• Anonym (Bonusmamma)

    Regler för 18-åring ?

    Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?

  • Svar på tråden Regler för 18-åring ?
  • Anonym (Bonusmamma till 17 åring)
    Anonym (Mn) skrev 2019-11-04 22:08:50 följande:

    Jag menade absolut inte pga det var bonusbarn. Varför jag reagerade var att hon är 17når gamla och skulle då förstöra er kväll. Det är du som vinklar det till att det var för att det var bonusbarn! Alla barn ska behandlas lika, hade det varit erat gemensamma barn hade jag tyckt lika, inte ska ni behöva ställa in en spelkväll för en 17 åring!

    Ett bonusbarn ska inte behandla sina föräldrars nya partner hur de vill, men det gör hon inte om ni säger ifrån att ni faktiskt har bestämt er för en utekväll och hon är gammal nog att ta hand om sig själv! Och vaddå att bonusbarnet inte får vara med, du gav exempel på att ert eget var bortlämnat alltså kan man inte räkna med det!

    Se allt lite mjukare, jag förstår att det retar med ett bonusbarn, men gör inte smågrejer till stora problem då kommer du till slut avsky bonusbarnet och ni får stora problem istället!


    Det är inte bonusbarnet jag stör mig på utan folk som jag tidigare beskrivit som uttrycker sina åsikter kring bonusföräldrars varande kring bonusbarnen.

    Och nej, barnfritt är barnfritt. Vi vill vara helt själva. En 17 åring kan störa ganska mycket. Vi kanske vill prata om saker mellan oss 4 vuxna, som inga barn ska höra. Det är stor skillnad på barnfritt och en tonåring i hemmet som kanske vill ta dit sina kompisar osv. Vad är det som är så svårt att förstå? Jag är vuxen och bestämmer över mitt hem och min tid. Har jag fixat barnvakt en kväll då bonusbarnet enligt avtal är hos sin mamma och min dotter hos sin pappa, då vill varken maken eller jag att någon av de andra barnen kommer hit. Och våra barnfria kvällar kan på ett år lätt räknas på en hand.

    Dessutom kan man inte lämna alla 17 åringar ensamma hemma en kväll när man går ut utan koll på vad som händer. Då har man helt plötsligt ingen barnfri kväll, och det är inte barnfritt när man kommer hem heller.
  • Anonym (Mn)
    Anonym (Bonusmamma till 17 åring) skrev 2019-11-05 14:38:57 följande:
    Det är inte bonusbarnet jag stör mig på utan folk som jag tidigare beskrivit som uttrycker sina åsikter kring bonusföräldrars varande kring bonusbarnen.

    Och nej, barnfritt är barnfritt. Vi vill vara helt själva. En 17 åring kan störa ganska mycket. Vi kanske vill prata om saker mellan oss 4 vuxna, som inga barn ska höra. Det är stor skillnad på barnfritt och en tonåring i hemmet som kanske vill ta dit sina kompisar osv. Vad är det som är så svårt att förstå? Jag är vuxen och bestämmer över mitt hem och min tid. Har jag fixat barnvakt en kväll då bonusbarnet enligt avtal är hos sin mamma och min dotter hos sin pappa, då vill varken maken eller jag att någon av de andra barnen kommer hit. Och våra barnfria kvällar kan på ett år lätt räknas på en hand.

    Dessutom kan man inte lämna alla 17 åringar ensamma hemma en kväll när man går ut utan koll på vad som händer. Då har man helt plötsligt ingen barnfri kväll, och det är inte barnfritt när man kommer hem heller.
    Kanske inte så konstigt att folk har de åsikterna eftersom bonusbarn alltid verkar vara i vägen överallt, och för att det oftast låter mer som att föräldrar separerar för att få barnfria veckor och helger. 
  • elmadumle

    Likaväl som jag som mamma får komma och gå som jag vill i mitt eget hem får givetvis våran snart 19 åring göra, liksom hans äldre systrar gjorde. Skulle de inte får göra det menar du? och ja självklart får de som bor i vårat hus äta när de vill och ta saker i kylen, precis som vi föräldrar. Sova med öppet fönster får de också göra om de vill hela året, grabben är liksom jag ofta varm av sig så har sovrumsfönster på glänt året runt. 
    Men givetvis kräver vi att man fortfarande beter sig hyfsat precis som innan 18 årsdagen och hjälper till lite. 
    Nu har vi ju inga bonusbarn, bara biologiska barn. 

  • Anonym (Bonusmamma till 17 åring)
    Anonym (Mn) skrev 2019-11-05 15:09:44 följande:

    Kanske inte så konstigt att folk har de åsikterna eftersom bonusbarn alltid verkar vara i vägen överallt, och för att det oftast låter mer som att föräldrar separerar för att få barnfria veckor och helger. 


    Om alla barnen vore gemensamma så hade vi fixat barnvakt till alla 3. Att sova hos farmor&farfar en natt tycker alla är mysigt.

    Det enda du gör med ditt svar är att bekräfta detta med att det är synd om bonusbarnen. Var någonstans i det jag skriver behandlas bonusbarnen sämre? Att de inte kan komma och gå hur de vill? De har 2 hem och den vecka de vistas i respektive hem ska de vara där om inget annat blivit överenskommet.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Bonusmamma till 17 åring) skrev 2019-11-05 20:32:09 följande:

    Om alla barnen vore gemensamma så hade vi fixat barnvakt till alla 3. Att sova hos farmor&farfar en natt tycker alla är mysigt.

    Det enda du gör med ditt svar är att bekräfta detta med att det är synd om bonusbarnen. Var någonstans i det jag skriver behandlas bonusbarnen sämre? Att de inte kan komma och gå hur de vill? De har 2 hem och den vecka de vistas i respektive hem ska de vara där om inget annat blivit överenskommet.


    Hade du fixat barnvakt till en 17åring?
  • Ess
    Anonym (Elisabeth) skrev 2019-11-06 07:17:54 följande:

    Hade du fixat barnvakt till en 17åring?


    Är 17 åringen lika curlad som makens barn var, så behövs det.
  • Anonym (Bonusmamma)
    elmadumle skrev 2019-11-05 17:51:14 följande:

    Likaväl som jag som mamma får komma och gå som jag vill i mitt eget hem får givetvis våran snart 19 åring göra, liksom hans äldre systrar gjorde. Skulle de inte får göra det menar du? och ja självklart får de som bor i vårat hus äta när de vill och ta saker i kylen, precis som vi föräldrar. Sova med öppet fönster får de också göra om de vill hela året, grabben är liksom jag ofta varm av sig så har sovrumsfönster på glänt året runt. 

    Men givetvis kräver vi att man fortfarande beter sig hyfsat precis som innan 18 årsdagen och hjälper till lite. 

    Nu har vi ju inga bonusbarn, bara biologiska barn. 


    Så du informerar aldrig dom andra i hushållet om vart du tar vägen ?eller säger inte till om du ska äta middag hemma eller ej?kan ske du inte lagar mat nångång utan du litar på att dom andra gör det själva?

    Så länge bonusen inte betalar hemma eller för maten då får han äta det som tillaga eller fråga vad han kan käka.vill inte ha han springades härhemma på nätterna när han eg. Ska vara hos mamman. Som nån skrev, man kanske vill ha det lite mysigt med sin karl ifred:))
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2019-11-05 06:56:47 följande:

    När sambons barn var i den åldern så sprang de inte mellan föräldrarna. Det var samma sak som hela tiden hade gällt. Man hörde av sig om det avvek, gällde båda föräldrarna.

    Att äta ur kylen, dra hem massa kompisar utan att kolla av, fanns inte på kartan varken hos mamman eller pappan.

    Samma sak gällde för sonen. Kallas för att respektera de andra som bor i hemmet. Bör väl tillägga att även vi vuxna stämmer av med varandra, om vi ska äta middag, om vi tar hem vänner, om vi ska bort.

    Eftersom alla tre var vana vid detta så var det inget konstigt eller integritetskränkande


    Ordval bidrar verkligen till polarisering. När ni som inte är för ett mer flexibelt förhållningssätt när det gäller barn och ungdomar från tidigare relationer pratar om detta använder ni så gott som alltid begrepp som "springa mellan", "dra hem" "storma in", "tömma kylskåpet" och liknande. Trist tycker jag. Synd också. 
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-06 09:22:14 följande:
    Så du informerar aldrig dom andra i hushållet om vart du tar vägen ?eller säger inte till om du ska äta middag hemma eller ej?kan ske du inte lagar mat nångång utan du litar på att dom andra gör det själva?

    Så länge bonusen inte betalar hemma eller för maten då får han äta det som tillaga eller fråga vad han kan käka.vill inte ha han springades härhemma på nätterna när han eg. Ska vara hos mamman. Som nån skrev, man kanske vill ha det lite mysigt med sin karl ifred:))
    Måste det vara aldrig eller alltid? För min del händer det att jag informerar om var jag "tar vägen", men betydligt oftare inte. Det är liksom ingen stor sak om inte alla är hemma samtidigt hela tiden. Jag har förvisso lagat mycket mat under mitt liv, men det är ju inte samma sak som att alla måste äta den vid samma tidpunkt eller att de inte skulle kunna ta sig något själva om det inte fanns färdiglagad mat att äta. 

    Mycket av bonusmammors kritik går i många fall ut på att barnen/ungdomarna är så bortskämda och osjälvständiga. Men när barnen/ungdomarna visar vilja och lust att vara självständiga - då heter det istället att de "springer mellan föräldrarna", "tror att de kan komma och gå som de vill" och "hör inte av sig om de ska äta eller inte!!?". Dessutom demoleras förälderns och styvförälderns blomstrande och innovativa sexliv helt och hållet. Nu kan de inte ens knulla precis där och när de vill. 

    Märkligt det där. 
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2019-11-06 09:40:53 följande:

    Ordval bidrar verkligen till polarisering. När ni som inte är för ett mer flexibelt förhållningssätt när det gäller barn och ungdomar från tidigare relationer pratar om detta använder ni så gott som alltid begrepp som "springa mellan", "dra hem" "storma in", "tömma kylskåpet" och liknande. Trist tycker jag. Synd också. Måste det vara aldrig eller alltid? För min del händer det att jag informerar om var jag "tar vägen", men betydligt oftare inte. Det är liksom ingen stor sak om inte alla är hemma samtidigt hela tiden. Jag har förvisso lagat mycket mat under mitt liv, men det är ju inte samma sak som att alla måste äta den vid samma tidpunkt eller att de inte skulle kunna ta sig något själva om det inte fanns färdiglagad mat att äta. 

    Mycket av bonusmammors kritik går i många fall ut på att barnen/ungdomarna är så bortskämda och osjälvständiga. Men när barnen/ungdomarna visar vilja och lust att vara självständiga - då heter det istället att de "springer mellan föräldrarna", "tror att de kan komma och gå som de vill" och "hör inte av sig om de ska äta eller inte!!?". Dessutom demoleras förälderns och styvförälderns blomstrande och innovativa sexliv helt och hållet. Nu kan de inte ens knulla precis där och när de vill. 

    Märkligt det där. 


    Ok, jag skulle inkluderat vår gemensamma sin.

    Även han drog inte hem kompisar, åt ur kylen etc, utan att vidtala oss .

    Sedan får jag väl poängtera ytterligare en gång. Jag gillar sambons äldsta barn och vi har en jättebra relation.

    Vi har varit i vårt sommarhus tillsammans, nu som vuxna, utan att sambon varit med t.ex. Det hade inte fungerat om vi hade haft en spänd relation. Planerat några dagar, men ofta velat stanna extra.
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2019-11-06 09:40:53 följande:

    Ordval bidrar verkligen till polarisering. När ni som inte är för ett mer flexibelt förhållningssätt när det gäller barn och ungdomar från tidigare relationer pratar om detta använder ni så gott som alltid begrepp som "springa mellan", "dra hem" "storma in", "tömma kylskåpet" och liknande. Trist tycker jag. Synd också. Måste det vara aldrig eller alltid? För min del händer det att jag informerar om var jag "tar vägen", men betydligt oftare inte. Det är liksom ingen stor sak om inte alla är hemma samtidigt hela tiden. Jag har förvisso lagat mycket mat under mitt liv, men det är ju inte samma sak som att alla måste äta den vid samma tidpunkt eller att de inte skulle kunna ta sig något själva om det inte fanns färdiglagad mat att äta. 

    Mycket av bonusmammors kritik går i många fall ut på att barnen/ungdomarna är så bortskämda och osjälvständiga. Men när barnen/ungdomarna visar vilja och lust att vara självständiga - då heter det istället att de "springer mellan föräldrarna", "tror att de kan komma och gå som de vill" och "hör inte av sig om de ska äta eller inte!!?". Dessutom demoleras förälderns och styvförälderns blomstrande och innovativa sexliv helt och hållet. Nu kan de inte ens knulla precis där och när de vill. 

    Märkligt det där. 


    Och här informerar vi alltid varandra. Inte med detaljer. Även nu när det endast är sambon och jag.

    Vi lagar sällan mat under veckorna om vi båda inte är hemma
Svar på tråden Regler för 18-åring ?