• Anonym (Bonusmamma)

Regler för 18-åring ?

Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?

• Svar på tråden Regler för 18-åring ?
  • Anonym (Guckosko)
    Jemp skrev 2019-11-04 20:07:15 följande:
    Hemskt att tvingas leva med nån sån.
    "Leva med nån sån"?
  • Jemp
    Anonym (ä) skrev 2019-11-04 19:34:16 följande:

Det är ändå deras hem. Det är inte respektlöst att vilja komma hem. Nu har barnet 2 hem och det är inte barnet själv som har satt sig i den situationen.Det är inte barnets fel att det tillkommit bonusföräldrar att ta hänsyn till, det är inte familj som de har valt. Det är helt föräldrarnas fel att de har barn som har 2 hem. Barn är barnsliga, du kan inte förvänta dig att de ska se det ur en vuxens synvinkel. Och de ska ALLTID vara välkomna av sina föräldrar.

Håller med helt!

Synen är tydligen väldigt olika huruvida barnen har sitt hem där eller om de är på besök varannan vecka.
  • Anonym (Guckosko)
    Jemp skrev 2019-11-04 20:10:58 följande:
    Håller med helt!

Synen är tydligen väldigt olika huruvida barnen har sitt hem där eller om de är på besök varannan vecka.
    Jag tillät bara varannan helg. Det fick räcka.
  • Anonym (ä)
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 20:13:55 följande:
    Jag tillät bara varannan helg. Det fick räcka.
    Ja, du får ju ställa vilka krav du vill av en partner förstås. Det är inte dina barn och du har inget ansvar för dem eller deras relation med sin föräldern. Föräldern däremot som väljer bort sina barn på det viset...
  • Jemp

Som vuxen kan jag förstå att det kan vara skönt med en paus/barnfri stund ibland. Och att man kan vilja ha sex ifred ;)

Men det tycker jag inte barnen ska behöva tänka på. Jag är jätteglad över att ha haft fullvärdiga hem där jag var välkommen och där jag kunde känna att det generellt sågs som positivt att jag var där, oavsett vecka. Min styvmor var en jättetillgång under min uppväxt hon med.

• Jemp
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 20:10:48 följande:

"Leva med nån sån"?

Nån som inte har nåt intresse av en.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (ä) skrev 2019-11-04 20:18:09 följande:
    Ja, du får ju ställa vilka krav du vill av en partner förstås. Det är inte dina barn och du har inget ansvar för dem eller deras relation med sin föräldern. Föräldern däremot som väljer bort sina barn på det viset...
    Och det var upp till honom.
  • Anonym (Guckosko)
    Jemp skrev 2019-11-04 20:20:27 följande:
    Nån som inte har nåt intresse av en.
    Så kan det bli.
  • Anonym (fdsfdsf)
    Pope Joan II skrev 2019-11-02 14:32:03 följande:
    Komma och gå som man vill när man är myndig tycker inte jag för min del är att "bete sig hur som helst". Äta mat ur kylen kvalificerar sig inte i mitt tycke som ett problem heller, men du tycker uppenbarligen något annat och får väl då sluta andra överenskommelser med den person det gäller. 

Vill du bli informerad om när de kommer och går eller vill du att de ska be dig om lov? Vill du att de ska fråga innan de tar mat ur kylen eller vill du att de ska berätta om de tagit det sista av något? Vill du att de ska handla, hjälpa till, laga mat eller sköta andra saker som hör till det gemensamma hushållet så är det väl bättre att ni kommer överens än att du/ni ställer upp lista med regler? I den åldern passar det ju inte alltid att exempelvis komma hem till en särskild middagstid, det kanske passar bättre att de själva lagar något och så vidare.
    fast föräldrarna är ändå föräldrar och har väl rätt att ha regler i sitt egna hus även om han är myndig. att bara gå rätt in, dra med massa polare, sticka mitt i natten osv tycker inte jag är nåt man ska ta iallafall. jag höll inte på så, när jag var sån. lydde jag inte mina föräldrar fick jag minsann höra att det var bäst jag gjorde det, för det är deras hus. lite väl hårt kanske ibland, men samtidigt, man måste ju ha regler. menar absolut inte att man ska vara taskig för det. men jag tycker man måste ha regler för annars gör ju tonåringar hur de vill. 
  • Anonym (fdsfdsf)
    Jemp skrev 2019-11-04 20:10:58 följande:
    Håller med helt!

fast att stampa in mitt i natten och dra in polare hur som helst? väsnas med kanske, nej?
Svar på tråden Regler för 18-åring ?