när man kommer hem sent.

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (ä) skrev 2019-11-03 16:44:04 följande:

Allt ni betalar och ger honom fördelar som är utöver för mat, boende och kläder  Att ni/din sambo betalar för hans bil är ett privilegie. Andra exempel som jag inte vet hur ni har: Att ha eget rum är ett privilegie. Att ha nyckel och komma och gå som man vill är ett privilegie. Tillgång till nternetuppkoppling hemma är ett privilegie. Tillgång till el för att använda elprylar på sitt rum är ett privilegie.

Vill ni/sambon betala så att han kan ha bil trots att han behandlar er såhär så får ni faktiskt skylla er själva. Hade det varit jag hade jag pratat med biomamman om hur ni förväntar er att han ska bete sig när han bor hemma och att ni inte vill belöna hans dåliga beteende. Att ha bil är en oerhörd frihet i den åldern och absolut inget som alla 18-åringar får. 

Jag håller med om bilen fullt ut. Har även sagt det åt bonusen att ha bil är lyx i den åldern. Tyvärr så kan vi inte komma överens med biomamman utan vi betalar underhåll åt hon så länge bion går skola . O vad hon väljer lägga dom pengarna på åt sin son är inget vi kan göra åt. Samma med internet han har eget som hans mamma betalar. Han betalar sin bensin själv dock o därför han inte har råd med husdjuren . Vi har dock köpt mat nu till djuren då vi inte vill dom ska svälta ihjäl,finns humanare sätt att avliva på. Så elen,egen nyckel o eget rum är det som finns kvar hos oss. O det kan vi knappast dra in på då vi är försörjningsskyldig för han o skulle nog få soc. På oss isåfall.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (...) skrev 2019-11-03 17:14:16 följande:

Vår 19- åring behandlas som den vuxna han är. Men vi har husregler .. man berättar var man är och när man kommer hem .. annars blir jag orolig. Sover man borta berättar man det och har man med sig matgäst berättar man det i god tid innan. Man tvättar sin egen tvätt, lagar sin egen mat och städar efter sig. Man smyger när man kommer hem sent.

Det sista är väl typ det enda som 18-åringen gör. Resten låter som bra husregler, dock så tvättar jag allt så skulle bli knepigt om bara bonusen inte fick tvättat.
  • Anonym (ä)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-04 11:21:32 följande:
    Jag håller med om bilen fullt ut. Har även sagt det åt bonusen att ha bil är lyx i den åldern. Tyvärr så kan vi inte komma överens med biomamman utan vi betalar underhåll åt hon så länge bion går skola . O vad hon väljer lägga dom pengarna på åt sin son är inget vi kan göra åt. Samma med internet han har eget som hans mamma betalar. Han betalar sin bensin själv dock o därför han inte har råd med husdjuren . Vi har dock köpt mat nu till djuren då vi inte vill dom ska svälta ihjäl,finns humanare sätt att avliva på. Så elen,egen nyckel o eget rum är det som finns kvar hos oss. O det kan vi knappast dra in på då vi är försörjningsskyldig för han o skulle nog få soc. På oss isåfall.
    Ni är inte skyldiga att hålla med eget rum. Har han en säng, mat och tak över huvudet kläder på kroppen så är allt ok. Det är helt godtagbart enligt soc. att barn kan dela rum med andra till exempel. Han har inte rätt till rummet.

Ja betalar ni underhåll till mamman så gör hon såklart som hon vill, då är det hon som står för bilen hennes val.

Angående djuren så kan ni anmäla till länsstyrelsen att ingen tar hand om djuren, de är inte era och ni vill inte betala för dem. De kommer svälta. De har rätt att kontakta ägaren och tvinga honom ta sitt ansvar annars tar de djuren.
Svar på tråden Regler för 18-åring ?