Regler för 18-åring ?
Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?
Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?
Tycker ni ska låta 18åringen göra som han vill då han numera är myndig. Sluta jaga efter honom vid middagen. Bestäm en tid då det är mat, skicka ett sms att maten är klar, sen får han bestämma själv om han vill komma hem eller ej. Kommer han inte i tid får han fixa sin egen mat. Sluta dalta med honom och låt honom lära sig hur det blir om man inte passar tider. Kan gott vara bra att han får lära sig laga egen mat också..
Betalar ni något åt honom förutom studiebidraget? Dra in privilegier om han missköter sig. Belöna inte dåligt beteende. Och folk som ni inte vill ha där har ni all rätt att slänga ut!
Eftersom han fått för sig att nu när han fyllt 18 kan han behandla er hur som helst så är inte detta något han inte kan rå för. Det funkade ju innan 18-årsdagen.
Man kan agera den elaka styvmodern fullt ut. Inte visa någon som helst sympati eller empati och peka på millimeterrättvisa på samma sätt som 4-åringar gör.
Eller så kan man vara medmänsklig. Jag tror att TS tillhör den andra kategorin, du verkar tillhöra den första. Vem vinner i längden? Svårt att veta men jag säger att medmänsklighet vinner alla gånger, den förstnämnda är nämligen en mycket stor riskfaktor för att medfödd psykopati blommar ut i något som blir ohållbart i samhället. Den andra kategorin kan vara det som gör att en medfödd psykopat blir fullt fungerande.
Man kan agera den elaka styvmodern fullt ut. Inte visa någon som helst sympati eller empati och peka på millimeterrättvisa på samma sätt som 4-åringar gör.
Eller så kan man vara medmänsklig. Jag tror att TS tillhör den andra kategorin, du verkar tillhöra den första. Vem vinner i längden? Svårt att veta men jag säger att medmänsklighet vinner alla gånger, den förstnämnda är nämligen en mycket stor riskfaktor för att medfödd psykopati blommar ut i något som blir ohållbart i samhället. Den andra kategorin kan vara det som gör att en medfödd psykopat blir fullt fungerande.
Klart han gör som han vill när det inte får några dåliga konsekvenser för honom.
Vår 19- åring behandlas som den vuxna han är. Men vi har husregler .. man berättar var man är och när man kommer hem .. annars blir jag orolig. Sover man borta berättar man det och har man med sig matgäst berättar man det i god tid innan. Man tvättar sin egen tvätt, lagar sin egen mat och städar efter sig. Man smyger när man kommer hem sent.
Allt ni betalar och ger honom fördelar som är utöver för mat, boende och kläder Att ni/din sambo betalar för hans bil är ett privilegie. Andra exempel som jag inte vet hur ni har: Att ha eget rum är ett privilegie. Att ha nyckel och komma och gå som man vill är ett privilegie. Tillgång till nternetuppkoppling hemma är ett privilegie. Tillgång till el för att använda elprylar på sitt rum är ett privilegie.
Vill ni/sambon betala så att han kan ha bil trots att han behandlar er såhär så får ni faktiskt skylla er själva. Hade det varit jag hade jag pratat med biomamman om hur ni förväntar er att han ska bete sig när han bor hemma och att ni inte vill belöna hans dåliga beteende. Att ha bil är en oerhörd frihet i den åldern och absolut inget som alla 18-åringar får.
Vår 19- åring behandlas som den vuxna han är. Men vi har husregler .. man berättar var man är och när man kommer hem .. annars blir jag orolig. Sover man borta berättar man det och har man med sig matgäst berättar man det i god tid innan. Man tvättar sin egen tvätt, lagar sin egen mat och städar efter sig. Man smyger när man kommer hem sent.