• Anonym (Bonusmamma)

Regler för 18-åring ?

Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?

• Svar på tråden Regler för 18-åring ?
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (.) skrev 2019-11-02 14:58:15 följande:

Vad beror förändringen på, vad säger han själv?

Alltså, jag tycker det är intressant att du pratar om regler hit och dit innan du förrsöker ta reda på vad som hänt.

Vad alla andra gör är väl trots allt jäkligt ointressant? Det är ju trots allt hemma hos er det ska funka och inte hos "alla andra".

Inget hänt förutom att han fyllt 18. Dock har han adhd om det nu spelar nån roll.

Så folk menar att man ställer inga krav på sina hemmavarande ungdomar när dom fyllt 18? Vet att jag iaf inte fick göra som jag ville hemma fastän jag var 18. Så länge jag bodde hemma gällde mammas regler (där jag bodde)
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (.) skrev 2019-11-02 15:01:03 följande:

Ska och ska. Har ni jagat i 18 år så ska ni självklart fortsätta. 

För att? Han är ju vuxen o kan väl meddela själv
  • Anonym (.)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-02 15:05:32 följande:
    Inget hänt förutom att han fyllt 18. Dock har han adhd om det nu spelar nån roll.
    Så folk menar att man ställer inga krav på sina hemmavarande ungdomar när dom fyllt 18? Vet att jag iaf inte fick göra som jag ville hemma fastän jag var 18. Så länge jag bodde hemma gällde mammas regler (där jag bodde)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-02 15:07:00 följande:
    Så nu POFF ändrade ni helt spelreglerna???

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-02 15:05:32 följande:

Vad är det för typ av regler/överenskommelser du tönker på?

När det gäller mat och sånt brukar min dotter alltid berätta om hon ska nånstans och om hon inte gör det smsar jag och frågar när hon kommer hem så jag vet för matlagning. Det är ingen uttalad regel eller så men så funkar det hos oss utan att det direkt är något vi diskuterat. Hon brukar alltid tala om när hon ska nånstans och när hon kommer hem rent generellt. Så skulle jag vilja ha det oavsett vem man bor med, oavsett om det är barn, kompis eller partner. Jag gör förstås det samma.
  • mammatill6

dottern ringer och meddelar om hon inte kommer hem till middagen eller om hon sover över nånstans. Jag kräver inte att hon ska äta middag med oss men är hon inte hemma så får hon lag anåt när hon kommer hem. Hon städar sitt rum men det gör hon frivilligt. vill hon ha det stökigt är det ju hennes problem. 
    Vi kräver att hon tar ansvar för skolan, vilket hon gör så det blir liksom aldrig nåt formellt krav.

• Anonym (förälder)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-02 14:47:29 följande:
    Jag undrar ju vad andra har kommit överens med sina "unga vuxna" om . Förslag/tips eftersökt jag. I nuläget vet man aldrig om bonusen ska äta med oss eller ens komma o sova. Helt plötsligt kan han stå i våran hall mitt i natten när han eg. Ska sova hos sin mamma. Hör aldrig av sig utan dyker upp sent o har i släptåg för oss okända som bara traskar in i vårat hem. Hjälper aldrig till hemma,städar aldrig i sitt rum. Har husdjur här som han missköter så vi får ta hand om dom istället . O så fort vi påpekar nåt så sticker han utan att säga vart eller när han ska komma tillbaka. Så tips på vad vi kan göra åt situationen för den är ohållbar just nu.
    Om han ska sova på ena stället får han väl meddela innan han kommer, att han hade tänkt byta ställe? Mitt i natten inte så kul, men jag har en egen 19-åring som också kan komma mitt i natten. Vi har sagt att det inte är ok. Inte för att han inte får komma men för att vi vaknar även om han försöker smyga in och det kan vara svårt att somna om och sedan ska man upp och jobba nästa morgon. Han har dock verkligen aldrig med sig okända personer - DET hade verkligen varit ett nono för mig! 

Du skriver han har ADHD och det är inte alls konstigt om han inte klarar av städning, husdjur osv, men det måste du ju känt till sedan innan? Vad gäller olika diagnoser behöver man ha ett tydligt schema för vad personen förväntas göra och klara, beroende på hur den personen är. Här måste ni sätta er ner med honom och prata som vuxna människor- inte som förälder-barn och be honom verkligen tänka efter vad han själv anser är rimligt att han gör hemma. Du ska se att han kommer förvåna er och komma med egna förslag, om han känner att ni seriöst lyssnar och faktiskt behandlar honom som den myndiga person han är. Sedan behöver han säkerligen ha hjälp med att klara av att verkligen göra det ni kommit överens om (kom ihåg-listor osv). Det är svårt även för ungdomar utan diagnoser att städa, komma i tid osv. Visst, en del är lata men det handlar också om att visa dem förtroendet "du är vuxen nu, vad anser du att en vuxen ska klara av?" 

Sedan tänker jag samtidigt att när man har diagnoser är man ibland inte lika mogen som sin ålder på olika områden. Du får prata med pappan om vad han vet om sonens diagnos. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2019-11-02 15:23:44 följande:

Vad är det för typ av regler/överenskommelser du tönker på?

När det gäller mat och sånt brukar min dotter alltid berätta om hon ska nånstans och om hon inte gör det smsar jag och frågar när hon kommer hem så jag vet för matlagning. Det är ingen uttalad regel eller så men så funkar det hos oss utan att det direkt är något vi diskuterat. Hon brukar alltid tala om när hon ska nånstans och när hon kommer hem rent generellt. Så skulle jag vilja ha det oavsett vem man bor med, oavsett om det är barn, kompis eller partner. Jag gör förstås det samma.

Jo men precis det jag menade. Tack! Är nog egentligen gemensamma regler för hushållet vi behöver.jag o maken ex. Berättar ju alltid om vi ska iväg nånstans eller kommer missa middan ex.
  • Millnear

Utav det du har skrivit så är kraven ni kan ställa;

1. 18 åringen får inte ta dit vänner/okända utan att ha pratat med er om saken...Helst frågat om lov innan personen står utanför dörren i hopp om att vara Välkommen in.

2. I med 18 åringen nu är myndig så är djuren ej ert ansvar längre. Så nu kan ni ställa kravet, sköter 18 åringen ej om sina djur så säljer ni dem för djurens bästa.

3. 18 åringen får börja diska efter sig och eventuellt hjälpa till med att dammsuga/städa inne på toaletten...Dock får dennes sovrum se ut som bombnedslag om denne vill..Men på gemensam utrymme kan den få hjälpa till.

4. Vara tyst tex mellan 22 och 07...dvs personen får inte duscha mitt i natten...sjunga mitt i natten eller smälla med dörrar....Men har den teven på låg nivå på sitt egna rum så är det ok..Men det är inte ok att skratta högt av filmen.

Ni kan dock inte kräva att 18 åringen måste äta middag med er...Utan, äter den ej med er, så får den antigen mikra rester åt sig eller laga egen mat. Och ni kan inte kräva att denne ska sova en viss tid på dygnet, utan det bestämmer 18 åringen själv.

• Anonym (Elisabeth)
    Millnear skrev 2019-11-02 16:02:51 följande:

Utav det du har skrivit så är kraven ni kan ställa;

1. 18 åringen får inte ta dit vänner/okända utan att ha pratat med er om saken...Helst frågat om lov innan personen står utanför dörren i hopp om att vara Välkommen in.

2. I med 18 åringen nu är myndig så är djuren ej ert ansvar längre. Så nu kan ni ställa kravet, sköter 18 åringen ej om sina djur så säljer ni dem för djurens bästa.

3. 18 åringen får börja diska efter sig och eventuellt hjälpa till med att dammsuga/städa inne på toaletten...Dock får dennes sovrum se ut som bombnedslag om denne vill..Men på gemensam utrymme kan den få hjälpa till.

4. Vara tyst tex mellan 22 och 07...dvs personen får inte duscha mitt i natten...sjunga mitt i natten eller smälla med dörrar....Men har den teven på låg nivå på sitt egna rum så är det ok..Men det är inte ok att skratta högt av filmen.

Ni kan dock inte kräva att 18 åringen måste äta middag med er...Utan, äter den ej med er, så får den antigen mikra rester åt sig eller laga egen mat. Och ni kan inte kräva att denne ska sova en viss tid på dygnet, utan det bestämmer 18 åringen själv.

Jag tänker så här, att punkt 3 med rummet funkar om 18åringen har koll och struktur på det. Om han har NPF är det mycket möjligt att han fortfarande kan behöva stöd med det. Hemmet måste ju skötas, och fixar inte ens 18åring det behöver man stötta anser jag så att hen kan det när hen flyttar hemifrån. Man får vara lite försiktig så att man inte bara släpper all möjlig stöttning bara för att en person fyllt 18.
  • Ess
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-02 15:07:00 följande:
    Du har ju själv svaret, strunta i honom. Antingen sköter han sina djur annars skänker ni bort eller avlivar dem.
    Drar han med sig främmande som ni inte känner när som helst, så släng ut dem. 
    Se till att det finns basvaror så att han kan laga sin egen mat. Har du mat/godis du vill ha ifred och han struntar i när du säger ifrån, så ställ undan det. 
Svar på tråden Regler för 18-åring ?