• Anonym (Bonusmamma)

Regler för 18-åring ?

Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?

• Svar på tråden Regler för 18-åring ?
  • Anonym (ä)

klipp av elen in till hans rum om inte annat. Eller om det passar så bra att ni kan ta bort säkringen där bara hans rum blir drabbat.

Dra in allt ni kan som han inte har rätt till. Sen om han börjar bli lite mer tillmötesgående mot er så kanske ni är det mot honom tillbaka. Belöna inte dåligt beteende.

• Anonym (ä)
    Anonym (ä) skrev 2019-11-04 11:34:29 följande:
    Ni är inte skyldiga att hålla med eget rum. Har han en säng, mat och tak över huvudet kläder på kroppen så är allt ok. Det är helt godtagbart enligt soc. att barn kan dela rum med andra till exempel. Han har inte rätt till rummet.

Ja betalar ni underhåll till mamman så gör hon såklart som hon vill, då är det hon som står för bilen hennes val.

Angående djuren så kan ni anmäla till länsstyrelsen att ingen tar hand om djuren, de är inte era och ni vill inte betala för dem. De kommer svälta. De har rätt att kontakta ägaren och tvinga honom ta sitt ansvar annars tar de djuren.
    Tillägg ni måste vara "hårda" om ni ringer dem. Gör klart att ni har gjort allt ni kan, försökt få ägaren att betala och ta hand om sina djur men han gör det inte. Ni har inte möjlighet och heller ingen skyldighet att göra det. Görs inget så kommer djuren fara illa, ni måste vara klara där.
    (om det är någon av er som står som ägare på papper blir det såklart annorlunda. Då kan ni sälja djuren istället.)

• Jemp

Skulle tro att det var då jag slutade att ha en tid jag skulle vara hemma på natten. Däremot fortsatt meddela när jag kom hem såklart, vara hemma i tid till middag om det inte var något annat särskilt, hjälpa till i samma utsträckning som när jag var 17...

• Jemp

Ang att "äta upp all mat i kylen" så fick jag såklart äta mig mätt när som, men lika självklart åt jag inte upp den tilltänkta middagen på egen hand. Var nog ingen regel utan sunt förnuft.

• Anonym (Mn)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-02 14:16:48 följande:

Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?

Samma regler som övriga i hemmet? I den åldern kommer man oftast och går lite som man vill, precis som ni gör skillnad är att i den åldern kan man även få för sig att träffa vänner mitt i natten och ser ingen konstigt med det. Men att dra hem folk till hemmet utan att meddela övriga i hushållet borde inte vara ok för någon.

Men sånt borde ni väl komma överens om allihop inom familjen? Ska man bo tillsammans måste man även respektera varandra, spelar väl ingen roll vilken ålder det är. Och kommer han inte hem till middagen, då får det bli hans problem att värma mat senare eller fixa något eget? Angående husdjuren han inte sköter, om det är ett problem för er måste ni förklara att djuren säljs om han inte tar hand om dom.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Mn) skrev 2019-11-04 11:52:54 följande:

Samma regler som övriga i hemmet? I den åldern kommer man oftast och går lite som man vill, precis som ni gör skillnad är att i den åldern kan man även få för sig att träffa vänner mitt i natten och ser ingen konstigt med det. Men att dra hem folk till hemmet utan att meddela övriga i hushållet borde inte vara ok för någon.

Men sånt borde ni väl komma överens om allihop inom familjen? Ska man bo tillsammans måste man även respektera varandra, spelar väl ingen roll vilken ålder det är. Och kommer han inte hem till middagen, då får det bli hans problem att värma mat senare eller fixa något eget? Angående husdjuren han inte sköter, om det är ett problem för er måste ni förklara att djuren säljs om han inte tar hand om dom.

Det största problemet är att han inte hör av sig så vi vet aldrig om han ska äta med oss ,sova hemma eller nån annanstans.o att han missköter djuren. Tjatat oss blå om att man hör av sig iaf det gör ju vi andra i hushållet! O djuren vill han sälja men dom är svårsålda så det blir nog avlivning av dom tyvärr.
  • Anonym (ä)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-04 13:32:36 följande:
    Det största problemet är att han inte hör av sig så vi vet aldrig om han ska äta med oss ,sova hemma eller nån annanstans.o att han missköter djuren. Tjatat oss blå om att man hör av sig iaf det gör ju vi andra i hushållet! O djuren vill han sälja men dom är svårsålda så det blir nog avlivning av dom tyvärr.
    Skänk bort dem då. Kostar mindre än avlivning också.
  • Anonym (Mn)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-04 13:32:36 följande:

Sluta tjata på honom om middagen då, låt honom äta när han kommer hem, om han kommer hem? Är det viktigt att ni vet exakt när och om han kommer hem? För honom är det antagligenninte viktigt, han resonerar nog att ni äter i vilket fall och då spelar det ingen roll om han är med eller inte..?

Angående djuren så låter det som en tråkig men rätt idé för deras skulle om ingen vill ta hand om dom.
  • Anonym (ä)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-04 11:24:53 följande:
    Det sista är väl typ det enda som 18-åringen gör. Resten låter som bra husregler, dock så tvättar jag allt så skulle bli knepigt om bara bonusen inte fick tvättat.
    Jag hade aldrig tvättat hans kläder och förklarat varför för hans pappa. Han får se till att hans son sköter sig innan jag gör en massa gratisjobb. Gubbens kläder skulle jag förresten också lämna utanför sålänge han inte löser situationen med sitt barn.
  • Anonym (Djur)

Ts vad är det för sorts djur? Reptiler eller råttor gissar jag på.

Svar på tråden Regler för 18-åring ?